چرا خریدهای اینترنتی ارزان‌ تر از خرید از مغازه است؟

عامل مهمی که باعث ارزانی خریدهای اینترنتی نسبت به خریدهای سنتی (خرید از مغازه) می‌شود این است که راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی به مراتب هزینه کمتری نسبت به فروشگاه فیزیکی دارد.

چرا خریدهای اینترنتی ارزان‌ تر از خرید از مغازه است؟

به گزارش زنهار، خرید اینترنتی چند سالی است که جای خودش را در زندگی ما باز کرده است و این روزها ترجیح خیلی‌ها آن است که یک گوشه بنشینند و از طریق گوشی موبایل خود فقط با چند کلیک خریدهایشان را انجام دهند. این در حالی است که هر روز بر تعداد فروشگاه‌های اینترنتی افزوده می‌شود و شاهد فعالیت این فروشگاه‌ها در زمینه‌های مختلف عرضه محصولات بازرگانی، پوشاک لوازم آرایشی و بهداشتی و اکسسوری، لوازم منزل و محصولات دیجیتال هستیم و حتی کاربران می‌توانند خریدهای روزمره خود مثل مواد غذایی و کالاهای سوپرمارکتی را هم آنلاین سفارش دهند.

مزایای خرید اینترنتی چیست؟

- صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های رفت و آمد: خرید اینترنتی دیگر نیازمند آن نیست که ما ساعت‌ها وقت بگذاریم و به دنبال کالای مورد نظرمان بازار را بالا و پایین کنیم. در خرید اینترنتی، کاربر فقط با چند کلیک می‌تواند کالای مورد نظر خود را سفارش دهد و آن را در زمانی کوتاه تحویل بگیرد. از طرف دیگر، دسترسی به فروشگاه‌های اینترنتی ۲۴ ساعته است و هر زمان که کاربر بخواهد می‌تواند سفارش خود را ثبت کند. ضمن آنکه، با خرید اینترنتی در هزینه‌های رفت و آمد و مصرف بنزین هم صرفه‌جویی می‌شود.

- صرفه‌جویی در هزینه: معمولا اجناسی که به صورت اینترنتی عرضه می‌شوند قیمت کمتری دارند. این در حالی است که برخی فروشگاه‌های اینترنتی برای جذب مشتری، تخفیفات خوب و ویژه‌ای که بعضا به ۵۰ درصد و بالاتر از آن می‌رسد، روی محصولات خود اعمال می‌کنند و به این ترتیب با خرید اینترنتی می‌توان خرید اقتصادی‌تر و ارزان‌تری داشت. ضمن آنکه در این روش، امکان اطلاع سریع از تخفیف‌ها بیشتر است.

- مقایسه قیمت‌ها: در فروشگاه‌های آنلاین می‌توان محصولات مشابه را با یکدیگر مقایسه کرد و به این شکل، پایین‌ترین قیمت را انتخاب کرد. این روزها، بیشتر فروشگاه‌های آنلاین، گزینه‌های «پرفروش‌ترین»، «ارزان‌ترین» و «گران‌ترین» هم دارند.

- تنوع محصولات: در فضای مجازی، کاربر به محصولات بیشتری دسترسی دارد و علاوه بر آن امکان بررسی جزئیات و ویژگی‌ها یک کالا هم وجود دارد. در اینجا، او می‌تواند از نظرات خریداران دیگر یک کالا هم استفاده کند تا تصمیم بهتری برای خرید بگیرد.

معایب خرید اینترنتی

اما خرید اینترنتی معایبی هم دارد. برای مثال، امکان بررسی کالا از نزدیک وجود ندارد و ممکن است رنگ و جنس و حتی شکل کالا با تصویر آن متفاوت باشد و کالایی که برای کاربر ارسال می‌شود باب سلیقه او نباشد. ضمن آنکه، برخی از فروشگاه‌ها ممکن است کالای سفارش داده شده را با تاخیر به دست مشتری برسانند. همچنین، امکان کلاهبرداری اینترنتی هم وجود دارد. بر این اساس، بهتر است فقط از سایت‌های معتبر و صفحات مجاز و آشنا خرید کنید.

چرا خریدهای اینترنتی ارزان‌تر از خرید از مغازه است؟

توجه داشته باشید که ارزانی همواره نشانه بی‌کیفیتی کالا نیست ضمن آنکه گرانی هم تضمین‌کننده کیفیت بالای یک کالا نیست. عامل مهمی که باعث ارزانی خریدهای اینترنتی نسبت به خریدهای سنتی (خرید از مغازه) می‌شود این است که راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی به مراتب هزینه کمتری نسبت به فروشگاه فیزیکی دارد. علاوه بر آن، بازاریابی در فضای مجازی و نمایش محصولات و تبلیغات آنلاین نسبت به نگهداری یک فروشگاه فیزیکی و تبلیغات فیزیکی هزینه و زمان کمتری دارد. همچنین توجه داشته باشید که فروشگاه اینترنتی ملزم به تجهیز کسب و کار خود، پرداخت اجاره و استخدام کارمند نیست و مجموع این عوامل باعث می‌شود کالای خود را ارزان‌تر عرضه کند.

- از وبسایت‌های معتبر و آشنا خرید کنید.

- به نماد اعتماد الکترونیک آنلاین شاپ توجه کنید.

- جزئیات محصول را به دقت بررسی کنید.

- به نظرات کاربران در رابطه با محصول عرضه‌شده توجه کنید.

- اطلاعات شخصی شامل شماره کارت و شماره حساب خود را هنگام خرید اینترنتی به اشتراک نگذارید.

- از مراحل خرید و رسید پرداختی خود اسکرین شات بگیرید.

- محصولی را خریداری کنید که دارای گارانتی تعویض است چون ممکن است محصول قبل از اینکه به دست شما برسد آسیب ببیند یا با آنچه در سایت بارگذاری شده است متفاوت باشد.

-- از سایت‌های رمزگذاری‌شده با SSL خرید کنید. آدرس سایتی که با SSL رمزگذاری شده است با حروف HTTPS شروع می‌شود و بالای صفحه باید علامت «قفل» وجود داشته باشد. ضمن آنکه سایت باید از زیردامنه‌های شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کار) باشد.

- از رمز یکبار مصرف استفاده کنید.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار