قند و شکر گران شد؟

صنایع شیرینی، شکلات و نوشیدنی، از کمبود شکر در بازار خبر می‌دهند و آن را ۵۰ درصد گران‌تر از قیمت مصوب تهیه می‌کنند.

قند و شکر گران شد؟

به گزارش زنهار، قیمت قند و شکر در روزهای اخیر افزایش پیدا کرده است. برخی از رسانه‌ها علاوه بر افزایش قیمت قند و شکر، از کمیاب شدن شکر نیز خبر داده اند.

در حالی که وزارت جهاد از پخش شکر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبر می‌دهد، اما صنایع شیرینی، شکلات و نوشیدنی، از کمبود شکر در بازار خبر می‌دهند و آن را ۵۰ درصد گران‌تر از قیمت مصوب تهیه می‌کنند. امری که باعث افزایش قیمت این گروه‌های کالایی خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به‌رغم ادعای وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر وفور شکر در بازار و عرضه آن با قیمت مصوب، تولیدکنندگان صنایع تبدیل از کمبود شکر در بازار و خرید آن با قیمت‌های بالاتر از نرخ مصوب خبر می‌دهند. موضوعی که ممکن است منجر به افزایش قیمت شیرینی و شکلات در آینده‌ای نه‌چندان دور شود.

البته این برای اولین بار نیست که کمبود در بازار شکر اتفاق می‌افتد. طی سال‌های اخیر قیمت‌گذاری دستوری این محصول باعث شده تا آن به کالایی برای سودجوبی برخی دلالان تبدیل شود.

طرفداران طرح حذف یارانه شکر و روغن بر این عقیده‌اند که با آزادسازی قیمت این کالای تندمصرف، بازار آن سامان پیدا خواهد کرد و تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود. ضمن آنکه دلال‌بازی و احتکار دیگر توجیه نخواهد داشت. اما در واقعیت هیچ تغییری در بازار رخ نداد، به غیر از اینکه صادرات شیرینی و شکلات کمتر شد، تعداد زیادی از قنادی‌ها تعطیل شدند و قدرت خرید مردم در این گروه نیز کاهش پیدا کرد.

در حاشیه نمایشگاه شیرینی و شکلات که ۱۰ روز پیش در تهران برگزار شد تولیدکنندگان همگی از کمبود و گرانی شکر شکایت داشتند. این در حالی است که بهمن دانایی، دبیر انجمن صنایع قند و شکر، اعلام کرد با توجه به رسیدن فصل برداشت چغندر قند و تحویل آن به کارخانجات قند و شکر، به‌زودی محصول ۲۹ کارخانه وارد بازار خواهد شد؛ یعنی رقمی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن.

این در حالی است که قند و شکر مورد نیاز کشور سالانه دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن است و مقدار باقی‌مانده باید از طریق واردات تامین شود. مسئول تامین این مقدار شرکت بازرگانی دولتی است.

وضعیت بازار و کمبود شکر نشان می‌دهد که این شرکت و نهاد بالادستی آن یعنی وزارت جهاد کشاورزی نتوانسته‌اند وضعیت را مدیریت کنند. امری که جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرینی و شکلات، نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز آن را تائید کرد.

وی در این باره توضیح داد: پس از اینکه طرح انتضاع اجرا شد و وزارت جهاد مسئولیت تهیه و تامین شکر خانوار، صنف و صنعت را به عهده گرفت بازار همیشه در التهاب است و حتی زمانی شکر در بازار نایاب می‌شد.

مغازه‌ای درباره قیمت شکری که به دست تولیدکندگان می‌رسد عنوان کرد: با وجود آنکه قیمت مصوب ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان است اما اکنون به دلیل کمبود شکر در باژار، در بهترین حالت این محصول با نرخ ۳۴ هزار تومان به دست تولیدکنندگان صنایع تبدیلی می‌رسد. هر چند با شروع فصل برداشت روند قیمت‌ها اندکی نزولی شده است.

او با اشاره به مکاتبات انجمن و تولیدکنندگان صنایع شیرینی و شکلات به همراه انجمن نوشیدنی با وزارت صمت و معاون اول رئیس جمهور گفت: با تمام مقامات مربوط جلسه و نامه‌نگاری انجام و اعلام شد که با وضعیت موجود، قیمت تمام‌شده افزایش پیدا می‌کند و این باعث از دست رفتن بازار‌های صادراتی و افزایش قیمت در بازار داخلی خواهد شد. فلذا پیشنهاد دادیم وزارت کشاورزی وظیفه تامین خانوار و ذخایر استراتژیک را به عهده داشته باشد و وزارت صمت شکر مورد نیاز صنف و صنعت را به عهده بگیرد.

وی افزود: دو سال پیش همین مشکل را در حوزه تامین روغن داشت تا سرانجام مدیریت واردات صورت گرفت و وضعیت سامان پیدا کرد.

اظهارات دبیر انجمن تولید کنندگان شیرینی و شکلات در حالی است که به علت آزاد‌سازی قیمت روغن، شکر و آرد ۴۰ تا ۵۰ درصد صادرات این اقلام کاهش داشته است و اکنون صادرکنندگان در انجام تعهدات خود دچار مشکل شده‌اند.

دبیر انجمن صنایع قند و شکر ایران گفت: در نیمه دوم سال هیچ گونه کمبودی در تنظیم بازار و تأمین شکر نخواهیم داشت و تا چند روز آینده قیمت شکر به قیمت مصوب باز می‌گردد.

به گزارش خبرنگار مهر، در نیمه نخست سال قیمت شکر دارای نوسان بوده و از ۲۳ هزار تومان ابتدای سال به ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان رسید. در مقطعی از اردیبهشت به مدت کوتاهی شکر در بازار کمیاب شد. در حال حاضر شکر در بسته‌های یک کیلویی و در برخی فروشگاه‌ها ۳ کیلویی در حال توزیع است. در آخرین رصد بازار کالاهای اساسی هر کیلو شکر بدون بسته بندی (فله) ۲۸ هزار تومان در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود و هر کیلو شکر بسته بندی شده بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

مصرف سالانه شکر هر ایرانی به طور میانگین ۲۴ کیلو گرم بوده و در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن شکر در کشور تولید و باقی وارداتی است. نیاز سالانه ایران ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برآورد می‌شود که در این راستا مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان تولید شکر عنوان کرده بود، سال گذشته شکر استحصال شده از چغندر قند و نیشکر تولیدی داخل یک میلیون و ۴۴۰ هزار تن بود امسال هم با توجه به شرایط اقلیمی و بارندگی پیش بینی می‌شود حداقل به این عدد برسیم.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، بهمن دانایی، دبیر انجمن صنایع قند و شکر ایران هم درباره توزیع شکر در بازار گفت: کارخانجات قند از دهم شهریور چغندر قند را تحویل گرفته و کار خود را آغاز کرده‌اند.

در حال حاضر ۱۲ کارخانه مشغول به کار هستند و تا هفته آینده ۲۰ کارخانه دیگر آغاز به کار خواهند کرد و از دهه دوم مهر با ورود نیشکر به کارخانجات، تولید شکر افزایش خواهد یافت.

دانایی پیش بینی کرد، در ۶ ماه دوم سال، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شکر در کشور تولید خواهد شد.

دبیر انجمن صنایع قند و شکر ایران تاکید کرد: در نیمه دوم سال هیچ گونه کمبودی در تنظیم بازار و تأمین شکر نخواهیم داشت و تا چند روز آینده قیمت شکر به قیمت مصوب باز می‌گردد.

وی افزود: ۲۹ کارخانه چغندر در سراسر کشور فعال است که تا هفته آینده فعالیت خود را به صورت کامل آغاز می‌کنند و ۹ کارخانه نیشکر هم از هفته دوم مهر شروع به کار خواهند کرد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار