بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری

زمان‌های خاصی از روز هستند که اگر دانه چیا را مصرف کنید، بهترین نتیجه را برای لاغری می‌گیرید. از آنجا که دانه چیا یک مکمل غذایی فوق‌العاده مفید برای بدن است، آن‌ها را به این ترتیب در برنامه غذایی خود بگنجانید.

بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری

دانه چیا یک نوع دانه کوچک است که از گیاه Salvia hispanica استخراج می شود. چیا متعلق به خانواده Lamiaceae از گیاهان روغنی است. این دانه ها در مناطق مکزیک و آمریکای مرکزی رشد می‌کند و به عنوان یک غذای سالم و مقوی شناخته شده است. دانه چیا حاوی فیبر، پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6، و ویتامین های B، C و E است. همچنین، این دانه ها حاوی مواد معدنی مهمی مانند کلسیم، آهن، منیزیم و روی هستند. دانه چیا می تواند به صورت خام، پخته، در غذاهای مختلف، در نوشیدنی ها و حتی در خوراکی های شیرین استفاده شود. این دانه ها برای کاهش وزن، بهبود سلامت قلب و عروق، کنترل قند خون و بهبود عملکرد مغز مفید هستند. دانه چیا به عنوان یک جایگزین بدون گلوتن شناخته می شود. این دانه ها بدون گلوتن و مناسب برای افرادی هستند که به دنبال یک رژیم غذایی بدون گلوتن هستند. همچنین، دانه چیا برای افرادی که حساسیت به گلوتن دارند، یک جایگزین مناسب است.

دانه چیا یک محصول غذایی ارزشمند است  و برای بهبود سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین می‌توانید در خیلی از غذاها از آن استفاده کنید. این دانه در نان غلات صبحانه یا تنقلاتی مانند بستنی، پودینگ، کوکی، ترشی و سالاد استفاده می‌شود. علاوه بر این در غذاهایی مانند انواع پاستاها و پیتزاها نیز با اضافه کردن دانه چیا می‌توانید از ارزش غذایی آن بهره ببرید. این دانه همچنین در فرم پودر و سس نیز موجود است. در نهایت، می‌توانید با توجه به سلیقه و نیاز خود، دانه چیا را در غذاهایی که مورد علاقه شما هستند، مثلاً در میان وعده‌ها، صبحانه‌ها، خورشت‌ها و سالادهایی که تهیه می‌کنید، اضافه کنید.

بهترین زمان مصرف دانه چیا

زمان‌های خاصی از روز هستند که اگر دانه چیا را مصرف کنید، بهترین نتیجه را برای لاغری می‌گیرید. از آنجا که دانه چیا یک مکمل غذایی فوق‌العاده مفید برای بدن است، آن‌ها را به این ترتیب در برنامه غذایی خود بگنجانید.

هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شوید، متابولیسم بدن شما و سوخت و سازها افزایش می‌یابد. بنابراین بهترین وعده غذایی برای مصرف دانه چیا زمان صبح است. اگر اهل تمرین هستید و رژیم لاغری را در کنار ورزش و تمرین پیش می‌برید، بهترین زمان مصرف دانه چیا، قبل از تمرین است.

 چرا که به عنوان یک میان وعده مقوی و دارای پروتئین هم به سوخت و ساز بدن شما کمک می‌کنید و هم به عنوان یک ماده غذایی دارای امگا3 در لاغری شما تاثیر زیاد ی دارد. به این ترتیب می‌توانید مطمئن باشید که در هنگام ورزش ماهیچه از دست نمی‌دهید بلکه چربی‌سوزی در بدن شما اتفاق می‌افتد. سعی کنید دانه‌های چیا را با یک وعده کوچک با ماست یونانی مخلوط کنید یا آنها را در یک اسموتی قبل از تمرین ترکیب کنید.

دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو

قبل از خوابیدن نیز خوب است از دانه چیا استفاده کنید. مصرف دانه چیا قبل از خواب می‌تواند به شما کمک کند تا در طول شب احساس سیری کنید.

خواص دانه چیا چیست؟

دانه چیا به عنوان یکی از غذاها با ارزش غذایی بالا شناخته می‌شود و به دلیل داشتن مقدار زیادی مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان، از مرغوب‌ترین منابع غذایی است. در ادامه خواص برخی از مواد مغذی موجود در دانه چیا آورده شده است.

فیبر بالا در دانه چیا

بسیاری از افرادی که به دنبال تناسب اندام هستند، حتام نام دانه چیا را به خاطر می‌سپارند. فیبر بالای موجود در مواد غذایی باعث می‌شود تا سریع‌تر احساس سیری کنید. بنابراین اگر قصد دارید از دانه چیا برای لاغری استفاده کنید توصیه می‌کنیم آن‌ را در وعده‌های غذایی اصلی و میان وعده‌ها بگنجانید. به ویژه در زمانی که صبحانه میل می‌کنید، دانه چیان احساس سیری زیادی به شما می‌دهد و همین امر موجب می‌شود تا وعده ناهار خود را کمتر مصرف کنید. بنابراین باید توجه داشته باشید. دانه چیا حاوی مقدار بسیار زیادی فیبر محلول دارد که باعث تسریع روند گوارش و کاهش مصرف مواد شیرین و چربی‌ها در بدن می‌شود.

پروتئین موجود در دانه چیا

یکی از راز و رمزهای اصلی لاغری این است که بتوانید مقادیر مصرف پروتئین را جایگزین چربی و کربوهیدرات کنید. البته نباید هر یک از این مواد غذایی را به صفر برسانید. بنابراین معمولاً اگر از پزشک یک برنامه غذایی دریافت کنید، حتماً پروتئین را در آن می‌بینید. پروئتین یکی از مهم‌ترین خواص را برای لاغری شما دارد، چرا که دیرتر هضممی‌شود و تا مدت زیادی به شما احساس سیری می‌دهد. باید توجه داشته باشید که دانه چیا از ۱۹ درصد پروتئین تشکیل شده است.  دانه چیا حاوی مواد پروتئینی با کیفیت بالایی است که به رشد سلول‌های بدن کمک می‌کند و با کاهش سطح گلوتن، برای کسانی که در برابر آن حساسیت دارند مناسب است.

 اسیدهای چرب امگا 3 در دانه چیا

در واقع، مهمترین ویژگی دانه چیا محتوای بالای اسیدهای چرب اشباع نشده آن است که ۶۰-۵۵ درصد آن اسید لینولنیک و ۱۸ تا ۲۰ درصد اسید لینولئیک است. دانه چیا حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است که به ارتقای سلامت قلب و مغز کمک می‌کند. خواص امگا 3 برای لاغری عموماً به دلیل تأثیر آن بر بهبود سلامت جهت کنترل و کاهش وزن ذکر می‌شود. آنچه در مورد دانه چیا اهمیت دارد این است که امگا 3 می‌تواند سطح میتوکندریها را افزایش دهد که مسئول تولید انرژی در سلول‌های بدن است. با افزایش سوخت و ساز بدن، مقدار انرژی مصرفی بالایی خواهید داشت و این می‌تواند موجب کاهش وزن شما بشود. ضمناً دانه‌های غنی از امگا 3 مانند دانه چیا می‌توانند به تنظیم روند چربی‌سوزی در بدن کمک کند.

ارزش غذایی دانه چیا

دانه چیا حاوی مقدار زیادی پروتئین، کلسیم، چربی، منگنز، منیزیم، فسفر، فیبر، ویتامین  B3 و …است و در نتیجه بر احساس سیری شما در حین غذا خوردن کمک می‌کند.

ارزش غذایی دانه چیا به طور کلی به مقدار مصرف آن بستگی دارد. در ادامه، میزان مواد مغذی معمول در هر 100 گرم دانه چیا را بیان می‌کنیم:

انرژی: 486 کیلوکالری

چربی: 30.7 گرم (که از جمله 3.33 گرم اسیدهای چرب امگا 3 است)

 کربوهیدرات: 42.1 گرم

 فیبر: 34.4 گرم

 پروتئین: 16.5 گرم

 ویتامین‌ها: حاوی ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B3 (نیاسین) و ویتامین B9(اسید فولیک

 مواد معدنی: حاوی کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم و روی

ارزش غذایی دانه چیا نشان دهنده غنی بودن آن از نظر مواد مغذی و اسیدهای چرب مفید است. اما، باید توجه داشته باشید که این ارزش‌ها برای هر نوع دانه چیا و در هر برند خاص ممکن است متفاوت باشد. برچسب محصول و اطلاعات غذایی موجود بر روی بسته‌بندی دانه چیا را می‌توانید برای دریافت اطلاعات دقیقتر مشاهده کنید.

کاهش خطر بیماری‌ها با دانه چیا

 مصرف دانه چیا به کاهش خطر بروز بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، و چاقی کمک می‌کند. همچنین دانه چیا حاوی مواد ضد التهابی طبیعی است که به کنترل التهاب‌های بدن کمک می‌کند و عدم تعادل در سطح التهابی را کنترل می‌کند. با اینحال اغلب دانه چیا را به عنوان یک مولفه مهم در رژیم غذایی لاغری به شمار می‌آورند. مصرف دانه چیا یک غذای کم کربوهیدرات و با پروتئین بالا است که باعث سیری بیشتر و کاهش وزن می‌شود.  در کل، دانه چیا با داشتن مواد مغذی بیشمار و سودمند برای سلامتی، یکی از بهترین مواد غذایی است که برای بهبود وضعیت سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترکیبات پلی فنلی در دانه چیا

دانه‌های چیا مقدار زیادی از  توکوفرول‌ها، فیتواسترول‌ها، کاروتنوئیدها و ترکیبات پلی فنلی  دارد. در واقع این مواد موجب همگی فعالیت آنتی اکسیدانی در بدن دارند. این مساله موجب می‌شود تا با استفاده از ترکیبات آنتی اکسیدانی دانه چیا، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهید. البته باید بدانید که به عنوان پیشگیری از اختلالاتی مانند دیابت، آلزایمر و پارکینسون نیز می‌توانید از دانه چیا استفاده کنید. وجود این ترکیبات به حذف رادیکال‌های آزاد، یون‌های کلات و اهدای مولکول‌های هیدروژن کمک می‌کنند.

طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری

دانه چیا را اغلب در میان وعده‌ها استفاده می‌کنند. البته اگر قصد دارید برای لاغری از آن استفاده کنید سعی کنید آن را با مواد غذایی کم کالری مصرف کنید. می‌توانید در پودینگ‌ها، اوتمیل، اسموتی‌ها، سالادها و پاستا از دانه چیا استفاده کنید.

    دیدگاه شما