درباره کتاب صدام (دوجلدی) نوشته کان کاگلین

صدام حسین سه دهه بر عراق حکومت کرد و ساختار امنیتی قدرتمندی در عراق تشکیل داد.

درباره کتاب صدام (دوجلدی) نوشته کان کاگلین

کتاب صدام (دوجلدی) نوشته کان کاگلین درباره شخصیت دیکتاتوری و زندگینامۀ صدام است. صدام حسین سه دهه بر عراق حکومت کرد و ساختار امنیتی قدرتمندی در عراق تشکیل داد. او که با شیوه‌های وحشت و رعب حکومت‌داری کرد نامش در تاریخ به عنوان دیکتاتور ثبت شده است. پس از حادثۀ یازدهم سپتامبر در آمریکا،  نام صدام حسین هم در فهرست مظنونان اصلی این حمله قرار گرفت.

ساز وکارهای نظام‌های دیکتاتوری، شخصیت دیکتاتورها، چگونگی حکومت‌شان بر جامعه و اعمال و رفتارشان برای افراد همیشه قابل توجه بوده است. دانستن درباره زندگی شخصی دیکتاتورها از دیگر مواردی است که افراد در مطالعه و تحقیقاتشان به سراغش می‌روند. بسیاری از اطلاعاتی که درباره‌ی فعالیت‌های صدام به دنیای بیرون می‌آمد نادرست و غلط بود، زیرا ساختار امنیتی او در دنیای مدرن اجازه نفوذ اطلاعات به دنیای غرب را کم می‌کرد. بنابراین چالش مهم برای سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی دانستن خبر موثق از صدام و از فعالیت‌های او بود. کتاب «صدام» در دو جلد همراه با زندگینامه‌ی صدام به رویدادهای مختلفی مانند: جنگ هشت ساله ایران و ارتباط‌ او با بن‌لادن و بسیاری دیگر می‌‌پردازد.

کتاب در جلد اول از کودکی صدام آغاز می‌شود و زندگینامه‌ی او را تا زمان دستگیر شدنش توسط آمریکایی‌ها شرح می‌دهد. بخشی از کتاب هم به جنگ و ایران اختصاص دارد که برای خواننده فارسی جالب توجه است. فهرست جلد اول عبارت است از: یتیم، آدمکش، انقلابی، انتقامجو، کشورساز، تروریست، کشورساز، تروریست، آقای رئیس جمهور، جنگ‌سالار، فاتح، متجاوز، بازنده، جان به‌دربرده، تهدیدگر، اسیر و محکوم.

کتاب در جلد دوم به ماه‌های آخر زندگی صدام اختصاص دارد. زمانیکه او در زندان بود و سپس محاکمه و اعدام شد. جلد دوم مورد توجه نشریات آمریکایی بوده و نظریات مثبتی درباره‌اش نوشته شده است. جلد دوم کتاب حاضر از سه بخش و یک قسمت با عنوان «سرانجام کار» تشکیل شده است که 37 فصل دارد.

لس آنجلس تایمز درباره کتاب صدام نوشته است: «شرحی جذاب درباره‌ی پسرک دهاتی بی‌سوادی که با توسل به خشونت و خونریزی در عراق انقلاب زده به تدریج به رأس هرم قدرت رسید.»

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«اقوام صدام به دست بریتانیایی‌ها کشته شده بودند و خانه‌هایشان ویران شده بود؛ اجداد صدام شجاعانه علیه ترک‌ها جنگیده بودند. صدام حسین با چنین زمینه‌ای آگاهی کاملی از استعمار بریتانیا داشت. او به خوبی می‌دانست که دولت عراق چگونه اسیر استعمارگران شده است و به همین دلیل تصمیم گرفت درگیر فعالیت‌های سیاسی شود.» همین احساسات را می‌توان به راحتی به خیرالله طلفاح نیز نسبت داد. ماجرای درگیر شدن صدام در طرح ترور رئیس‌جمهور عراق [عبدالکریم قاسم] نقش زیادی در شکل‌گیری کیشِ شخصیت‌پرستی او در دورۀ حکمرانی‌اش دارد. خود او شرحی از نحوۀ مشارکتش در طرح ترور قاسم ارائه کرده که چنان پرآب و تاب است که از این حیث هیچ شرح دیگری نمی‌تواند گوی سبقت از آن برباید. در روایت صدام دربارۀ مشارکتش در طرح ترور قاسم نشانه‌هایی دیده می‌شود که پیشینه‌شان به زندان تکریت باز می‌گردد.»

کتاب دوجلدی «صدام» را بیژن اشتری به فارسی ترجمه کرده است. نشر ثالث کتاب را برای دوستدارانِ مطالعه، چاپ و منتشر کرده است. شما عزیزان اگر مایل به تهیه کتاب صدام هستید؛ به سایت بنوبوک مراجعه نمایید.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار