کارشناس با سواد تلویزیون به جوانان ایرانی فحاشی کرد!

مهدی تدینی طی یادداشتی در اینستاگرام به سخنان اخیر بیژن عبدالکریمی درباره جوانان ایرانی واکنش نشان داد.

حجم ویدیو: ۸.۴۷M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۴۱

به گزارش زنهار به نقل از برترین‌ها: مهدی تدینی طی یادداشتی در اینستاگرام به سخنان اخیر بیژن عبدالکریمی درباره جوانان ایرانی واکنش نشان داد.

این روزنامه نگار نوشت: جناب عبدالکریمی می‌گوید جوانان ایرانی نیز مانند جوانان اروپایی و آمریکایی یوتوپیا (مدینه فاضله‌) و طرحی جز "مصرف" ندارند.

عارضم خدمت جناب استاد که بنده اتفاقاً امتیاز این نسل را همین می‌دانم که این جوانان "یوتوپیایی جز مصرف" ندارد. برخلاف سلطه فرهنگی قدیم که در قالب آمیزه‌ای از ایدئولوژی مارکسیستی و سنت‌گرایی ضدمدرن و پرهیزکارانه تا توانسته معنایی منفی از مفهوم "مصرف" ساخته و به خورد مخاطبان خود داده است، از منظر من "مصرف" هرگز مفهومی منفی نیست. اتفاقاً این جوانان را بر همه شما پیران ترجیح می‌دهم، زیرا درک بی‌واسطه، غیرایدئولوژیک، واقع‌گرایانه و لذت‌گرایانه‌ای از زندگی دارد و جویای "مصرف" است، نه سالکِ طریقت‌های یوتوپیایی!

اینجا دقیقاً جبهه‌بندی اساسی میان ما و شماست. برخلاف تعاریف منفی و انزجارآوری که از مفهوم "مصرف" ساخته‌اند، اتفاقاً مصرف بهترین عزیمتگاه برای درک زندگی و ساختن دنیاست — و بدترین عزیمتگاه برای درک زندگی و ساختن دنیا همان یوتوپیاهاست. 

کسی که از دریچه یوتوپیا گام به شناخت دنیا می‌گذارد، با حقایقی آزموده‌نشده، اثبات‌نشده و غیرواقعی گام در ره شناخت دنیا می‌گذارد و مهمترین فرصت عمرش را صرف بیراهه‌های واقعیت‌گریزی می‌کند. حقایقِ ذهنی که از رهگذر یوتوپیا بر معرفت‌شناسی او خیمه زده، مانند چشم‌بند فرصت دیدن واقعیت را از او می‌گیرد. او به موجودی خیالباف تبدیل می‌شود که می‌خواهد واقعیت را بکوبد با حقایق یوتوپیایی خود سازگار کند. اما در برخورد با واقعیت فقط این خود انسان است که در هم می‌شکند و این دقیقاً همان بلایی است که یوتوپیاگرایان سر ما آوردند... 

اما کسی که از مجرای مصرف به عرصهٔ شناخت دنیا گام بگذارد، درکی بی‌واسطه، ملموس، عینی، مادی و محاسبه‌پذیر از دنیا به دست می‌آورد و خیلی زود یاد می‌گیرد به جای کوبیدن واقعیت، با واقعیت همراه شود؛ بر واقعیت سوار شود. همین جوانان خیلی زود ناگزیر می‌فهمند برای رسیدن به درجات بالاتری از مصرف باید به عقلانیت و واقعیت تن دهند و از این رهگذر در مسیر صحیحِ تسخیر واقعیت و ساختن دنیا گام برمی‌دارند. 

اصلاً دلیل امید من به نسل‌های جدید، همین است که از رهگذر مصرف وارد فرایند شناخت و فهم دنیا و زندگی می‌شوند. این سالم‌ترین عزیمتگاه معرفت‌شناختی برای شناخت و ساختن دنیاست. از قضا این مجرا "سازنده‌ترین مصرف‌کنندگان" را هم پرورش می‌دهد. همین‌ها خرابکاری‌های عمیقِ یوتوپیاگرایان واقعیت‌گریز را هم جبران خواهند کرد — بگذریم که ادعای "بی‌تاریخ" بودن جوانان نیز با این گفته‌های استاد اثبات نمی‌شود.  

نظر کاربران چیست؟ 

علی ملیحی نوشت: این چند وقت هرجا آشه بیژن عبدالکریمی هم فراشه

سیما گفت: جسارتا من اصلا ایراد نسل ایشون و‌ تفکرشون رو همون مدینه فاضله میدانم. دنیای ما دنیای مدینه فاضله نیست! جوانان ایرانی نه در یک رویا بلکه در واقعیت زندگی میکنند و برای بهتر شدن دنیای واقعی نه رویاییشان میجنگند.

امیر عنوان کرد: عبدالکریمی با تلفیق آموزه‌های هایدگر و فردید، هماره درصدد توجیه  بوده است. با غرور و نخوت و نگاهی از بالا به پائین به مخاطب که صدالبته حماقت ذاتی‌اش را نمایان می‌کند. توجیه گری سیاست‌های فعلی را در لفاظی های بی سروته پنهان نگاه داشته. یکی از خیل دانش آموختگان فلسفه است که صرفا با سفسطه نامش را به ننگ در تاریخ معاصر ثبت کرده. الحق والانصاف که شاگرد فردید است.  

مرتضی به نقل از سقراط نوشت: زندگی ناآزموده ارزش زیستن نداره، منظورش همین زیستن کورکورانه در اوهام و خیالاتیه که گذشتگان به جا گذاشته‌اند و به قول سارتر هر نسلی باید فلسفه‌ی زیست خودش رو بنا کنه، و اگه زندگی رو مصرف نکنه و با واقعیت‌هاش سرشاخ نشه، چطور می‌تونه اساسا زندگی رو بشناسه و زندگی‌اش بکنه؟

حمید هم نوشت: ایشون بر خلاف ادعایی که داره خیلی از واقعیت جوانان امروز دوره و از همون نسل روشنفکران دهه ۵۰ هستش که فکر میکردن روشنفکرن، بیشتر به نظر من به جای روشنفکر باید بهش گفت حراف

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار