این خانه‌ها نباید عوارض بدهند

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از دادن مشوق های جدید در بافت های فرسوده خبر داد.

این خانه‌ها نباید عوارض بدهند

به گزارش زنهار؛ تهران دارای ۴۴۲۷ هکتار بافت فرسوده است که حدود ۵۲ درصد از آنها نیاز به نوسازی دارند. موضوعی که در دوره مدیریت شهری قبل مغفول ماند و اقدام خاصی در این حوزه انجام نشد اما در این دوره شهرداری تهران برای نوسازی این بافت ها که در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه مانند سیل و زلزله به مثابه بمب عمل خواهند کرد، گام های بلندی برداشته است. آن طور که سید مهدی هدایت گفته: «در محدوده بافت فرسوده شهرداری‌ها به هیچ وجه از سازندگان عوارض نمی‌گیرند. با این حال در محدوده بافت فرسوده چندین پروژه خدماتی برای تامین رفاه مردم در حال انجام است.»

او با بیان این که ایمن سازی یکی از منافع شهری محسوب می‌شود، تاکید کرد: «ساکنین بافت فرسوده با مراجعه به شهرداری می‌توانند فوری پروانه ساخت دریافت کنند. البته در برخی از مناطق پروانه ساختمانی یک ماه صادر می شود که از سازندگان عوارض محدودی دریافت می شود که مربوط به شهرداری نیست و درحقیقت موانعی از سمت شهرداری برای نوسازی بافت فرسوده وجود ندارد.»

عبور از موانع برای نوسازی

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران موانعی در نوسازی وجود دارد: «ارائه تسهیلات بانکی، مسائل محدوده‌های تاریخی و مشکلات خدماتی و ... هستند که رفع آنها وظیفه دولت است. اگر این موارد رفع نشود قطعا مردم هم رغبتی برای نوسازی نخواهند داشت.»

با پیگیری‌های دولت در مصوبات مشکلی نداریم و عملا این اقدامات در حال انجام است اما بیشترین مشکلات با معرفی به بانک‌ها به وجود می‌آید که انتظار داریم بانک‌ها با همت بیشتری به این امر کمک کنند. هدایت با بیان این مطلب گفت: «در تهران ۴۰ هزار پلاک قولنامه ای داریم که باید برای بازسازی آنها سند صادر شود. بحث دوم عملیاتی شدن ماده ۷ احیاست که می‌توانیم برای بازسازی از آن استفاده کنیم. شهرداری تهران سال آینده مشوق‌های جدید در بحث عوارض ایجاد خواهد کرد. در نظر داریم محدوده‌هایی را که قبلا شامل مشوق های قانونی نوسازی نمی‌شد، به این طرح اضافه کنیم. اطمینان داریم که با هماهنگی دولت و شهرداری اتفاقات خوبی در شهر تهران در بخش نوسازی رخ خواهد داد.»

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار