داور لهستانی فینال کیست؟

شیمون مارسینیاک از سوی فیفا به عنوان داور دیدار فینال جام‌جهانی 2022 بین آرژانتین و فرانسه انتخاب شده است. ولی این داور لهستانی کیست؟

داور لهستانی فینال کیست؟

به گزارش زنهار؛ شیمون مارسینیاک مهم‌ترین دیدار فوتبال چهار سال اخیر دنیا را قضاوت خواهد کرد. دیدار بزرگ حسن ختام جام جهانی قطر بین دو قطب سنتی دنیای فوتبال از اروپا و آمریکای جنوبی.

مارسینیاک بعد از آنکه متوجه شد فیفا تصمیم گرفته نام او را به عنوان قاضی دیدار فینال این جام معرفی کند با تلویزیون TVP Sport لهستان مصاحبه کرد و قضاوت در فینال جام جهانی را آرزوی دوران کودکی‌اش معرفی کرد. این داور لهستانی گفت:" از وقتی بچه بودم رویای این را می‌دیدم. هر وقت فوتبال بازی می‌کردم با خودم می‌گفتم شاید یک روز آنقدر در فوتبال خوب بشوم که بتوانم قهرمان جام جهانی بشوم. من امروز داور هستم و برای یک داور قضاوت در فینال جام جهانی حکم بالای سر بردن جام طلایی را دارد".

زندگی خصوصی مارسینیاک

شیمون با همسرش ماگدالنا زندگی می‌کند و این زوج صاحب دو فرزند هستند. بارتوش 19ساله و ناتالیای 10ساله. مارسینیاک زمانی ازدواج کرد که داور نبود بلکه فوتبال بازی می‌کرد. او فوتبالش را از تیم جوانان باشگاه ویسلا پلوک آغاز کرد. او سپس به آلمان رفت و در آنابرگ بازی کرد. شیمون سپس به لهستان برگشت و در دو باشگاه نه چندان مشهور این کشور فوتبال را ادامه داد. اما در همین زمان بود که اتفاقی برای او افتاد که مسیر زندگی‌اش را تغییر داد.

در یک بازی آدام لیچمانسکی، داور کارکشته لهستانی، به مارسینیاک کارت قرمز نشان می‌دهد و شیمون با الفاظی نه چندان مناسب به او اعتراض می‌کند. لیچمانسکی در پاسخ به شیمون فوتبالیست می‌گوید به جای این حرفها خودت داور شو، آنقدر می‌فهمی که سوت زدن در یک مسابقه فوتبال چه قدر سخت است. به نظر می‌رسد شیمون حرفهای او را جدی می‌گیرد چرا که بعد از مدت کوتاهی او را در قامت داور فوتبال می‌بینیم.

شروع دشوار به عنوان داور

شروع کار شیمون مارسینیاک به عنوان داور برای او روزهای دشواری بود. یک داور فوتبال در اروپا برای اینکه بتواند در سطوح بالا سوت بزند باید کارش را از پایین‌ترین سطوح رقابتهای باشگاهی آغاز کند. اما هیچکس یک داور 21ساله را برای قضاوت در لیگ‌های لهستان انتخاب نمی‌کرد.

مارسینیاک بالاخره موفق شد موافقت کمیته داوران را به دست بیاورد اما در اولین بازی‌ای که او در یکی از لیگهای کشورش سوت زد اتفاق جالبی افتاد. آن مسابقه در یکی از لیگهای دسته‌هایی پایین لهستان برگزار می‌شد؛ لیگی که اغلب تیمهای حاضر در آن آماتور هستند و شرکت در مسابقات برای بازیکنان‌شان در حکم تفریح روز یکشنبه است.

شیمون در اواسط مسابقه متوجه شد که نقش کمک‌داور را یکی از تماشاچی‌ها به عهده دارد چرا که کمک‌داور اصلی به دستشویی رفته است. این اتفاق برای خیلی‌ها کافی بود که عطای داوری را به لقایش ببخشند ولی شیمون چنین قصدی نداشت. او به تلاش ادامه داد و بازی به بازی تجربه‌اش را بیشتر کرد.

اولین قضاوت در لیگ دسته‌یک لهستان

مارسینیاک اولین بار در سال 2009 در لیگ دسته اول کشورش سوت زد. کمتر از دو سال بعد این داور لهستانی اولین قضاوتش در خارج از لهستان را تجربه کرد.

جام جهانی قطر

شیمون مارسینیاک در جام جهانی 2022 تا کنون دو بازی را سوت زده است. اولین بازی او دیدار فرانسه و دانمارک در گروه D بود. او همچنین قضاوت دیدار آرژانتین و استرالیا در یک‌هشتم نهایی را به عهده داشت. مارسینیاک در هر دو مسابقه عملکردی عالی داشت و با تحسین مواجه شد. فیفا برای ستایش از عملکرد عالی این داور لهستانی قضاوت مهمترین بازی تورنمنت را به او واگذار کرد. نام این داور لهستانی حالا در تاریخ جامهای جهانی ثبت خواهد شد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار