وزیر نفت عنوان کرد؛

افزایش تولید نفت و گاز در برنامه وزارت نفت

وزیر نفت اعلام کرد: رکورد برداشت ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی اواخر آذرماه و اوایل دی‌ماه ثبت شده است.

افزایش تولید نفت و گاز در برنامه وزارت نفت

به گزارش زنهار از وزارت نفت، جواد اوجی امروز (دوشنبه، ششم دی‌ماه) در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی و پس از امضای چهار تفاهم‌نامه و قرارداد میان شرکت‌های تابعه وزارت نفت و جهاد دانشگاهی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با همت همکارانمان در بخش بالادست صنعت نفت بالاترین مقدار برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی از ابتدای بهره‌برداری این میدان تاکنون در پایان آذرماه و اوایل دی‌ماه رقم خورد و توانستیم بیش از ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از این میدان برداشت کنیم.

وی مقدار مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها را در سه ماه پاییز امسال ۲۶ درصد اعلام و تصریح کرد: این رقم هفت درصد از دوره مشابه پارسال (۳۳ درصد) کمتر است که نشان می‌دهد طی سه ماه پاییز امسال به‌صورت میانگین روزانه ۲۰ میلیون گاز بیشتری در اختیار نیروگاه‌ها قرار گرفته است که افزون بر سبب صرفه‌جویی در مصرف فرآورده‌های نفتیبه محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا کمک شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه ابتدای پاییز امسال دغدغه میعانات گازی داشتیم و حجم زیادی از این کالا روی دریای شناور بود، تصریح کرد: با ابتکاری خوبی که انجام شد رقم صادرات میعانات گازی افزایش یافت و بخشی از آن در داخل استفاده شده است.

اوجی به نقش شرکت‌های پتروشیمی در تأمین نیازهای ارزی کشور اشاره و با استناد به سخنان اخیر علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی درباره شرایط ارزی کشور اظهار کرد: به لطف الهی و همت کارکنان صنعت نفت روند صادرات ما اعم از نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در ۹ ماه ۱۴۰۰ رقمی بسیار قابل قبول و چند برابر پارسال است.

وی تصریح کرد: وصول مطالبات ارزی ما هم بسیار مطلوب بوده است و  ان‌شاء‌الله با امضای قراردادهایی تازه این روند رو به بهبود و پیشرفت خواهد بود.

وزیر نفت درباره تولید نفت خام و ظرفیت تولید گاز کشور گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه کشور مقرر بود هم‌اکنون حداقل تولید گاز شیرین کشور که به شبکه تزریق می‌شود روزانه یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب باشد، اما متأسفانه به لحاظ نبود سرمایه‌گذاری در چند سال گذشته این مقدار هم‌اکنون ۸۴۰ میلیون مترمکعب در روز است.

اوجی ادامه داد: به محض آغاز دولت سیزدهم افزایش ظرفیت تولید گاز در برنامه وزارت نفت قرار گرفت و خوشبختانه قراردادهای جدیدی امضا شده است و توسعه میدان پارس شمالی و تکمیل فازهای پارس جنوبی از جمله طرح توسعه فاز ۱۱ در دستور کار قرار گرفت.

وی تأکید کرد: افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز با اولویت میدان‌های مشترک در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد و به‌صورت جدی پیگیری می‌شود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار