این داور معروف با نکونام مشکل دارد؟!

به نظر نمی رسد نیروی وارد شده به اندازه‌ای باشد که باعث سرنگونی مهاجم فولاد شده باشد.

این داور معروف با نکونام مشکل دارد؟!

به گزارش زنهار؛ جواد نکونام در کنفرانس مطبوعاتی پس از شکست تیمش از سپاهان از خصومت داور بازی تیمش با فولاد می گوید « زاهدی فرد با فولاد مشکل دارد » او  برای اثبات این حرفش به صحنه ای اشاره می کند که بین ساسان انصاری و سیاوش یزدانی برخوردی صورت گرفت و مهاجم فولاد سرنگون شد و نکونام معتقد بود زاهدی فرد باید برای آن ها یک پنالتی می گرفت.

آیا حق با نکونام است و پنالتی فولادی ها در این بازی سوخته است؟

تجزیه و تحلیل این صحنه :

در چنین صحنه هایی اصولی که یک داور باید برای خود ایجاد کند این است که: داور باید به دنبال تماس باشد و یک تماس واضح برقرار شود و سپس از خود بپرسد این تماس عواقبی دارد یا خیر؟و آیا آن بازیکن از آن تماس برای گرفتن یک خطا یا پنالتی استفاده کرده است ؟

آیا در این صحنه تماسی وجود دارد؟ قطعاً بله.

گفتن « بله تماس وجود دارد » به تنهایی برای اعلام یک خطا یا پنالتی کافی نیست.

در این صحنه حتی بر فرض اینکه این اتفاق در محوطه جریمه می افتد ( در حالی که فیلم بازی نشان می دهد محل برخورد بیرون از محوطه جریمه است) ما شانسی برای پنالتی نمی توانیم قائل شویم. زیرا فشار دست سیاوش یزدانی بسیار ناچیز است.بله یک دست روی شانه ساسان انصاری وجود دارد اما همه تماس ها پنالتی نیست.دست سیاوش یزدانی روی شانه ساسان انصاری به تنهایی به این معنی نیست که این یک پنالتی است.

در اینجا باید یک سئوال بپرسیم و اینکه مدافع سپاهان آیا با استفاده از بازوی راست خود نیرو و فشاری بر مهاجم فولاد وارد می کند که آن نیرو باعث سرنگون شدن مهاجم شده باشد؟ 

بله، نیرویی وارد می شود.اما همانگونه که در ابتدا گفته شد تماس به تنهایی دلیلی بر اعلام پنالتی نیست. به نظر نمی رسد نیروی وارد شده به اندازه ای باشد که باعث سرنگونی مهاجم فولاد شده باشد.

باز هم می توانیم این پرونده را باز نگه داریم و سئوال دیگری مطرح کنیم: آیا سیاوش یزدانی به سر حریف نیرو وارد می کند؟ اگر ضربه به سر حریف باشد ما می توانیم از یک خطا حمایت کنیم. اما باز هم به نظر نمی رسد برخوردی با سر حریف داشته باشد.

او با هدف رسیدن به توپ با سر به وضوح می پرد و چون فضایی برای دست هایش ندارد مجبور است دست ها را کمی بالا ببرد و بر روی شانه حریف بگذارد بدون اینکه فشاری وارد کند و یک تخلف مرتکب شود.ما اکثراً شاهد این نوع تماس ها بین دو بازیکن هستیم.

می توان گفت این بیشتر یک نیروی ناچیز بود تا یک فشار.تفاوت اصلی این دو در « قدرت و نیروی وارد شده » است‌.ما در اینجا نمی توانیم یک فشار واضحی را ببینیم.

یک مثال مشابه از لیگ برتر انگلستان در بازی وست بروم و لیورپول برای شما نشان می دهیم که سمی آجایی بازیکن وست بروم هنگامی که برای ضربه سر به هوا می پرد دستانش روی شانه های فابینیو قرار دارد و گلی را به طور قانونی به ثمر می رساند.بدون اینکه داور آن را مردود کند.

بر خلاف نظر جوا‌د نکونام که می گوید زاهدی فرد با فولاد مشکل دارد به نظر می رسد این داور بوشهری فوتبال ایران کارش را در آرنا خوب انجام داد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار