بچه لوس دیروز، رهبر کاریزماتیک امروز/کریم بنزما چگونه پادشاه قلمروی مادرید شد؟

مرد منزوی مادرید، حالا به یک رهبر تبدیل شده است. پسرِ بد سال‌های پیش حالا یک مرجع الهام‌بخش در ترکیب رئال مادرید است. همان کسی که ژوزه مورینیو به او لقب «بچه لوس» را داده بود، پادشاه بی‌چون‌وچرای قلمروی مادرید محسوب می‌شود.

بچه لوس دیروز، رهبر کاریزماتیک امروز/کریم بنزما چگونه پادشاه قلمروی مادرید شد؟

به گزارش زنهار؛ کارلو آنچلوتی درست گفته بود؛ کریم بنزما مثل شراب می‌ماند و هر قدر که زمان می‌گذرد، جاافتاده‌تر می‌شود. کریم بنزما، مدعی شماره یک شکست دادن محمد صلاح در مسیر رسیدن به توپ طلا و بزرگ‌ترین مانع پیش روی لیورپول برای دست‌یابی به هفتمین قهرمانی‌اش در لیگ قهرمانان اروپا است. بنزما که در 45 بازی این فصل توانست 44 گل بزند و تعیین‌کننده‌ترین یار مادریدی‌ها در قهرمانی این فصل لالیگا بود، حالا این فرصت را دارد تا هم‌چون کریستیانو رونالدوی افسانه‌ای برای پنجمین بار فاتح لیگ قهرمانان اروپا شود. اگر بنزما بتواند در فینال دو گل بزند، رکورد گلزنی در یک فصل لیگ قهرمانان اروپا که متعلق به کریستیانو رونالدو با 17 گل است را می‌شکند و به‌تنهایی سومین گلزن برتر تاریخ لیگ قهرمانان اروپا خواهد شد. او همین حالا پشت سر رونالدو، دومین گل‌زن برتر تاریخ مادریدی‌ها به‌شمار می‌رود.

اما چه چیزی تغییر کرده است؟ چگونه بازیکنی که طی شش سال از 2012 تا 2018 بین 12 تا 28 گل به ثمر می‌رساند، به طور ناگهانی پس از 30 سالگی‌اش توانست در عرض چهار فصل، 131 گل بزند؟ چند نظریه وجود دارد. آرسن ونگر که در سال 2014 تلاش کرده بود بنزما را به آرسنال ببرد، گفته بود او پیش‌تر 2-3 کیلوگرم اضافه وزن داشت. البته تغییر نقش بنزما به جدایی کریستیانو رونالدو از رئال مادرید و پیوستنش به یوونتوس هم تاثیر داشت. خود بنزما هم از یک تغییر تاکتیکی موثر صحبت کرده است: من در لیون مهاجم تمام‌کننده بودم و در رئال مادرید، کریستیانو رونالدو مهاجم تمام‌کننده بود. با حضور رونالدو، من مجبور بودم نقش دیگری را ایفا کنم. بیل هم مثل یک موشک سریع بود. با وجود بیل و رونالدو من باید نقشی بین آن‌ها را اجرا می‌کردم؛ کسی که بتواند نمونه کوچکی از همه مهاجمان باشد. 

 این فرضیه متقاعدکننده به‌نظر می‌رسد اما کسانی که بنزما را بهتر می‌شناسند، یک مسئله دیگر را مهم‌تر می‌دانند. بنزما با گذشت سال‌ها به بلوغ بیش‌تری رسید و مسئولیت‌پذیرتر شد. آنچلوتی در این خصوص گفته بنزما هرروز از نظر رهبری بهتر می‌شود و اهمیت او در باشگاه بیش‌تر افزایش می‌یابد. بنزما الان به‌واسطه‌ی مسئولیت‌پذیری می‌تواند تفاوت‌ها را رقم بزند و از نظر شخصیتی، بسیار قوی‌تر از گذشته است. 

آنچلوتی به‌خوبی این مسئله را درک کرده است زیرا او در دوره‌ی پیشین حضورش در رئال مادرید با بنزما کار کرده بود و ذات واقعی او را به‌خوبی می‌شناسد. کریم بنزما از حومه‌های شرق لیون و محله‌ی Bron-Terraillon می‌آید. وقتی این نام را در گوگل جست‌وجو کنید، پیشنهاد اول گوگل به شما واژه‌های خطرناک و داغ است که به‌خوبی متوجه می‌شوید بنزما در دوران کودکی‌اش با چه چالش‌های اجتماعی‌ای روبه‌رو بوده است. کریم، ششمین فرزند خانواده‌ی یازده نفره بنزما بود. او خیلی زود از دوران کودکی به توپ فوتبال وابسته شد. کریم چه در خانه، چه در کوچه و چه مقابل دیوار کوتاه باشگاه برون پرله، اولین باشگاه دوران فوتبالش که در 50 متری خانه‌شان بود، همیشه با یک توپ بازی می‌کرد. 

میل شدید به تمرین برای ساعات طولانی آن‌هم در اوقات تنهایی، به کریم کمک کرد تا بتواند روی پاهای خودش بایستد اما نگرانی‌هایی هم بابت رشد و تاثیرپذیری در محیط اطرافش هم وجود داشت. بنزما وقتی نه ساله بود، با المپیک لیون قرارداد بست و به آکادمی این باشگاه اضافه شد. آکادمی لیون برای بنزما محل اسکان در خود باشگاه در نظر گرفت. فردریک ریوژوله، یکی از اولین مربیان بنزما گفت لیون برای حفاظت از بنزما از محیط بد محل زندگی‌اش این پیشنهاد را به او ارائه کرد. لیون نتیجه گرفت و توانست از بنزما یک بازیکن نسبتا منظم بسازد. کریم بنزما در چهار قهرمانی لیون نقش مهمی داشت. بارسلونا در سال 2008 علاقه زیادی داشت بنزما را به خدمت بگیرد اما آن‌ها به دلیل نگرانی‌هایی که بابت زندگی خارج از زمین او داشتند، کنار کشیدند. همین ماجراهای خارج زمین، فوتبال ملی بنزما را تحت‌تاثیر قرار داد و او به مدت پنج سال و آن هم در دوران طلایی تیم ملی فرانسه، غایب بود. کریم بنزما بارها اتهام همدستی برای اخاذی از متئو والبوئنا بر سر یک فیلم غیراخلاقی را رد کرد اما همین امر باعث شد دوران فوتبال بنزما در تیم ملی فرانسه به اندازه کافی درخشان نباشد. دادگاه نهایی او قرار است ماه آینده برگزار شود و تکلیف این پرونده طولانی را بدانیم. 

بنزما بالاخره برای مسابقات یورو 2020 به تیم ملی فرانسه دعوت شد و ماجراهای «ماشین کارتینگ و ماشین فرمول یک» که با اولیویه ژیرو داشت را فراموش کرد. الان می‌توانیم بفهمیم که بنزما حداقل در مورد خودش چندان بی‌راه نگفته بود. وینیسیوس پیش از این فصل هرگز نتوانسته بود بیش از شش گل در یک فصل بزند اما او پس از همکاری با بنزما به یکی از باارزش‌ترین بازیکنان جهان فوتبال تبدیل شده است. بنزما در خصوص همکاری لذت‌بخشش با وینیسیوس جونیور گفته: من به وینیسیوس درس فوتبال نداده‌ام. تنها تفاوت نسبت به گذشته این است که او حالا تصمیمات درستی می‌گیرد. او فکر می‌کند و این چیزی است که به او آموخته‌ام. 

 خود وینیسیوس هم از همکاری با بنزما ذوق‌زده است و او را مردی بزرگ می‌داند که در بازی‌های ویدیویی او را می‌دید. بنزما همیشه وینیسیوس را مورد حمایت قرار داده و به او اعتماد به نفس می‌بخشید. گراهام هانتر، کارشناس فوتبال اسپانیا اعتقاد دارد این فصل از تمام فصول قبلی دوران حرفه‌ای فوق‌العاده‌ی بنزما، بهتر و درخشان‌تر بوده است. مورینیو که در سال 2010، بنزما را بچه لوس خوانده بود، موافق است که او در این فصل بسیار فوق‌العاده بوده است: بنزما بسیار باثبات و بالغ است. او می‌داند که خیلی دوستش دارم. او همیشه به فوتبال، قهرمانی و اسطوره شدن در رئال مادرید فکر می‌کند که البته همین حالا هم اسطوره‌ی رئال مادرید است. 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار