پایان تصور دشمنان برای حمله به ایران

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: فعالیت‌های ما در حوزه موشکی ادامه خواهد داشت، تا هیچ دشمنی حتی تصور حمله به ایران را هم نکند.

پایان تصور دشمنان برای حمله به ایران

به گزارش زنهار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، ۱۶ خرداد بود که آیین رونمایی از موشک مافوق صوت فتاح با حضور سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسدارن و سید ابراهیم رئیس جمهور کشورمان و همچنین جمعی از فرمانده ها و مسئولان کشور برگزار شد.

رونمایی از موشکی که فناوری و استفاده از آن در دنیا بی نظیر است ایران را پس از آمریکا، روسیه و چین به عنوان چهارمین کشور دارنده فناوری طراحی و تولید موشک‌های مافوق صوت بدل کرده است.

پس از این رونمایی بود که دشمنانی که زمانی توانمندی‌های دفاعی کشورمان را فوتوشاپ و دروغین می دانستند، این روز‌ها و پس از رونمایی از نخستین موشک ابَرفراصوت ایران (فتاح) با ابراز شگفتی از توان بالای دانشمندان دفاعی ایران، فتاح را یک «تهدید جدی و یک چالش فناوری» برای رژیم صهیونیستی برشمرده و مشغول محاسبه هستند که این موشک ظرف چند ثانیه فاصله‌ی ایران تا سرزمین‌های اشغالی فلسطین را طی می‌کند.

واکنش اصلی نسبت به رونمایی از این موشک مافوق صوت برای رسانه‌ها و مسئولان رژیم صهیونیستی بود چرا که آن‌ها بیش از همه از دستیابی ایران به این فناوری ترس دارند و البته باید هم بترسند.

یکی از معروفترین رسانه‌های صهیونیست‌ها یعنی اورشلیم پست خیلی سریع پس از این رونمایی عنوان کرد. فاتح تنها در ۴۰۰ ثانیه به اسرائیل می‌رسد.

این رسانه در خبری دیگر نوشت: سال‌ها است که سران اسرائیل سخن از حمله به ایران می‌زنند، حالا باید راحت گفت اسرائیل توان حمله به ایران را ندارد.

گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز با مطرح کردن سخنانی که نشان از ترس و ناتوانی داشت درباره پیشرفت موشکی ایران و رونمایی از موشک مافوق صوت ایرانی گفت: اسرائیل راه حلی برای مقابله با آن پیدا خواهد کرد.

جدا از صحبت درباره موشک مافوق صوت فتاح، بد نیست بدانیم موشک‌های مافوق صوت به صورت کلی چه مزیت‌هایی دارند.

موشک‌های مافوق صوت، موشک‌ها و یا پرتابه‌هایی هستند که سرعت حرکت آن‌ها ۵ تا ۲۵ برابر سریعتر از سرعت حرکت صوت است. یعنی بین ۱.۶ دهم کیلومتر تا ۸ کیلومتر بر ثانیه به عبارتی دیگر حداقل سرعت این موشک‌ها چیزی حدود ۶ هزار کیلومتر بر ساعت است.

برای مقایسه، سرعت هواپیمای مسافربری حداکثر حدود ۹۲۶ کیلومتر بر ساعت است و موشک‌های مافوق صوت دست کم ۶ برابر سریعتر از هواپیمای مسافربری حرکت می‌کنند. علاوه بر توانایی حرکت در سرعت‌های مافوق صوت این موشک‌ها ویژگی دیگر نیز دارند که ردیابی و پیش بینی حرکت آن‌ها  را دشوار می‌کند. از جمله توانایی مسدود کردن امواج رادیویی و رادار گریزی و مانور پذیری بالا و قدرت تغییر مسیر در زمان حرکت.

موشک‌های مافوق صوت به دلیل سرعت بالا، قدرت مانور بالا و مسیر پرواز غیر قابل پیش بینی می‌توانند در مقایسه با موشک‌های بالستیک به مدت طولانی تری از تشخیص رادار دور بمانند و بنابراین دفاع در برابر آن‌ها مشکل‌تر است و به همین دلیل معمولا برای انهدام اهدافی به کار می‌روند که در فواصل دور قرار دارند و یا اهدافی که برای منهدم کردن آن‌ها زمان کوتاهی وجود دارد.

موشک های مافوق صوت به سه دسته تقسیم می‌شوند. موشک‌های ایروبالستیک که معمولا با یک هواپیما تا یک نقطه مدنظر حمل می‌شوند و بعد شلیک و به صورت فراصوت می‌رسند.

دسته دوم پرنده‌های هوا سور هستند که با یک راکت تا بالای جو هدایت می‌شوند و پس از بازگشت به داخل جو تا رسیدن به هدفشان مانور می‌دهند.

گروه سوم این موشک‌ها کروز هستند که با کمک راکت به صورت مافوق صوت می‌رسند و بعد با استفاده از موتوری به نام اسکرام جت این صورت را حفظ می‌کنند.

با وجود این مزیت‌ها در این فناوری و این موشک‌های مافوق صوت، فتاح چه توانایی‌هایی دارد.

موشک مافوق صوت فتاح با برد یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر می‌تواند تا پیش از برخورد به هدف خود را به سرعت ۱۳ تا ۱۵ ماخ برساند. این اولین مزیت فتاح است، دومین مزیت فتاح نیز کلاهک آن است که می‌تواند در داخل و خارج از جو زمین مانور بدهد.  

سرعت بالای موشک فتاح آن را قادر می‌سازد تا با استفاده از سوخت جامد و موتور دو مرحله‌ای و همچنین، نازل متحرک بر سامانه‌های پدافندی دشمنان غلبه کرده و با سرعت بالا (۱۳ تا ۱۵ ماخ) ضربات کاری بر پیکره پدافند دشمن وارد کند.  

17831383_254

هنگامی که یک موشک به سوی مواضع دشمنان شلیک می‌شود آن‌گاه پدافند دشمن برای مقابله با آن اقدام به شلیک موشک‌های پدافندی می‌کند. اگر موشک در مسیر ثابت حرکت کند در تله پدافند دشمن گرفتار شده و شکار می‌شود. اما اگر موشک از جنس فتاح باشد آن‌گاه به دلیل انجام مانور‌های مختلف بر پدافند دشمن غلبه می‌کند. یعنی امکان رهگیری و هدف قرار دادن آن وجود ندارد.

مزیت بعدی موشک «فتاح» استفاده از سوخت جامد است. استفاده از سوخت جامد یعنی ما می‌توانیم تعداد بسیاری از موشک‌ها با این سوخت را در اختیار داشته باشیم. به گفته سردار فرحی جانشین وزیر دفاع، موشک‌های سوخت جامد ما ۱۰ سال ماندگاری دارد و می‌تواند در انبار‌های ما ذخیره شود. این یعنی زمان آماده‌سازی موشک فتاح کوتاه است و می‌توان تعداد بسیاری از این موشک را در شهر‌های موشکی ذخیره کرد.

یکی‌دیگر از مهم‌ترین مزایای موشک «فتاح»، سرجنگی آن است. این بخش که مهم‌ترین بخش موشک «فتاح» است به یک موتور کروی‌شکل مجهز شده تا بتوان تراست (رانش) خروجی را کنترل کرده و در جهات مختلف به آن فرمان حرکت داد.

«فتاح» با استفاده از موتور مذکور، بالک‌های کنترلی موشک و نازل متحرک است که می‌توان مانور‌های مختلف به طرفین را اجرا کرد تا پدافند دشمن در برابر این موشک منفعل و ناکارآمد شود.

متخصصان ایرانی توانستند با طراحی و ساخت سرجنگی مانورپذیر «فتاح» کمک کنند تا همه سامانه‌های پدافندی دشمن از قبیل تاد، آرو، پاتریوت، اجیس، GBI، خانواده استاندارد آمریکا، گنبدآهنین، فلاخن داوود و باراک بی‌اثر شود.

موشک فتاح همچنین قابلیت پرواز از داخل و بیرون جو را دارد و دارای کلاهک پروازی هدایت شونده است.

نکته قابل توجه دیگر آن است که تا به امروز سیستم دفاع موثر برای مقابله با این ابرموشک پیشرفته اختراع نشده است.

فتاح در لغت نامه به معنی بسیار گشاینده، کار گشا و نصرت دهنده معنی شده است و رهبر معظم انقلاب نیز این اسم پر معنی را برای مهمترین دست آورد و فناوری موشکی ایران قرار دادند و همین موضوع نشان از اهمیت این اتفاق و پیروزی برای کشورمان دارد.

17831386_650

در انتها این گزارش را با یک جمله از سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه و دلیل رسیدن و تلاش برای پیشرفت در این صنعت به پایان می‌رسانیم.

سردار حاجی زاده در آیین رونمایی از موشک مافوق صوت فتاح گفت: موشک فتاح به دلیل فناوری‌ای که دارد، هیچ ضد موشکی برای آن وجود ندارد؛ در حالی که برای سایر سلاح‌ها مانند تانک، ناو، هواپیما و... موشک ضد آن وجود دارد در نتیجه این موشک در دنیا کم نظیر است. اما  فعالیت‌های ما در این حوزه به ساخت این موشک خاتمه پیدا نمی‌کند، چون این مسیر را همچنان ادامه خواهیم داد تا هیچ دشمنی حتی تصور حمله به ایران را هم نکند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار