طرح جوانی جمعیت فردا به دولت ابلاغ می‌شود

رئیس کمیسیون طرح «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مجلس گفت: گزارش طرح «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» امروز در مجلس قرائت شد و نهایتاً تا فردا از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ می‌شود.

طرح جوانی جمعیت فردا به دولت ابلاغ می‌شود

به گزارش زنهار؛ امیرحسین بانکی‌پور، رئیس کمیسیون «طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» در جریان این جلسه گفت: خوشبختانه روز گذشته با اصلاحاتی که در شورای نگهبان انجام شد، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مورد تأیید قرار گرفت و امروز در مجلس گزارش آن به نمایندگان داده شد و نهایتاً تا فردا از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ می‌شود.

وی افزود: مردم ما در سه دهه گذشته نتیجه سیاست تک فرزندی، تفکر‌های فردگرایانه نئولیبرالیسم و تکنوکرات‌ها که در مدیریت رخنه کرده بود را دیدند. سن ازدواج در کشور بالا رفته و شرایط ازدواج سخت و مشکلات خانواده‌ها زیاد شد و نگاه خانواده محور در کشور مورد غفلت قرار گرفته است.

بانکی‌پور افزود: مجلس با هدف حمایت از نهاد خانواده جلسات متعددی را در قالب کمیسیون مشترک اصل ۸۵ با حضور متخصصان برگزار کرد و نتیجه این جلسات تدوین قانونی با ۷۴ ماده و ۲۴۰ حکم در رابطه با حمایت از خانواده‌ها در رابطه با موضوعات ازدواج، زوج‌های ناباور، فرزندآوری، تسهیلات اقتصادی، معافیت‌های مالیاتی بیمه، مسکن، در ابعاد مختلف به حمایت از خانواده پرداخت و ماحصل آن قانون حمایت از خانواده شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: ما نمی‌توانستیم نسبت به شرایط سخت ازدواج و فرزندآوری جامعه سکوت کنیم. در چند سال گذشته حدود ۴۰درصد از ازدواج‌های کشور کم شده و ۳۰ درصد فرزندآوری در کشور کاهش یافته است و نرخ باروری به کمترین میزان خود در سال‌های اخیر به ۱/۶ رسیده است.

رئیس کمیسیون مشترک «طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» تصریح کرد: وضعیت خطرناکی که برای آینده کشور ایجاد شده، غفلت از خانواده نه تنها خانواده‌ها را دچار مشکل می‌کند بلکه ادامه حیات جامعه را دچار مشکل می‌کند.

نماینده مردم اصفهان گفت: با توجه به این مسئله مجلس این قانون را بر اساس مسئله محوری و برای حل مسائل خانواده دنبال کرد. ما در این زمینه ۲۱ مانع را شناسایی کردیم و براساس هر کدام از این موانع موادی را پیش بینی کردیم.

بانکی‌پور ادامه داد: در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موانع ازدواج و فرزندآوری را احصا کردیم و موادی را در جهت رفع این موانع به تصویب رساندیم. ما سعی کردیم که مشوق‌های در نظر گرفته شده برای خانوار‌ها به گونه‌ای باشد که برای دولت بار مالی نداشته باشد.

 

بانکی‌پور: «طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» فردا از سوی رئیس مجلس به دولت ابلاغ می‌شود

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: برای مثال در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آمده است که به خانوار‌هایی که فرزند سوم آنان به دنیا می‌آید، یک زمین با فروش اقساطی داده شود و ۱۵۰ میلیون تومان هم تسهیلات داده شود که خود آنان این زمین را بسازند. اعطای مشوق مسکن برای آن است که خانواده‌ها دغدغه مسکن نداشته باشند.

بانکی‌پور گفت: فروش اقساطی زمین به خانوار‌ها باعث می‌شود که مسائل مالی این طرح به حداقل ممکن برسد. در الگوی فعلی مسکن شرایط فرزند کمتر لحاظ شده است، اما ما به دنبال آن هستیم که شرایطی از لحاظ مسکن خانوار‌ها به وجود بیاید تا وارد الگوی سه فرزندی شویم.

وی افزود: طبق طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت حق اولاد نسبت به سال گذشته دو برابر می‌شود و طی ۵ سال حق اولاد عدد قابل توجهی می‌شود و کسانی که فرزند بیشتری داشته باشند، نسبت به همکارانشان که فرزند کمتری دارند، حقوق بیشتری دریافت می‌کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه ساز و کاری در این طرح دیده شده تا بانک‌ها تسهیلات لازم را به خانواده‌ها اعطا کنند، اظهار داشت: در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بانک مرکزی مورد خطاب است و این مسئله در بودجه‌های سنواتی هم لحاظ می‌شود و از آنجایی که بودجه لازم برای اجرای این طرح تخصیص داده می‌شود بانک‌ها نباید بهانه‌ای برای عدم پرداخت تسهیلات به خانواده‌ها داشته باشند.

در ادامه این نشست خبری، فاطمه محمدبیگی در مورد طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: اکنون در حوزه ۱۰ درصدی سالمندی قرار داریم، بیش از ۹ درصد و ۱۰ درصد به بعد ما با پدیده سالمندی جمعیت روبرو می‌شویم. متاسفانه این روند در کشور ما سرعت گرفته، به صورتی که ما به سوی قعر چاه جمعیتی در حرکت هستیم و بر اساس چنین شرایطی از سال ۱۴۳۰ سالمندان ما یک سوم خواهند بود و پشتیبانی صندوق‌های بیمه‌ای به کلی از بین می‌رود.

وی افزود: ضریب پرداختی بیمه‌ها در دهه‌های آینده کاهش می‌یابد و به ضریب یک به سه تبدیل خواهد شد که این فروپاشی اقتصادی و کاهش رشد اقتصادی را به دنبال دارد. اگر شرکت‌های بیمه آینده نگر باشند و هوشمندانه برخورد کنند برای جلوگیری از این موضوع به فکر تامین نیروی کار جوان در آینده خواهند بود. اگر من مسئول بیمه بودم به این مهم توجه می‌کردم و مادران را تحت بیمه قرار می‌دادم تا در آینده نیروی جوان کشور تامین شود.

محمدبیگی با اشاره به موضوع غربالگری در این قانون  بیان داشت: سال گذشته شبهات زیادی در این خصوص مطرح شد و کمیته غربالگری کمیسیون مشترک و همچنین کمیسیون بهداشت جلساتی در این خصوص داشتند. ما این موضوع را با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه‌ها بررسی کردیم. باید بگویم که به هیچ عنوان غربالگری حذف نشده است. بلکه اختیاری، علمی و مطابق با استاندارد‌های روز بین‌المللی مورد حمایت قانون خواهد بود. ارتقای سلامت مادر ارتقاء کیفیت مراقبت دوران بارداری، ترویج زایمان طبیعی در این قانون مورد حمایت نیز می‌باشد.

وی با بیان اینکه شعار ما شعار حمایت از خانواده می‌باشد، گفت: عملکرد ما در کمیسیون مبتنی بر همین شعار است. برای مثال اخیرا مباحثی درباره برخورد‌های حین زایمان در برخی از رسانه‌ها مطرح شد. این موضوع خیلی پیشتر هنگام بررسی قانون در کمیسیون بررسی شده بود و مقرر شد از مادران در خصوص برخورد کادر مراکز بهداشتی و درمانی نظرسنجی شود. ما باید توجه کنیم اجرای چنین قانونی به ارتقای سلامت، بهداشت و سلامت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی منجر خواهد شد.

بانکی‌پور: «طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» فردا از سوی رئیس مجلس به دولت ابلاغ می‌شود

نماینده مردم قزوین تاکید کرد: ما به دنبال ارتقاء سلامت مادر و کودک، افزایش با کیفیت جوانی جمعیت هستیم. کشور‌های مختلف برای این مهم برنامه ریزی می‌کنند. این موضوع دولت یا حکومت‌ها نمی‌باشد، تک تک جوانان و خانواده‌های ما نسبت به این مهم دغدغه‌مند هستند. حتی با تفکر و نگاه غیر اسلامی هم باید به این موضوع مهم جمعیت توجه کنیم.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار