پژوهشگر ایرانی برنده جایزه کتاب اردن شد

یدالله ملایری، نویسنده کتاب الجیران فی شرق المتوسط و پژوهشگر اردنی عباس عبدالواحد عباس نویسنده کتاب عبدالوهاب عزام به طور مشترک برنده نخستین دوره «جایزه بکار» شدند.

پژوهشگر ایرانی برنده جایزه کتاب اردن شد

به گزارش زنهار به نقل از خبرگزاری فارس، یدالله ملایری، پژوهشگر ایرانی و نویسنده کتاب الجیران فی شرق المتوسط و پژوهشگر اردنی عباس عبدالواحد عباس نویسنده کتاب عبدالوهاب عزام به طور مشترک برنده نخستین دوره «جایزه بکار» شدند.

یدالله ملایری، دانشیار ادبیات همسنگ و نقد رمان عربی و پارسی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران است. نام کتاب «الجیران فی شرق المتوسط» همسایه­‌ها در شرق مدیرانه برگرفته از نام دو رمان «همسایه‌ها» اثر رمان‌نویس ایرانی، احمد محمود و «شرق المتوسط» نوشته نویسنده سرشناس عرب عبدالرحمن منیف است. این اثر برگزیده که به بررسی همسنگ رمان‌­های احمد محمود و عبدالرحمن منیف می‌پردازد، از سوی انتشارات سرشناس دارالطلیعه در بیروت چاپ شده است. یدالله ملایری دو رمان «شرق المتوسط» و«النهایات» نوشته عبدالرحمن منیف  را با نام‌های «فغان شرق» و«پایان‌ها»به فارسی برگردانده است.

انجمن نویسندگان اردن امسال، نخستین دوره «جایزه یوسف بکار برای پژوهش‌های همسنگ شرقی میان زبان‌های عربی و پارسی و ترکی» را برگزار کرد. در بیانیه انجمن نویسندگان اردن از زبان استاد یوسف بکار، ایران­‌شناس برجسته اردنی آمده است که این جایزه سالانه خواهد بود و اختصاص مبلغ جایزه از سوی این چهره [برجسته فرهنگ اردن و جهان عرب] برخاسته از باور او به ضرورت برانگیختن پژوهشگران به نوآوری و ابتکاری است که راه بهره‌گیری از پیوندها و ناهمسانی‌ها همسانی‌های میان تمدن‌ها و آفرینش‌های هنری را هموار می‌سازد.

خبرگزاری اردن نیز نوشت، «جایزه یوسف بکار برای مطالعات شرق» اولین جایزه فرهنگی در نوع خود در سطح جهان اسلام و جهان عرب و نقطه عطفی در حمایت و تشویق فعالان حوزه مطالعات شرقی است و هدف آن مشارکت مثبت در خدمت به تمدن اسلامی از طریق احیای روابط فرهنگی و ادبی بین زبان‌های شرقی، بویژه عربی، فارسی و ترکی است.

این اولین دوره این جایزه است و اثری از ایران انتخاب می‌شود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار