ماجرای سپاهان در عربستان؛ طلسم‌هایی که باید شکسته شوند

سپاهان در مصاف با تیم‌های عربستانی در خاک این کشور مدت‌هاست بردی نداشته است.

ماجرای سپاهان در عربستان؛ طلسم‌هایی که باید شکسته شوند

​به گزارش زنهار، سپاهان اصفهان در ششمین و آخرین بازی خود در دور گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا باید دوشنبه‌شب از ساعت 21:30 به مصاف میزبانش الاتحاد برود. نماینده عربستان صعود خود به دور دوم را مسجل کرده اما طلایی‌پوشان ممکن است همچنان فرصت راهیابی به مرحله یک‌هشتم نهایی را از دست بدهند. در ثانی، پیروزی تیم تحت هدایت ژوزه مورایس برابر الاتحاد می‌تواند، نماینده ایران را سرگروه کند. در این گزارش قرار است به جدال‌های قبلی سپاهان در مصاف با تیم‌های عربستانی در خاک این کشور بپردازیم.

ماجرای سپاهان در عربستان 50-50 است

سپاهان مجموعا 28 مرتبه در (ACL) رودرروی 7 تیم مختلف عربستانی قرار گرفته که نتیجه آن 11 برد، 11 باخت و 6 تساوی بوده است. البته که باید به این آمار باخت 3 بر صفر انضباطی برابر الاتحاد را هم اضافه کرد و با این اوصاف تعداد شکست‌های نماینده ایران از تعداد بردهایش بیش‌تر خواهد شد.حال به سراغ دیدارهایی می‌رویم که در کشور عربستان به انجام رسیده است. طلایی‌پوشان 14 مرتبه در این کشور مقابل 6 تیم مختلف به میدان رفته‌اند که ماحصل آن 7 باخت، 4 تساوی و 3 برد بوده است. هر 2 بازی برگزار شده برابر النصر در سال 2020 به میزبانی قطر به انجام رسید و هر 2 مسابقه مقابل التعاون در سال 2022 هم در خاک عربستان برگزار شد. آمار سپاهان به تفکیک بدین ترتیب است: 

الاتحاد (یک برد، 2 باخت)، الشباب (یک برد و 2 تساوی)، الاتفاق (یک باخت)، الهلال (یک برد و یک باخت)، الاهلی (2 باخت و یک تساوی) و التعاون (یک باخت و یک تساوی)

12 سالِ بدون برد در عربستان

پس از غلبه بر الشباب و الاتحاد در سال‌های 2007 و 2008 با نتیجه مشابه یک بر صفر، سومین و آخرین برد سپاهان در کشور عربستان به بازی سال 2011 برابر الهلال برمی‌گردد که آن‌ها موفق شدند با حساب 2 بر یک از سد میزبان قدرتمند خود بگذرند. پس از این دیدار دوران تاریک طلایی‌پوشان در دیدار با تیم‌های عربستانی آغاز شد. آمار 7 دیدار ابتدایی، 3 برد، 2 مساوی و 2 باخت بود ولی در 7 مسابقه بعدی 5 باخت و 2 تساوی نصیب نماینده ایران شده است. الاهلی (3بار)، الهلال، الاتحاد و التعاون (2بار) تیم‌هایی بودند که برابر سپاهان در خانه خود شکست نخوردند. حالا ژوزه مورایس و شاگردانش برای صعود و سرگروهی می‌بایست به این طلسم 12 ساله خاتمه دهند. البته که نتیجه مساوی هم در این مسابقه می‌تواند نتیجه خوبی باشد.

یا باخت 4 بر صفر یا برد!

سپاهان قرار است برای چهارمین‌بار در عربستان به مصاف الاتحاد برود. اولین دوئل در دور گروهی سال 2004 بود که زردومشکی‌ها با 4 گل از سد نماینده نصف جهان گذشتند. چهار سال بعد سپاهان با تک گل عماد رضا به پیروزی رسید ولی هشت سال بعد، مجددا این الاتحاد بود که با 4 گل به برد دوم نائل شد. 8 گل خورده و یک گل زده، آمار سپاهان در عربستان و در مصاف با الاتحاد بوده است. نکته تلخ ماجرا این است که سپاهان در سال‌های 2004، 2008 و 2016 موفق به صعود از گروهش نشد.

بدترین و بهترین در حضور الاتحاد و الهلال

2 باخت 4 بر صفر مقابل الاتحاد، بدترین شکست‌های سپاهان در عربستان بوده است. البته که الاهلی هم طی سال‌های 2012 و 2013 دو پیروزی 4 بر یک را مقابل طلایی‌پوشان جشن گرفت. در طرف دیگر ماجرا هر 3 پیروزی سپاهان با اختلاف یک گل بوده است که در این بین باید به پیروزی 2 بر یک برابر الهلال اشاره کنیم. الاتحاد و الشباب با نتیجه یک بر صفر مغلوب نماینده ایران شدند.

شهریار، تنها گلزن سپاهان در عربستان

در 14 دیدار به انجام رسیده 37 گل رد‌وبدل شده که 26 گل سهم تیم‌های عربستانی و 11 گل برای سپاهان به‌ثمر رسیده است. هر 11 گل تیم ایرانی توسط 11 بازیکن مختلف وارد دروازه تیم‌های میزبان شده که اسامی این نفرات بدین شرح است: محمود کریمی، سیدمهدی سیدصالحی، عماد رضا، رسول خطیبی، سیدجلال حسینی، ابراهیم توره، فابیو جانواریو، برونو سزار، فرشید طالبی، رادومیر جالوویچ و شهریار مغانلو.از این جمع تنها شهریار مغانلو در ترکیب سپاهان حضور دارد و می‌تواند به تنهایی بهترین گلزن سپاهان برابر تیم‌های عربستانی شود. دیگر نکته جالب توجه نمایش خوب بازیکنان خارجی از این حیث بوده و آن‌ها موفق به زدن 5 گل شده‌اند. پیام نیازمند هم کار دشواری برای بسته نگه‌داشتن دروازه‌اش خواهد داشت. پیش از این دیدار سپاهان فقط 2 مرتبه موفق به ثبت کلین‌شیت مقابل تیم‌های عربستانی در خاک عربستان شد که از آخرینِ آن 15 سال و 10 بازی می‌گذرد. جالب است که این اتفاق در دیدار با همین تیم الاتحاد رقم خورد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار