این خودروها را بخرید گرفتار می شوید

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در راستای بحث خودرو اقداماتی را انجام داده است، شهرداری تهران هم دراین‌خصوص خودروهای برقی، هیبریدی، اتوبوس‌های برقی و حتی تاکسی‌های پاک‌رو را در سطح شهر روانه کرده است البته این موضوع زمان‌بر خواهد بود.

این خودروها را بخرید گرفتار می شوید

به گزارش زنهار، خودروهای برقی و هیبریدی نمونه‌های نوآورانه از صنعت حمل و نقل هستند که از منابع انرژی پاک استفاده می‌کنند و برای کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت تأمین انرژی مؤثر هستند. خودروهای برقی تماماً با باتری‌ها به عنوان منبع انرژی کار می‌کنند و هیچ انتشار گازهای گلخانه‌ای ندارند. خودروهای هیبریدی دارای موتور بنزینی و یا دیزل هستند که با باتری‌های قابل شارژ ترکیب می‌شوند و در نتیجه مصرف سوخت و انتشارات CO2 را کاهش می‌دهند. از سوی با نگاه به تولیدات صنعت خودرو در کشور جایی خالی خودروهای برقی حس می‌شود همچنین عمده دلیل آلودگی شهر تهران هم به CO2 ناشی از خودروهای وابسته به سوخت فسیلی است. بنابراین به نظر می‌رسد در مقطع فعلی راه حل برون رفت از آلایندگی شهر تهران گسترش زیرساخت برای تولید و واردات خودروهای برقی است.

در همین راستا خلیل بهروزی فر، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تیتر کوتاه با اشاره به هوای آلوده پایتخت عنوان کرد: سیاست دولت در ارتباط با پایتخت هم کم‌کردن آلایندگی هوای تهران است. عوامل مختلفی برای بهبود هوای تهران وجود دارد، باید گفت خودرو نقش مهمی در آلودگی هوای شهر دارد. دولت در راستای بحث خودرو اقداماتی را انجام داده است، شهرداری تهران هم دراین‌خصوص خودروهای برقی، هیبریدی، اتوبوس‌های برقی و حتی تاکسی‌های پاک‌رو را در سطح شهر روانه کرده است البته این موضوع زمان‌بر خواهد بود. بحث واردات این خودروها دنبال شد که مصوبه‌ای هم در قانون بودجه ۱۴۰۲ مطرح شد و دولت مکلف به این مسئله هم توجه داشته باشد.

 وی افزود: پس واردات خودروهای برقی از جانب دولت پیگیری می‌شود، در بحث تولید داخلی هم باید خودروسازان خطوط تولید خود را به‌ویژه ایران‌خودرو و سایپا همچنین بخش خصوصی راه‌اندازی کنند. دولت باید به این موضوع اهتمام بورزند تا بخشی از مشکلات مربوط به آلایندگی هوای پایتخت حل شود.

 احمد نعمتش بخش در پاسخ به کم‌رنگ بودن نقش خودروهای برقی در کشور به خبرنگار تیتر کوتاه چنین گفت: هر اقدام جدیدی نیاز به زیرساخت دارد. چندین سال پیش مقرر شد که خودروها گازسوز شود، گازسوز شدن خودروها انجام شد؛ اما خریداران خودروها برای تهیه گاز باید مصافت ۵۰ کیلومتری را سپری می‌کردند تا مخزن خودرو را پر کنند؛ بنابراین زیرساخت‌ها باید فراهم شود بااین‌حال خودروسازان مخصوصاً بزرگان در مراکز تحقیقات خود نمونه‌سازی و مطالعات را انجام داده‌اند. البته همچنان زیرساخت برای خودروی برقی فراهم نیست، نخستین مشکلی که در این زمینه به آن برخواهیم خورد کمبود و ناترازی برق است همان‌طور که تجربه شد در تابستان با قطعی روبه‌رو شدیم.

 وی افزود: باید تأمین برق آن تضمین شود و مهم‌تر از آن ایستگاه تزریق یا شارژ باید تأمین شود. خودرویی برقی ساخته شده است و در تمام رسانه‌ها اخبار آن منعکس شده است باید دید خریداران این خودروها به‌سادگی ایستگاه شارژ می‌یابند یا خیر. پس باید زیرساخت باید فراهم شود تا به‌سادگی تولید به انبوه برسد تا تجربه خودروهای گازسوز تکرار نشود که خودروسازان تولید کنند و زیرساخت آن فراهم نشود.

 این فعال حوزه خودرو اظهارکرد: به نظر می‌رسد در حیطه شهری برای فراهم‌سازی جایگاه شارژ خودروهای برقی شهرداری متولی باشد. تا آنجایی که مطلع هستم متولی جایگاه سوخت، وزارت نفت است ایستگاه شارژ خودرو برقی را یکی از دو ارگان شهرداری یا وزارت نیرو باید متولی‌گری کند.

 وی با اشاره به آلودگی هوای تهران بیان کرد: ۷-۸ سال پیش موضوعی را در شورای شهر تهران با رئیس شورای شهر وقت در میان گذاشتم. آن زمان عنوان شد که رئیس شورای شهر باید به شهرداری‌ها تکلیف کند که باتوجه‌به اینکه خودروسازان در حال تحقیقات بر برقی‌سازی خودروها هستند، در کنار الزام پاراشوت برای دریافت پایان کار پریز برقی را به کنترل هر واحد متصل کنند. هیچ اقدامی برای اینکه در ساختمان‌های مرتفع برای شارژ خودروهای برقی در پارکینگ واحد خود شارژ شود انجام نشد، در واقع زیرساخت نه از نظر ساختمان‌سازی فراهم شده، نه اینکه در سطح شهر ایستگاه شارژ تعبیه شده است. با این وضعیت اگر هم خودروی برقی ساخته شود و به دست مصرف‌کننده برسد جز گرفتاری برای آن چیزی عایدی کسی نمی‌شود.

 نعمت‌بخش در پایان تشریح کرد: واردات به‌طورکلی نه‌تنها خودرویی برقی بلکه بنزینی به ایجاد رقابت کمک می‌کند. مخالفت خودروسازان با واردات خودرویی دسته دوم است، واردات خودروی صفر مشکلی ندارد. واردات خودروهای برقی اگر توسط شرکت‌های خودروساز هم صورت بگیرد انتقال فناوری را به همراه دارد. در مجموع مخالفتی با واردات نداریم؛ اما مشکلات عدیده در این زمینه وجود دارد از جمله تأمین ارز خودروهای وارداتی از دیگر مشکلات دولت است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار