۲۰۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد

پس از صعود شاخص کل بورس در دو هفته ابتدایی شهریورماه، شاخص‌های بورس از ابتدای هفته گذشته دیگر به روند صعودی خود بازنگشته‌اند. برای مثال شاخص کل در روز ابتدایی هفته بیشتر از ۲۱ هزار واحد پایین آمد و این نزول تا پایان هفته نیز جبران نشد.

۲۰۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد

به گزارش زنهار؛ نگاهی به معاملات هفته سوم شهریورماه حاکی از نزولی بسته شدن کندل هفتگی شاخص کل است. به طوری که شاخص کل با افت ۰.۶۲ درصدی از تراز دو میلیون و ۱۴۰ هزار واحد به سطح دو میلیون و ۱۲۶ هزار واحد رسید.

تغییرات ارتفاع شاخص هم‌وزن نیز شبیه شاخص کل بود؛ به طوری که شاخص هم‌وزن در هفته گذشته حدود ۰.۶۲ درصد کاهش ارتفاع داد و از ۷۲۲ هزار واحد به ۷۱۸ هزار واحد رسید.

شروع ریزشی بورس

معاملات بازار سهام سهام در شنبه خبر از سراشیبی بودن مسیر هفتگی بورس می‌داد. به طوری که کندل شاخص کل در این روز بالاخره پس از رالی صعودی ۱۵ الی ۱۶ روزه خود نزولی بسته شد. به این ترتیب شاخص کل در روز ابتدایی هفته با افت ۰.۹۹ درصدی روبه‌رو شد و در پله دو میلیون و ۱۲۹ هزار واحد به کار خود خاتمه داد.

البته نزول سهام شرکت‌های کوچک بازار از این نیز شدیدتر بود. به صورتی که شاخص هم‌وزن در شنبه با کاهش ۱.۳۲ درصدی، تراز ۷۱۶ هزار واحد را روی تابلو ثبت کرد.

حجم معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در این روز ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات پنج هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان بوده است.

کاهش جو فروش هیجانی در یکشنبه

نگاهی به روند این هفته بورس حاکی از آن است که معاملات یکشنبه نیز گارد نزولی داشتند. کاهش تراز شاخص‌ها به شدت روز شنبه نبود. به طوری که شاخص کل در این روز با نزول ۰.۲۸ درصدی به تراز دو میلیون و ۱۲۳ هزار واحد و شاخص هم‌وزن با افت ۰.۲۹ درصدی به ۷۱۴ هزار واحد رسیدند.

حجم معاملات سهام، حق تقدم وصندوق‌های سهامی در این روز هفت میلیارد و ۱۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

احتمال افزایش قیمت خودرو

در نیمه دوم بازار دوشنبه خبر اعلام قیمت‌های جدید خودرو منتشر شد. ماجرا از این قرار بود که مدیر روابط عمومی شورای رقابت اعلام کرد جلسات شورای رقابت برای بررسی قیمت خودرو هر هفته برگزار می‌شود و به‌زودی قیمت‌های جدید خودرو‌ها اعلام خواهد شد.

همین امر موجب کاهش شدید تب عرضه در بورس شد و حتی برخی از سهم‌های بورس نیز به دنبال رشد گروه خودرویی مثبت شدند. به این ترتیب شاخص هم‌وزن بورس اوراق بهادار توانست رشد حداقلی را ثبت کند و با افزایش ۰.۱۱ درصدی به سطح ۷۱۵ هزار و ۴۴۳ واحدی برسد.

اما شاخص کل نتوانست در طرف مثبت نوسان به کار خود خاتمه دهد و در پایان بورس دوشنبه با افت حداقلی ۹۷۷ واحدی که معادل ۰.۰۵ درصد این شاخص است روبه‌رو شد و در سطح دو میلیون و ۱۲۲ هزار واحدی ایستاد.

حجم معاملات سهام، حق تقدم وصندوق‌های سهامی در این روز ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات سه هزار و ۹۶۹ میلیارد تومان بوده است.

رشد گروه خودرویی به دنبال گران شدن خودرو

عصر روز دوشنبه بود که دو خودرو ساینا S و پارس با موتور XUP با افزایش قیمت روبه‌رو شدند. همین امر سبب شد گروه خودرویی نیز در بورس روز سه‌شنبه با افزایش تقاضا روبه‌رو شود. به طوری که میانگین شرکت‌های این گروه حدود ۰.۷ درصد رشد کردند.

شاخص کل نیز به تبعیت از گروه خودرویی معادل چهار هزار و ۶۳۲ واحد یا ۰.۲۲ درصد این شاخص افزایش ارتفاع داد و تراز دو میلیون و ۱۲۷ هزار واحدی رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در روز سه‌شنبه با فرمان شاخص کل حرکت کرد. با این تفاوت که نماگر شرکت‌های کوچک و متوسط بازار توانست رشد بهتری را نسبت به شاخص کل ثبت کند و با افزایش ۰.۴۵ درصدی به سطح ۷۱۸ هزار و ۶۶۰ واحدی برسد.

حجم معاملات سهام، حق تقدم وصندوق‌های سهامی در این روز ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات چهار هزار و ۹۶ میلیارد تومان بوده است.

استقبال بی‌جان بازار سرمایه از تعطیلات

در روز پایانی هفته، اما معاملات بازار سرمایه در بی‌جان‌ترین حالت خود بسته می‌شد. همین امر سبب شد تا شاخص‌های بورسی تغییر ارتفاع خاصی را به خود نبینند. به طوری که شاخص کل، با افت ۳۰۹ واحدی که معادل ۰.۰۱ درصد این شاخص است روبه‌رو شد و در سطح دو میلیون و ۱۲۶ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز همین روند را طی کرد و با افت ۰.۰۸ درصدی به سطح ۷۱۸ هزار و ۵۴ واحدی رسید.

حجم معاملات سهام، حق تقدم وصندوق‌های سهامی در این روز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات سه هزار و ۸۱۱ میلیارد تومان بوده است.

۲ همت از بورس خارج شد

همزمان با سقوط شاخص کل در روز ابتدایی هفته، سهامداران حقیقی نیز تصمیم به خروج از بازار سرمایه گرفتند و حدود هزار میلیارد تومان از سهام خود را به حقوقی‌ها واگذار کردند. خروج پول در ادامه هفته و در یکشنبه با شدت کمتری اتفاق افتاد. به طوری که در این روز عدد خروج پول حدود ۴۰۶ میلیارد تومان بود.

انتشار خبر احتمال افزایش قیمت خودرو نیز نتوانست جریان خروج پول را تغییر دهد و باز هم بازار سرمایه شاهد خروج ۱۰۳ میلیارد تومانی بود. در روز سه‌شنبه نیز حدود ۲۴۶ میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه خارج شد. در روز پایانی هفته نیز این روند تغییر نداشت و خروج ۲۱۴ میلیارد تومانی پول حقیقی از بورس اتفاق افتاد.

به این ترتیب در هفته دوم شهریور در مجموع هزار و ۹۷۱ میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج شد. همچنین میانگین ارزش معاملات خرد چهار هزار ۴۱۹ میلیارد تومان و حجم معاملات ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون برگه سهم بوده است.

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار