گزارش ویژه؛ ماجرای محکوم شدن پرسپولیس در پرونده استوکس

آنتونی استوکس چگونه پرسپولیس را در فیفا محکوم کرد؟

گزارش ویژه؛ ماجرای محکوم شدن پرسپولیس در پرونده استوکس

به گزارش زنهار، استوکس که در نقل و انتقالات زمستانی لیگ نوزدهم پس از حضور یحیی گل‌ محمدی روی نیمکت قرمزها به این تیم پیوسته بود، در حالی که قرمزها را در لیگ قهرمانان آسیا و بازی مقابل الشارجه همراهی می کرد تصمیم گرفت پس از این بازی در دوبی بماند و با تیمش به تهران برنگردد.

استوکس با بهانه‌ای دروغین از باشگاه مرخصی گرفت و در یکی از فشرده‌‌ترین مقاطع تقویم فصل، دیگر در تمرین‌های پرسپولیس آفتابی نشد. وقتی استوکس با تیم از دوبی برنگشت، خیلی‌ها می‌دانستند که دیگر بازگشتی در کار نخواهد بود اما ظاهرا مدیران باشگاه، هیچ شناختی از این فوتبالیست نداشتند و به همین سادگی، او را در دوبی گذاشتند تا به جای فوتبال، سرگرم تفریح‌های روزمره خاص خودش باشد. 

پرونده استوکس و پرسپولیس، در زمین بازی خیلی زود بسته شد، بدون گل، بدون حضور فیکس در ترکیب و بدون حتی چند دقیقه درخشش. 

باشگاه پرسپولیس، در آن مقطع تصمیم گرفت استوکس را به کمیته انضباطی باشگاه واگذار کند. اتفاقی بسیار عجیب چرا که بازیکنی که پس از مرخصی به ایران برنگشت و به بهانه کرونا حاضر به بازگشت به ایران نشد، چطور ممکن است در جلسه کمیته انضباطی باشگاهش در تهران حاضر شود؟ 

در چنین شرایطی، گزارش دیروز خبرگزاری فارس، دوباره ماجرای مهاجم جنجالی اهل ایرلند را سر زبان‌ها انداخت. بر اساس این گزارش، پس از جدایی جنجالی این بازیکن، باشگاه پرسپولیس در زمان مدیریت مهدی رسول‌‍ پناه دیگر به جای پیگیری بازگشت استوکس به کشورمان یا شکایت از وی به فیفا، قرارداد با مهاجم ایرلندی را فسخ کرد.

در تاریخ 10 خرداد 1399 مهدی خواجه‌وند، مدیر حقوقی پرسپولیس در گفت و گو با سایت این باشگاه ادعا کرد «پس از بررسی‌ها در پی نامه‌نگاری‌هایی که پیش از این انجام داده بودیم، امروز (شنبه) نامه فسخ قرارداد آنتونی استوکس و درخواست غرامت از وی برای وکیل و مدیربرنامه‌های این بازیکن ارسال شد تا فسخ قرارداد با توجه به غیبت غیر موجه این بازیکن، فعال شود»

آی ای سی استوکس چگونه صادر شد؟

مهدی خواجه‌وند در گفت‌و‌گو با خبرنگار فوتبالی  در پاسخ به سوالی که چه کسی دستور  داد تا آی تی سی استوکس صادر شود، گفت: تا زمانی که من در باشگاه پرسپولیس مسئولیت داشتم در جریان نبودم که چه کسی این دستور را داد، اما اگر باشگاه پرسپولیس هم،آی تی سی این بازیکن را صادر نمی کرد او می توانست علیرغم اختلاف با باشگاهش، از طریق فیفا و فدراسیون فوتبال آی تی سی خود را دریافت کند و اینطور نبود که اگر باشگاه پرسپولیس آی تی سی او را صادر نکند این بازیکن نتواند با باشگاه جدیدی همکاری کند.

خواجه‌وند در پاسخ به این سوال که چرا در همان زمان که استوکس تصمیم به بازگشت نداشت باشگاه به فیفا شکایت نکرد، اظهار داشت: قرارداد استوکس به صورتی نگارش شده بود که در صورت به وجود آمدن اختلاف بین طرفین، ابتدا باید در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران شکایت می شد و پس از طی مراحل قانونی در مراجع بین المللی طرح دعوی می‌شد. تا زمانی که من در باشگاه بودم، پیش‌نویس دادخواست هم آماده شده بود و حتی مدارک لازم برای اثبات اینکه علیرغم امکان پرواز به ایران، استوکس عمدا به تهران برنگشته، وجود داشت اما در جریان نیستم که بعد از جدایی من چه اتفاقاتی در باشگاه رخ داده است.

 

خواجه‌وند در پاسخ به این سوال که آیا فسخ قرارداد از سوی باشگاه باعث نشد تا شانس پیروزی استوکس بیشتر شود، بیان کرد: اگر فسخ نمی‌کردیم استوکس همچنان بازیکن باشگاه محسوب می‌شد و باید مطالبات او را پرداخت می‌کردیم چون وکیل او پیگیر حقوق استوکس شده بود. در آن زمان تصمیم گرفتیم قرارداد باید از اعتبار ساقط شود تا امکان مطالبه به وجود بیاید و در ادامه باید دعوی مطرح می‌شد و مطالبه خسارت انجام می گرفت که فکر می‌کنم این کار انجام شده بود. وقتی استوکس طرح دعوی کرد باشگاه هم اعلام فسخ و مطالبه خسارت در دعوی متقابل را انجام داد، چون استوکس نقض قرار داد کرده و در تمرینات حضور پیدا نکردهه بود.

مستندات پرسپولیس کامل نبود؟

امیر ساعد وکیل مشاور حقوقی باشگاه پرسپولیس در پرونده‌های خارجی دیگر فردی است که درباره پرونده استوکس توضیح داده است.

او به خبرنگار فوتبالی گفته است: زمانی که بحث استوکس مطرح شد به اواخر دوره آقای انصاری‌فرد و اوایل حضور آقای رسول‌پناه برمی‌گردد که من در باشگاه پرسپولیس مسئولیتی نداشتم. صرفا ارتباطم با آقای رسول‌پناه به خاطر پرونده النصر شروع شد و در دوره آقای سمیعی مسئولیت من شکل گرفت، اما بعد از اینکه من با باشگاه قطع ارتباط کردم آقای حسین پور شرفشاد پیگیر پرونده بودند و در آن زمان بود که استوکس شکایت کرد و دوستان دفاع کردند."

ساعد وکیل صحبتهایش را اینگونه ادامه داد:" موضوع فسخ به خودی خود ملاک نیست. آن چیزی که باعث می‌شود بازیکن بتواند غرامت بگیرد یا به خاطر بندهای موجود در قرارداد است یا اینکه احتمال دارد مستندات ارائه شده از سوی باشگاه شاید کامل نباشد و یا به درستی انجام نشده که موجب شده تا بازیکن دست بالاتری داشته باشد."

بخش بعدی صحبتهای ساعد وکیل درباره دلیل صدور آی تی سی استوکس است: "من متن قرارداد را ندیدم. اینکه چگونه تنظیم شده و چرا باشگاه اقدام به فسخ کرده، سوال‌ها و ابهاماتی است که مدیران وقت باشگاه باید به آن پاسخ دهند که چه محاسباتی داشتند تا اجازه صدور آی تی سی از سوی باشگاه داده شود. زمانی که شما(باشگاه پرسپولیس) آی تی سی را صادر می کنید به آن معنی است که مطالبه ای از این بازیکن ندارید. شاید هم باشگاه فکر کرده با دادن این آی تی سی، بازیکن از مطالباتش گذشت می‌کند."

ساعد وکیل در بخش پایانی صحبتهایش به این نکته اشاره می‌کند که چرا او در جریان پرونده استوکس نبوده است: "هفته آخری که من خواستم از باشگاه بروم باشگاه از من خواست پرونده استوکس را پیگیری کنم اما چون مدیران باشگاه در 15 لایحه بین المللی که داشتم هیچ پرداختی به من نداشتند مشروط کردم این پرداخت انجام شود تا پیگیری حقوقی را در پرونده استوکس آغاز کنم، اما هیچ وقت این موضوع شکل نگرفت."

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار