درباره یک رای غیر منتظره؛ وقتی همه سرِ کار بودیم!

کمیته استیناف با نقض اصلی‌ترین بخش رای کمیته انضباطی در پرونده دو باشگاه سپاهان و پرسپولیس امتیازات کسر شده این دو تیم را برگرداند!

درباره یک رای غیر منتظره؛ وقتی همه سرِ کار بودیم!

به گزارش زنهار؛ این اتفاق در حالی رخ داده بود که رای کمیته انضباطی درباره سپاهان روز 22 شهریور (3 ماه و نیم پیش) و رای این کمیته درباره پرسپولیس روز 18 مهر (حدود دو ماه و نیم پیش) صادر شده بود.این آرا به این دلیل صادر شده بود که کارگروه نظارت بر قراردادها تشخیص داده بود این دو باشگاه قوانین را رعایت نکرده‌‌اند. قوانینی که پیش از شروع فصل جدید لیگ برتر و برای جلوگیری از بالا رفتن هزینه‌های تیم‌داری وضع شده بود.در آن برهه کارگروه مذکور، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به شدت روی اجرای این قانون اصرار داشتند. سخت‌گیری این نهادها باعث شده بود باشگاه‌ها در هزینه‌های‌شان خیلی حساب‌شده‌تر از قبل عمل کنند.بعدها برخی باشگاه‌ها از این که به خاطر این قانون نتوانستند بازیکنان مد نظرشان را جذب کنند گله‌مند شدند و مدعی بودند که چند باشگاه دیگر اصلا این قانون را رعایت نکردند و از راه‌های مختلف آن را دور زدند. مثلا پرسپولیس مدعی بود که به خاطر همین محدودیت نتوانست تیمش را برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا تقویت کند و در نتیجه حذف شد.

خوب یا بد، این قانون باعث شد فهرست بازیکنانِ خیلی از تیم‌ها تفاوت زیادی با آنچه مربیان‌شان خواسته بودند داشته باشد. قطعا اگر این قانون وجود نداشت، چهره خیلی از تیم‌ها با آن چه که امروز می‌بینیم متفاوت بود.حالا اما تیم‌هایی که این سقف را رعایت می‌کنند به شدت احساس می‌کنند که متضرر شده‌اند. چون تیم‌هایی که این قانون را رعایت نکرده‌اند در ادامه لیگ هم می‌توانند از بازیکنان‌‌شان استفاده کنند. بدون این که بابت این تخلف، استرس یا نگرانی داشته باشند.تیم‌های متخلف البته تا همین حالا هم به اندازه کافی سود برده‌اند و با بستن تیمی گران‌قیمت، نتایج خوبی گرفته‌اند و شانس قهرمانی دارند اما تیم‌هایی که قانون را رعایت کرده‌اند حداقل به اندازه یک نیم‌فصل متضرر شده‌اند.حالا آن تیم‌هایی که سقف قرارداد را رعایت کرده‌اند حسرتِ این قانونمداری را می‌خورند و با خودشان می‌گویند کاش آنها هم از قانون عبور می‌کردند و هزینه‌های بیشتری برای تیم‌شان انجام می‌دادند چون بالاخره کسر امتیازی متوجه تیم‌ها نمی‌شد!حالا این سوال پیش آمده است که اگر قرار بود عبور از قوانین هزینه‌ای برای باشگاه‌های متخلف نداشته باشد پس چرا از ابتدای فصل روی قانون و اجرای آن اینقدر پافشاری شد؟ تا همین دیروز هم مسئولان و مدیران فوتبال صحبت‌هایی درباره لزوم قانونمداری به ویژه درباره مساله سقف قراردادها می ‌کردند اما امروز و با رایی که صادر شد مشخص شد همه آن اصرارها یک نمایش دروغین بوده است. 

بررسی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها پس از اعلام این رای نشان می‌دهد که تقریبا هیچ کدام از رسانه‌ها با این مساله موافق نیستند و حس می‌کنند در این مدت همه اهالی فوتبال سری کار بوده‌اند.حالا باید منتظر ماند و دید مسئولینی که این قانون را در ابتدای فصل وضع کردند و تا همین دیروز هم روی اجرای آن اصرار داشتند چه توضیحی در این باره خواهند داد. برنده این ماجراها سپاهان است. بازیکنان را بالای سقف خرید. تیم قدرتمندی بست و حالا ۵ امتیاز با پرسپولیس اختلاف دارد و با یک بازی کمتر، دو امتیاز از استقلال بیشتر! 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار