کنکور الکترونیکی در راه است؟/ آخرین جزئیات برگزاری آزمون سراسری

برگزاری کنکور به صورت الکترونیک و آن هم دو نوبت در سال، تازه‌ترین تغییری است که سازمان سنجش در نظر گرفته است. به نظر می‌رسد کنکور الکترونیکی در بهمن به صورت آزمایشی برگزار خواهد شد و نرم‌افزاری هم برای آن در نظر گرفته شده است.

کنکور الکترونیکی در راه است؟/ آخرین جزئیات برگزاری آزمون سراسری

به گزارش زنهار؛ رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به‌تازگی اعلام کرده «در تلاش هستیم تا نخستین کنکور الکترونیکی را به صورت آزمایشی در بهمن امسال برگزار کنیم.»

عبدالرسول پورعباس در یک برنامه تلویزیونی گفت: «ما در این مسیر گام برداشته‌ایم و این احتمال وجود دارد که کنکور الکترونیکی را چند بار به صورت آزمایشی برگزار کنیم. مادامی که کنکور به صورت کاغذی باشد، دو بار در سال برگزار می‌شود.»

او از پیش‌بینی سه مرحله برای برگزاری کنکور الکترونیک و همچنین ایجاد بانک سؤالات و یک نرم‌افزار برای این موضوع خبر داده و گفته که این آزمون بر سه بستر کامپیوتر، موبایل و صفحه هوشمند طراحی شده و نتایج آن طلافاصله بعد از آزمون اعلام می‌شود.

رئیس سازمان سنجش در این باره گفته است: «بستری برای برگزاری امتحان به صورت کامپیوتر پایه، موبایل پایه و صفحه‌هوشمند پایه در نظر گرفته می‌شود و داوطلبان با حضور در محل‌های تعیین‌شده آزمون می‌دهند و نتیجه بلافاصله پس از برگزاری آزمون به داوطلب اعلام می‌شود.»

کنکور چگونه برگزار می‌شود؟

پورعباس همچنین تاکید کرده که کنکور حذف‌شدنی نیست اما باید برای رشته‌ها و دانشگاه‌های پرطرفدار برگزار شود: «امکان حذف کنکور وجود ندارد. کنکور باید برای تصاحب صندلی برخی از رشته‌ها یا کد رشته‌محل‌های پرطرفدار برگزار شود. در حال حاضر ۸۵ درصد پذیرش دانشگاه‌ها در رشته‌های بدون آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی است.»

او درباره آخرین تغییرات نحوه برگزاری آزمون سراسری هم می‌گوید: «هر دفترچه سؤال، یک پاسخ‌نامه اختصاصی دارد. به طور مثال، داوطلبان گروه آزمایشی علوم‌تجربی چهار دفترچه دریافت می‌کنند. تعداد سؤالات نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته اما مدت‌زمان پاسخگویی افزایش یافته است.»

نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی برگزار می‌شود. پورعباس می‌گوید سازمان سنجش برای برگزاری این آزمون آمادگی کامل دارد و با توجه به اینکه برای نخستین‌بار است که کنکور در فصل زمستان برگزار می‌شود، داوطلبان درباره گرمایش سالن‌های برگزاری آزمون نگرانی نداشته باشند.

آزمون نوبت دوم در تیرماه سال آینده برگزار می‌شود و اگر نتیجه آزمون نوبت اول خوب باشد، داوطلبان می‌توانند از نتیجه آن استفاده کنند؛ اما اگر به هر دلیلی نتوانستند در آزمون نتیجه مساعدی به دست بیاورند، می‌توانند در آزمون تیر شرکت کنند و با توجه به اینکه نتایج آزمون‌ها تا دو سال اعتبار دارد، آزمون‌های نوبت اول و دوم هیچ مزیتی نسبت به یکدیگر ندارند.

پوعباس همچنین درباره جامعه آماری داوطلبان گفته: « زنان ۶۰ درصد داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ را تشکیل می‌دهند و ۴۰ درصد دیگر را مردان تشکیل می‌دهند.»

زیرگروه‌های آزمایشی در کنکور ۱۴۰۲ حذف می‌شوند

معاون وزیر علوم با بیان اینکه هر سال بخشی از منابع در کنکور حذف می‌شود، گفت: این موضوع با هماهنگی آموزش و پرورش و با توجه به تغییرات کتب درسی انجام می‌شود. حذفیات کنکور، هر سال به اطلاع داوطلبان می‌رسد. همچنین سؤالات به صورت تلفیقی‌-مفهومی طراحی می‌شود؛ یعنی یک مبحث ریاضی در دوره سه‌ساله دبیرستان آموزش داده می‌شود و  سؤالات براساس مطالب آموزش داده شده، طراحی می‌شوند و داوطلبان باید بر تمام مطالب آموزشی که در ارتباط با یک موضوع خاص طی سال‌های دبیرستان آموزش داده شده، تسلط داشته باشند.

حذف زیرگروه‌های آزمایشی از دیگر تغییرات کنکور ۱۴۰۲ است که رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به آن، گفته فقط یک نمره کل برای داوطلبان اعلام می‌شود که بر مبنای آن می‌توانند نسبت به انتخاب رشته اقدام می‌کنند. بنابراین پذیرش یک بار در سال انجام می‌شود و داوطلبان باید در مرداد با توجه به نمره کل خود که بر مبنای نمره خام آزمون و سوابق تحصیلی است، انتخاب رشته کنند.

نتایج نهایی کنکور سراسری، همچون گذشته، در شهریور اعلام خواهد شد.

مطابق تغییرات اعلامی رئیس سازمان سنجش، سوابق تحصیلی که در آزمون ۱۴۰۱ تاثیر مثبت داشت، در کنکور ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد تاثیر مستقیم دارد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار