حمایت نماینده مجلس از فروش نفت توسط بخش خصوصی

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: نه به لحاظ حجمی و نه به لحاظ ارزی و ریالی صادرات نفت آنگونه که در بودجه ۱۴۰۰ آمده بود، محقق نشد.

حمایت نماینده مجلس از فروش نفت توسط بخش خصوصی

به گزارش زنهار از بازار، مصطفی نخعی درباره پیش‌بینی میزان صادرات نفت در بودجه سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: در مورد اینکه میزان فروش نفت در سال آینده به لحاظ حجمی و ارزی ممکن است چقدر باشد، هنوز در کمیسیون انرژی و مجلس شورای اسلامی بحثی جدی انجام نشده است. 

 وی ادامه داد: ما منتظریم تا دولت لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد و بعد از آن رایزنی ها و اقدامات خود را دنبال خواهیم کرد. 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: باید این مسئله را مورد توجه قرار داد که متاسفانه در سال ۱۴۰۰ میزان صادرات نفت واقع بینانه پیش بینی نشده بود و بخش قابل توجهی از آن تاکنون محقق نشده است. 

نخعی ادامه داد: نه به لحاظ حجمی و نه به لحاظ ارزی و ریالی صادرات نفت آنگونه که در بودجه ۱۴۰۰ آمده بود، محقق نشد. 

وی گفت: عدم تحقق بودجه به ویژه در زمینه نفت صدمات جبران ناپذیری را در جامعه ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که کسری بودجه به وجود بیاید و دولت مجبور به خلق پول شود و در ادامه خلق پول هم باعث تورم می‌شود و فشار تورم هم روی مردم ضعیف و مستضعف جامعه وارد می شود. 

نماینده مردم نهبندان در مجلس تصریح کرد: لذا پیش بینی دقیق، کارشناسی و منطبق بر واقعیت میزان صادرات نفت در سال آینده مسئله‌ای بسیار مهم است و ما باید میزان فروش نفت را واقع‌گرایانه در بودجه وارد کنیم و در نظر گیریم. 

وی بیان کرد: البته میزان صادرات نفت تا حدودی قابل پیش‌بینی است و در صورت استمرار شرایط موجود به لحاظ تحریمی، می‌توان پیش بینی کرد که جمهوری اسلامی ایران تا چه حد فروش نفت خواهد داشت. 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: ما نباید پیش بینی میزان صادرات نفت را آرمان‌گرایانه در نظر گیریم، بلکه باید واقع گرایانه و منطبق با واقعیت های جاری به آن نگاه کنیم و انتظار داریم که دولت در تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ این موضوع را مورد توجه دقیق قرار دهد و حتماً ما هم در کمیسیون انرژی مجلس این موضوع را مد نظر قرار می دهیم. 

نخعی گفت: نکته بعدی این است که بنده معتقدم دولت روحانی از همه ظرفیت ها برای فروش نفت استفاده نکرد. البته دولت سیزدهم در حال انجام تلاش‌هایی در این زمینه است اما این دولت تازه تشکیل شده و در حال برنامه‌ریزی است. دولت قبل واقعا می‌توانست روش‌های بهتر و متنوعی را برای فروش نفت دنبال کند، اما بسیاری از این کارها را انجام ندادند و اگر تلاشی هم شد منجر به نتیجه نشد. 

وی بیان کرد: در دولت فعلی در چند ماه اخیر شاهدیم که تا حدودی فروش نفت کشورمان وضعیت بهتری پیدا کرده است. گزارش بانک مرکزی هم این موضوع را تایید می‌کند که ارز وارد شده حاصل از فروش نفت نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد و مفهوم این مسئله است که اگر ما برنامه‌ریزی کنیم و تلاش داشته باشیم و روش‌های متنوعی را مانند تهاتر و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی توانمند را در نظر بگیریم، می توانیم میزان فروش نفت خود را افزایش دهیم. 

نماینده مردم نهبندان در مجلس تاکید کرد: البته باید از ظرفیت بخش خصوصی توانمند در این زمینه استفاده شود نه از افرادی که فقط در این زمینه ادعا دارند. اگر ما برنامه های خود را به درستی انجام دهیم، بخش خصوصی توانمند این ظرفیت را دارد که این کار را انجام دهد و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی توانمند و تهاتر و همچنین استفاده از ظرفیت منطقه ای عوامل مهمی برای افزایش فروش نفت ایران است. 

نخعی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور هم مرز است و ما همسایگان زیادی داریم و رویکرد دولت سیزدهم خوشبختانه به سمت تعامل و کار با همسایگان است و تلاش‌های خوبی را هم آغاز کرده‌اند که باید حتماً استمرار داشته باشد. ما می توانیم به خصوص از طریق همسایگانی که در جنوب کشور داریم، در قالب تهاتر و همچنین در قالب همکاری با بخش خصوصی توانمند و انعقاد قراردادهای متنوع، فروش نفت خود را افزایش دهیم. 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: واقع بینانه نگاه کردن به موضوع فروش نفت مسئله‌ای مهم است و نباید با نگاه های غیرواقعی باعث کسری بودجه شویم و اگر درآمدهای ما شفاف نباشد، بودجه به صورت غیرواقعی پیش‌بینی می‌شود و اگر آن درآمدها تحقق پیدا نکند، هزینه ها پوشش داده نمی‌شود و گرفتاری های زیادی برای کشور به وجود می‌آید. 

نخعی گفت: ثبات اقتصادی مستلزم آن است که ما کسری بودجه نداشته باشیم، درآمدها به طور دقیق پیش‌بینی شود و هزینه ها کاهش پیدا کند و این موارد فاکتورهای مهمی است و ما باید حتما این موضوعات را به طور جدی دنبال کنیم.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار