مستاجرها باید از 1403 مالیات بدهند؟

فرارو مطلبی را درباره لایحه بودجه سال 1402 منتشر کرد که طبق آن اجاره نشین ها باید از 1403 مالیات بدهند. دنیای اقتصاد انتشار این مطلب را کپی ناشیانه از گزارشی دانست که 4 آذر ماه در این خبرگزاری منتشر شده است. فرارو امروز این مطلب را از روی سایت خود برداشت.

مستاجرها باید از 1403 مالیات بدهند؟

به گزارش زنهار، دنیای‌اقتصاد 4 آذر ماه امسال با بررسی لایحه بودجه 1403 و نرخ مالیات پلکانی که در این لایحه، بر «مجموع درآمد سالانه حقوق‌بگیران» وضع شده است، نوشت: در تهران یک مستاجر تهرانی حداقل حدود 15 میلیون تومان هزینه اجاره‌بها در ماه پرداخت می‌کند که در این صورت و با توجه به میانگین دستمزدها، درآمد ماهانه یک خانوار اجاره نشین باید حدود 23 میلیون تومان باشد.

در این صورت، با توجه به مجموع درآمد سالانه مستاجرها (میانگین) و نرخ مالیاتی تعیین شده، عملاً ماهانه یک میلیون و 750 هزار تومان از حقوق (درآمد) این خانوارها بابت مالیات کسر خواهد شد که این رقم معادل هزینه اجاره 7 مترمربع آپارتمان در تهران (به قیمت‌های امروز) است.

«دنیای‌اقتصاد» در گزارش خود، برای تبیین «اثر هزینه‌ای مالیات بر حقوق،‌ روی درآمد و هزینه مستاجرهایی که تحت فشار اجاره‌بهای مسکن قرار دارند»، رقم مالیات را معادل‌سازی کرد با بهای اجاره آپارتمان تا برای سیاست‌گذار مشخص شود، این مالیات فشار مضاعفی به قشر مستاجر وارد خواهد کرد و بهتر است، نرخ آن تعدیل شود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار