با این سبزی مغذی سریع لاغر شوید

گل‌کلم، یکی از سبزیجات مغذی است که برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، بسیار مفید است. اما معمولا چندان جایی در رژیم‌های غذایی ندارد و بسیاری از افراد نمی‌دانند که چطور می‌توان از آن استفاده کرد. جالب اینکه گل‌کلم را می‌توان جایگزین بعضی از مواد اولیه کرد و از خواص آن بهره برد.

با این سبزی مغذی سریع لاغر شوید

به گزارش زنهار به نقل از بهداشت نیوز، گل‌کلم یکی از سبزیجات چلیپایی مانند دیگر انواع کلم است. 85 درصد گل‌کلم از آب تشکیل شده و مصرف آن به تامین بسیاری از ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های C و گروه B و مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیوم و پتاسیم کمک می‌کند. البته خوردن گل‌کلم برای تامین آهن نیز موثر است. گل‌کلم بسیار کم‌کالری است، کلسترول ندارد و برای افرادی که مبتلا به اضافه‌وزن و دیابت نوع 2 هستند، توصیه می‌شود. 

 

گل‌کلم یکی از بهترین منابع آنتی‌اکسیدان است و از قلب در برابر بیماری‌های مختلف محافظت می‌کند. گنجاندن گل‌کلم در رژیم غذایی از بروز انواع سرطان‌ نیز جلوگیری می‌کند زیرا نقش محافظ در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد دارد و رشد تومورهای سرطانی را به‌تاخیر می‌اندازد. گل‌کلم به‌دلیل فیبر فراوان برای سلامت سیستم گوارشی نیز مفید است و خواص ضدالتهابی آن احتمال بروز علائم آرتریت و دیگر بیماری‌های التهابی را کاهش می‌دهد. اما با رعایت ترفندهایی می توان این سبزی را بیشتر در برنامه غذایی با هدف کاهش وزن گنجاند. 

 

گل‌کلم به‌جای برنج و سیب‌زمینی

گل‌کلم را می‌توان به‌جای منابع نشاسته مانند سیب‌‌زمینی و برنج استفاده کرد و نگران کالری بالای آن نبود. به‌عنوان مثال، گل‌کلم آب‌پز را به‌جای پوره سیب‌زمینی یا در انواع سالادهای برنج از تکه‌های بخارپز آن استفاده کنید. کافی است کمی خلاقیت به‌خرج دهید و از انواع چاشنی‌ها و سبزیجات معطر برای طعم‌دار کردن گل‌کلم استفاده کنید. 

 

گل‌کلم به‌جای خمیر پیتزا

گل‌کلم جایگزین خوبی برای خمیر پیتزاست زیرا نشاسته پایینی دارد و برای افرادی که رژیم کم‌‌کالری و کم‌نشاسته دارند، مناسب است. به‌علاوه، گل‌کلم سرشار از ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین‌های C وK و همچنین فیبرهای غذایی است که به تامین نیاز بدن کمک می‌کنند. برای این منظور، تکه‌های گل‌کلم خام را در غذاساز بریزید تا نرم و بافت یکدستی پیدا کنند. سپس مقداری پنیر پیتزا، تخم‌مرغ و سبزیجات معطر در این مخلوط بریزید تا حالت خمیری پیدا کند. این خمیر را در سینی پهن کرده و در فر با دمای 200 درجه سانتی‌گراد بگذارید تا ترد و طلایی شود سپس بقیه مواد پیتزا را روی این لایه ترد و خوشمزه بریزید و آنرا  چند دقیقه دیگر در فر قرار دهید. 

 

سوپ گل‌کلم 

سوپ گل‌کلم نیز شام سبک و مغذی برای شب‌های سرد پاییزی است. برای تهیه این سوپ، گل‌کلم را با پیاز، سیر و کمی نمک و ادویه بپزید تا کاملا پخته شود. سپس همه مواد غذایی را در غذاساز بریزید تا حالت کرم و یکدست پیدا کند. در صورت تمایل می‌توانید کمی ماست یونانی یا خامه نیز به این مخلوط اضافه کنید. 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار