با مصرف ریتالین چه بلایی سرمان می آید؟

یک متخصص روانپزشکی هشدار داد: هنگامی که افراد بدون داشتن اختلال بیش فعالی یا نقص توجه اقدام به مصرف ریتالین می‌کنند مغز خود را در معرض ماده‌ای غیر ضروری قرار می‌دهند که نه تنها به بهبود توجه و تمرکز در آنها کمکی نمی‌کند، بلکه آنها را زمینه ساز اعتیاد به آن ماده می‌کند.

با مصرف ریتالین چه بلایی سرمان می آید؟

به گزارش زنهار؛ امین ماهورام با بیان اینکه ریتالین دارویی از گروه داروهای محرک است، افزود: نامگذاری این گروه دارویی به این دلیل است که در سیستم عصبی مرکزی بدن باعث افزایش فعالیت وبه دنبال آن، اثرات آنها پدیدار می‌شود.

وی با بیان اینکه ریتالین یک نام تجاری است و نام علمی ماده شیمیایی موجود در ریتالین متیل فنیدیت است، به خانواده‌هایی که کودک بیش فعال یا مبتلا به نقص توجه و تمرکز دارند توصیه کرد: هم عدم مصرف این دارو در صورت لزوم و هم مصرف خودسرانه‌ آن بدون تجویز پزشک، پایه‌گذار مشکلاتی بعدی برای افراد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه از جمله اثرات درمانی ریتالین بر بدن می‌توان به اختلال بیش‌فعالی ونقص توجه اشاره کرد، گفت: اختلالات خواب، خلقی ،کنترل تکانه و مشکلاتی در توجه و تمرکز از جمله موارد تجویز این دارو توسط پزشک است.

این روانپزشک خاطرنشان کرد: مغز انسان برای این‌که بتواند برروی فعالیتی که با آن مواجه است تمرکز کند، نیازمند گروهی از مواد شیمیایی و فرآیندهای مغزی است بنابراین کمبود یا نقص هر کدام از این پیش زمینه‌ها می‌تواند باعث اختلال در توجه و تمرکز فرد شود.

ماهورام با تاکید بر اینکه فردی که با مشکل در توجه و تمرکز روبه‌رو است ممکن است دچار مشکلاتی در خلق(افسرگی یا شیدایی)، اضطراب زیاد، وسواس فکری یا اختلالات دیگر باشد ادامه داد: گروهی از افراد هم در توجه و تمرکز مشکل دارند، و همزمان دچار اختلالی به نام بیش فعالی یا نقص توجه هستند.

وی تصریح کرد: ریتالین با توجه به مکانیسم اثر خود، تنها برای افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه موثر است و در سایر مواردی که باعث مشکل در توجه وتمرکز می‌شوند کمکی نخواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار داشت: ریتالین مثل هر ماده‌ دیگری که وارد بدن می‌شود آثاری بر بدن می‌گذارد، اول اینکه در گروهی از بیماری‌ها ریتالین منع مصرف دارد، پس نمی‌توان اصولا آن را برای عده‌ای تجویز کرد، زیرا خطراتی جدی را متوجه سلامت می‌کند ضمن اینکه عوارض عمومی ریتالین می‌تواند برای افراد دردسرساز شود.

وی اضافه کرد: عوارضی مثل اختلال در خواب، اختلال در اشتها، تحریک پذیری، مشکلات گوارشی، و عوارض قلبی یا عروقی از دیگر مشکلاتی است که مصرف خودسرانه ریتالین ایجاد می‌کند.

ماهورم وابستگی افراد به مصرف یا همان اعتیاد به دارو را از دیگر مشکلات مصرف ریتالین ذکر کرد و ادامه داد: با توجه به مکانیسم اثر ریتالین، یکی از اثرات دیگری که این دارو در بدن ایجاد می‌کند احساس سرخوشی اولیه به دنبال مصرف است، این احساس سرخوشی ناشی از افزایش ناگهانی سطح دوپامین در مغز است.

وی به خانواده‌هایی که کودک بیش فعال یا مبتلا به نقص توجه و تمرکز دارند توصیه کرد: هم عدم مصرف این دارو در صورت لزوم و هم مصرف خودسرانه‌ آن بدون تجویز پزشک، پایه‌گذار مشکلاتی بعدی برای افراد است.

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار