عوارض وحشتناکی که بعد از کرونا در بدن اتفاق می‌افتد!

آمیتیس رمضانی گفت: سلول‌های گیرنده کرونا در تمام بدن وجود دارد و سکته قلبی و مغزی به دنبال عارضه لخته خون که از عوارض پساکرونا است ایجاد می‌شود.

عوارض وحشتناکی که بعد از کرونا در بدن اتفاق می‌افتد!

به گزارش زنهار؛ آمیتیس رمضانی، مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران، در خصوص تولید آنتی‌بادی بدن پس از ابتلا به بیماری کرونا گفت: در این خصوص دو مسئله وجود دارد، یکی آنتی‌بادی‌ای که به دنبال واکسیناسیون تولید می‌شود و دیگری آنتی‌بادی‌ای که به دنبال اکتساب طبیعی با عفونت ایجاد می‌شود که کارایی آنها در مقابل سویه‌های جدید که جهش پیدا کرده‌اند کاهش پیدا کرده است و دیگر اینکه بعضی افراد بیماری را می‌گیرند اما اصلاً آنتی‌بادی به وجود نمی‌آورند، به‌خصوص آنهایی که شکل‌های بدون علامت و خیلی کم علامت پیدا می‌کنند بعضی از آنها بدنشان آنتی‌بادی تولید نمی‌کند.

آنتی بادی خنثی‌کننده از ابتلای مجدد به بیماری کرونا جلوگیری می‌کند

وی با بیان این‌که وقتی این افراد آنتی‌بادی پیدا نمی‌کنند، طبعاً در معرض اینکه مورد عفونت مجدد قرار بگیرند بیشتر است ادامه داد: مهم‌ترین چیزی که می‌تواند از ما در برابر ابتلای جدید دفاع کند آنتی‌بادی نوترالیزان یا خنثی‌کننده است که برای تشخیص آن تست خاصی وجود دارد که میزان قدرت خنثی‌کنندگی ویروس نشان می‌دهد. هر چه سطح این آنتی‌بادی بالاتر باشد، دفاع بدن در مقابل ویروس بیشتر است و راحت‌تر می‌تواند خنثی کند. به همین خاطر هم هست که می‌گویند افرادی در میان کادر درمان که قبلاً این بیماری را گرفته‌اند و حالا ۶ ماه از آن گذشته، آنتی‌بادی موجود در بدن آنها به‌راحتی نمی‌تواند ویروس را خنثی کند.

بعد از ورود ویروس کرونا به بدن چه اتفاقی می‌افتد؟

رمضانی در خصوص علت این‌که چرا در بدن برخی افراد آنتی‌بادی تولید نمی‌شود عنوان کرد: از ابتدای شیوع با نوع ووهان که ضعیف‌ترین نوع ویروس بود، بعضی افراد کم‌علامت یا بی‌علامت اصلاً آنتی‌بادی پیدا نکردند، به این معنی‌ که فقط سیستم ایمنی سلولی فعالیت کرده و هومورانشی که موجب تولید آنتی‌بادی شود فعال نبوده است. اینکه چرا بدن برخی این‌گونه می‌شود مشخص نیست.

گیرنده ویروس کرونا در تمام بدن وجود دارد

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران در مورد عوارض پساکرونا افزود: اولاً اینکه رسپتور یا گیرنده این ویروس در همه اعضای بدن وجود دارد. یعنی در قلب، کلیه، ریه، مغز؛ بنابراین وقتی که گیرنده ویروس در همه جا وجود داشته باشد، پس تمام اعضا و ارگان‌ها درگیر می‌شوند و این ویروس همه جا را می‌گیرد.

رمضانی در ادامه گفت: دوم اینکه بیشتر مشکلاتی که ما با این ویروس به اسم پُست کووید داریم به این صورت است که بعد از ابتلا و بهبودی عوارضی بروز پیدا می‌کند که به آنها پست کووید یا لانگ کووید می‌گویند، ‌یعنی کوویدی که درازمدت ادامه دارد و مربوط به التهاب است. هنگامی‌که این ویروس وارد بدن می‌شود یک هفته تهاجم ویروس و تکثیر و بعد از آن واکنش‌های التهابی بدن است که آنتی‌بادی ایجاد می‌کند و در برخی موارد سیستم ایمنی به دلیل فعالیت زیاد واکنش‌هایی نشان می‌دهد که منجر به التهاب در تمام اعضای بدن و ایجاد لخته یعنی و ترومبوز در بخش‌های مختلف بدن است.

او در خصوص این‌که آیا سکته مغزی و قلبی می‌تواند جز عوارض پساکرونا باشد؟ اظهار کرد: این عوارض به دلیل خطر لخته خون است که به دنبال ابتلا به کرونا ایجاد می‌شود زیرا خطرات لخته خون در بدن حتی بعد از بیماری به خصوص در افرادی‌ که نوع شدید را می‌گیرند نیاز به بستری شدن پیدا می‌کنند، به ICU می‌روند، فعال است. به همین دلیل به این افراد بعد از خروج از بیمارستان هم داروهای ضد لخته خون مثل آسپرین و اِنوکسوپارین می‌دهیم.

منبع: آنا

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار