بزرگترین بمب‌های زمستانی فوتبال ایران!

به بازار نیم‌فصل فوتبال ایران نزدیک شده‌ایم و فرصتی است تا نقل و انتقالات خاص زمستان را بررسی کنیم.

بزرگترین بمب‌های زمستانی فوتبال ایران!

به گزارش زنهار، در فوتبال حرفه‌ای اغلب بازیکنان و باشگاه‌ها به صورت یک ساله برنامه‌ریزی می‌کنند تا از نظر سلامتی و همچنین روانی دچار مشکل نشوند اما ایجاد پنجره نقل و انتقالات نیم فصل باعث می‌شود تا در بسیاری از انتقالات زمستانی، ستارگان از جابه‌جایی در نیم فصل دلسرد شوند، چرا که معتقد هستند نتوانستند خود را در برنامه‌ریزی سالانه باشگاه اصلی خود جای دهند و مجبور به رفتن خواهند بود. این اتفاق در فوتبال ایران کمتر پیش می‌آید و در این مقطع ما شاهد بازگشت برخی از لژیونرها به فوتبال ایران بودیم و حتی چند نام از ستارگان خارجی لیگ برتر هم در این مقطع وارد فوتبال ایران شدند که آنها را بررسی خواهیم کرد.

محرم نویدکیا - لیگ پنجم - از بوخوم به سپاهان

هافبک 23 ساله تیم بوخوم آلمان پس از مذاکرات طولانی باشگاه سپاهان با سران بوخوم بالاخره توانست برای شش ماه به صورت قرضی خود را به طلایی پوشان اضافه کند. او در طی این شش ماه از ناحیه زانوی خود دچار مصدومیت شد و این نخستین مصدومیت سخت محرم در دوران بازیگری‌اش بود. نویدکیا در این مدت موفق شد با سپاهان قهرمان جام حذفی شود.

مهدی مهدوی‌کیا - لیگ نهم - از آینتراخت فرانکفورت به استیل آذین

در پنجمین روز از بهمن  1388 پس از ثبت سه پاس گل در طی 35 بازی که در بازه زمانی یک ساله و نیم در آینتراخت ثبت کرد و طبق گزارش بیلد، مهدوی‌کیا به صورت کاملا ناگهانی از تیمش جدا شد؛ به گونه‌ای که هیچ خبرنگاری در آلمان متوجه این انتقال نشده بود. مهدوی‌کیا پس از صحبت با حسین هدایتی و مصطفی آجورلو، قراردادی هجده ماهه امضا کرد تا پس از یازده سال دوری دوباره در فوتبال ایران سرخپوش شود.

وحید هاشمیان - لیگ دهم - از بوخوم به پرسپولیس

با سقوط بوخوم به بوندسلیگای دو، وحید هاشمیان به عنوان اثرگذارترین بازیکن این تیم درصدد یک انتقال خاص بود. روزنامه‌ها از پیشنهاد استیل آذین می‌نوشتند اما هاشمیان ترجیحش بر سکوت بود. او در نهایت در تاریخ 9 دی ماه 1389 پس از دوازده سال دوری با قراردادی 175 میلیون تومانی به فوتبال ایران برگشت تا شاگرد علی دایی شود.

جی لوئید ساموئل - لیگ یازدهم - از بولتون به استقلال

هافبک فقید استقلال که بدون شک با ملیت توباگویی یکی از بهترین خارجی‌های فوتبال ایران بود. شماره سه آبی‌ها در زمستان 1390 وارد ایران شد و دوران حضورش دو جام شامل لیگ برتر دوره دوازدهم و جام حذفی سال 91 را به دست آورد و با حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت استقلال، با تغییر پست و حضور در سمت چپ لوزی خط میانی استقلال و گاها بازی به عنوان هافبک دفاعی، نقشی پررنگ در رسیدن استقلال به سومین قهرمانی خود در تاریخ لیگ برتر و همچنین راهیابی این تیم به نیمه نهایی لیگ قهرمانان ایفا کرد. او همچنین هیچوقت در دربی شکست نخورد تا در ذهن هواداران فوتبال ایران جایگاهی ویژه داشته باشد.

مهدی مهدوی‌کیا - لیگ یازدهم - از داماش به پرسپولیس

پرسپولیس روزهای خوبی نداشت و قرار بود مهدوی‌کیا در شروع لیگ یازدهم شاگرد استیلی شود، اما امیر عابدینی به عنوان مدیر باشگاه داماش شرایط این انتقال را تغییر داد، اما مصاحبه رویانیان شرایط جذب مهدوی‌کیا را تغییر داد تا جایی که این بازیکن در تاریخ دوم دی ماه در مصاحبه‌ای اعلام کرد دوست دارد در پرسپولیس از فوتبال خداحافظی کند. او پس از سیزده سال پرسپولیسی شد، ولی دنیزلی سرمربی وقت پرسپولیس ابتدا با جذب او مخالف بود. مهدوی‌کیا در نهایت در این تیم همراه با هاشمیان و کریمی به تیم محبوبش بازگشت تا مسیر خداحافظی را در پیش بگیرد.

جواهیر سوکای - لیگ یازدهم - از ولازنیا آلبانی به سپاهان

اگرچه تیتر رسانه‌ها در اختیار کامل پرسپولیس و استقلال بود، اما تیم زلاتکو کرانچار صفحه روزنامه‌ها را در خرداد ماه تحت سلطه خود گرفته بودند و با جام قهرمانی عکس می‌گرفتند. در سکوت خبری سران سپاهان سوکای را به تیم خود اضافه کردند. سال‌هایی که برای سوکای دو جام قهرمانی در لیگ برتر و یک قهرمانی در جام حذفی به دنبال داشت. او در این سال‌ها برای زردپوشان اصفهانی خوب گل زد هر چند در برخی بازی‌ها هم به بازیکنی گل خراب‌کن تبدیل می‌شد. سوکای هر چند فصل گذشته در ترکیب اصلی کرانچار قرار نداشت اما ذخیره طلایی این مربی کروات محسوب می‌شد. با آمدن حسین فرکی او کمتر فرصت بازی پیدا کرد، چرا که سرمربی جدید طلایی پوشان به بازی این فوتبالیست آلبانیایی اعتقادی نداشت. مجموع بازی‌های سوکای در لیگ چهاردهم با پیراهن سپاهان تنها ۴۹۰ دقیقه بود و او با تنها دو گل‌ زده که نه از نظر میزان بازی و نه از تعداد گل‌ها آمار قابل قبولی نداشت تا از جمع سپاهان جدا شود.

ایمون زاید - لیگ یازدهم - از دری سیتی ایرلند به پرسپولیس

بدون شک عجیب‌ترین ورود و خروج لیگ برتر ایران متعلق به ایمون زاید بود. بازیکنی که آفریده شده بود تا در دربی تهران هنرنمایی کند و با هت‌تریک خود تا ابد جایگاهی خاص و ماندگار در قلب هواداران پرسپولیس داشته باشد. هواداران پرسپولیس این استرس را داشتند تا او به جام ملت‌های آفریقا برود، اما او در مصاحبه‌ای گفت که از مسئولان تیم ملی خواستم تا اجازه بدهند با پرسپولیس بمانم. زاید ماند، دربی دو بر صفر باخته را 3-2 کرد و رفت!

علی علیپور - لیگ چهاردهم - از راه آهن به پرسپولیس

در 9 دی 1393 یک چهره خاص دیگر به پرسپولیس پیوست. البته علیپور مانند سایر نفرات نبود که از همان ابتدا با نام خود توجه رسانه‌ها را جلب کند. او برای درخشیدن تا بیست و پنجم اردیبهشت ماه و دربی هشتاد صبر کرد تا با سن کمش و ضربه سرش گلی به یاد ماندنی را در تاریخ شهرآورد ثبت کند.

غلامرضا عنایتی - لیگ چهاردهم - از پدیده به استقلال

آقای گل تاریخ لیگ برتر برای بازگشت به استقلال بی‌صبر بود. قلعه‌نویی نام عنایتی را به سران استقلال داده بود و عنایتی نسبت به حضور در تیم شهرش یا شاگردی قلعه‌نویی دودل بود. او چهره اصلی تیم پدیده بود اما در نهایت با امضای قراردادی به عضویت استقلال درآمد. این بازیکن پس از فسخ قراردادش با تیم مشهدی به تهران آمد و پس از توافق با استقلال پیراهن آبی‌های پایتخت را بر تن کرد. استقلال در صدد این بود صدرنشینی خود را حفظ کند، اما از همان آغاز نیم فصل در رده پنجم قرار گرفت تا از کورس قهرمانی جا بماند. عنایتی در این فصل 9 گل برای آبی پوشان به ثمر رساند، ولی دلیلی نبود که در استقلال بماند و به سیاه جامگان رفت.

سروش رفیعی - لیگ شانزدهم - از تراکتور به پرسپولیس

هافبک شیرازی فولاد که به منظور گذراندن دوران سربازی به تراکتور رفته بود، تمام توجهات را به خود جلب کرده بود و سرخابی‌ها به دنبال تشخیص رنگ قلب او بودند. سروش که گزینه نخست لیست برانکو بود، در نیم فصل مستقیما به سمت باشگاه پرسپولیس رفت تا بالاخره برای تیم محبوبش بازی کند. اگر چه در دو مقطع از این تیم جدا شد و دوباره در زمستان به پرسپولیس برگشت اما بدون شک فرم خوبی که در کنار محسن مسلمان، مهدی طارمی، علی علیپور و کمال کامیابی‌نیا در نخستین قهرمانی پرسپولیس در طی شش قهرمانی متوالی خود داشت، فراموش‌نشدنی است.

مامه تیام - لیگ هفدهم - آزاد به استقلال

هنوز هم از هر هوادار استقلال اگر بخواهید یک بازیکن را به صورت مادام العمر به استقلال بازگرداند، بدون هیچ تعللی نام تیام را مطرح خواهد کرد. ستاره‎‌ای که با گل های خاطره‌انگیز خود در آسیا و در لیگ ایران می‌توانست به مسیر خودش ادامه دهد، اما حالا سر از ترکیه درآورده تا با ادین ژکو و مائورو ایکاردی بر سر عنوان بهترین گلزن لیگ ترکیه جدال کند!

مهدی ترابی - لیگ هجدهم - از سایپا به پرسپولیس

او ابتدا در تیر ماه با پرسپولیس به توافق رسید تا نیم فصل را در سایپا بگذارند و پس از آن در زمستان به پرسپولیس اضافه شود تا برانکو یک ستاره دیگر را در تیمش داشته باشد. در طی این 5 سال، یک مقطع به العربی رفت و دوباره بازگشت ولی واضح است که او در طی سال‌های اخیر بهترین بازیکن پرسپولیس بوده است.

گادوین منشا - لیگ هجدهم - از پرسپولیس به استقلال

یکی از یاغی‌های چند فصل اخیر فوتبال ایران که در زمستان رنگ پیراهن خود را از آبی به قرمز تغییر داد. منشا در زمان انتقالش با توجه به فرم خوبی گلزنی‌اش در پیکان یک ستاره خاص به شمار می‌رفت، اما در پرسپولیس افت کرده بود و دوست داشت با پیراهن استقلال بتواند روزهای ضعیف خود را جبران کند؛ اتفاقی که هیچوقت رخ نداد.

ارسلان مطهری - لیگ نوزدهم - از ذوب آهن به استقلال

علاقه گیتاریست فوتبال ایران به استقلال از مدت‌هاپیش مشخص بود، اما ارسلان بالاخره در لیگ نوزدهم به تیم مورد علاقه خود رسید. او در طی این فصل اگر چه روندی سینوسی داشته اما در دربی‌ها با 4 گل زده هنوز هم یک گلزن دربی‌باز به شمار می‌آید.

رافا سیلوا - لیگ بیست و یکم - از الفیصلی عربستان به استقلال

با سرباز شدن سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند، هیچکس فکر نمی‌کرد با حضور یک مدافع خارجی که مشخص نیست چه کیفیتی دارد، استقلال باز هم بدون باخت قهرمان شود. رافائل سیلوا در جمع آبی پوشان یک چهره قابل اطمینان بود و اگر چه این فصل بدون تیم بود، باز هم به عنوان یک چهره زمستانی به عنوان بازیکن استقلال معرفی خواهد شد.

صالح حردانی - لیگ بیست و یکم - از فولاد به استقلال

دیگر خرید فرهاد مجیدی در بازار نقل و انتقالات زمستان، مدافع 23 ساله فولاد بود. او در تیم نکونام به شدت درخشان بود و حتی پیراهن تیم ملی را نیز به تن کرد اما خودش می‌دانست بازی برای استقلال چه احساس ویژه‌ای خواهد داشت و این مدت با قدرت از پیراهن خودش دفاع کرده است.

رامین رضاییان - لیگ بیست و یکم - از الدحیل به پرسپولیس

پرسپولیس هم بیکار ننشسته بود و در زمستان به سراغ بازگشت رامین رضاییان رفت. رامین در پرسپولیس عملکرد خوبی داشت، اما یحیی به حضورش رضایت نداد تا راه سپاهان در پیش بگیرد تا موجب افسوس هواداران پرسپولیس شود.

روبرتو تورس - لیگ بیست و دوم - از اوساسونا به فولاد

آخرین چهره ویژه نیم فصل فوتبال ایران، هافبک خلاق اسپانیایی تیم فولاد بود که حالا در گل گهر بازی می‌کند. او در سن 34 سالگی فرم ویژه‌ای از خود به نمایش گذاشته و از بهترین خارجی‌های لیگ به حساب می‌آید.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار