بازار طلا و سکه رونق می گیرد؟

قیمت طلا و سکه در هفته گذشته نوساناتی داشت و پس از چند روز روند کاهشی، هفته را افزایشی به پایان رساند. به گونه‌ای که سکه امامی به کانال ۲۸ میلیون تومانی بازگشت.

 بازار طلا و سکه رونق می گیرد؟

به گزارش زنهار؛ این روزها بازار طلا در رکود به سر می‌برد و انس هم در روزهای اخیر روند کاهشی داشته است. با وجود این، نوسانات قیمت دلار تاثیر خود را بر قیمت طلا و سکه گذاشته است. به گونه‌ای که در آخرین روز کاری هفته، هم قیمت طلا افزایشی بود و هم قیمت سکه امامی که پس از مدتی به کانال 28 میلیون تومانی بازگشت. همچنین سکه بهار آزادی نیز روند صعودی داشت. این در حالی است که برخی فعالان بازار معتقدند با اتمام ماه صفر در روزهای آینده، احتمالا تقاضا به بازار طلا بازمی‌گردد اما با توجه به شرایط بازار دلار و انس، انتظار افزایش قیمت شارپی را در این حوزه ندارند.

محمدولی: برجام می‌تواند باعث رونق بازار طلا شود

ابراهیم محمدولی فعال بازار طلا و جواهر و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره نوسانات کاهشی قیمت طلا و سکه در روزهای گذشته به تجارت‌نیوز گفت: «بازار طلا رابطه مستقیم با بازار ارز دارد زیرا مکمل یکدیگر هستند؛ همچنین نرخ اونس جهانی نیز تأثیر مستقیمی بر بازار طلا می‌گذارد. بنابراین هر زمان که اتفاق خاصی در این حوزه‌ها بیفتد، قیمت طلا هم بلافاصله دچار نوسان می‌شود.»

وی با اشاره به اثرپذیری بازار طلا از قیمت دلار نسبت به انس جهانی خاطرنشان کرد: «هر رویدادی در دنیا به خصوص در حوزه سیاست می‌تواند بر قیمت طلا اثرگذار باشد. بنابراین رویداد مهمی نظیر وقوع توافق برجام منجر به ثبات بیشتر در بازار فلز زرد می‌شود و باعث رونق بازار طلا نیز می‌شود.»

این مقام صنفی سابق ضمن تاکید بر اینکه کاهش‌های قیمتی در بازار فلز زرد محدود و مختصر است گفت: « بازار با نوسانات کمی همراه است و نباید انتظار کاهش شارپی دیگری برای قیمت طلا و سکه را داشته باشیم. بنابراین کسانی که قصد خرید دارند قیمت‌ها خوب است.»

وی با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته بازار فلز گرانبها بیشتر تمایل به کاهش نشان داده تا افزایش خاطرنشان کرد: «فعلا آرامش بیشتری در بازار حاکم است و امیدواریم بعد از پایان ماه صفر بازار رونق واقعی خود را بگیرد.»

محمدولی درباره کاهش تقاضا در بازار گفت: «وقتی نوسانات زیاد و لحظه‌ای باشد، حتی فعالان بازار نیز تمایلی به داد و ستد ندارند. زیرا به اندازه‌ای نوسان در بازار زیاد است که تا نوشتن فاکتور و حساب و کتاب قیمت‌ها تغییر می‌کند. این موضوع معامله‌گران را محتاط کرده است.»

بذرافشان: بازار تا پایان تابستان آرام است

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز در خصوص روند قیمت طلا و سکه در روزهای باقیمانده از ماه صفر به تجارت‌نیوز گفت: «به نظر می‌رسد تا پایان ماه صفر که مصادف شده با روزهای پایانی شهریور، نوسان افزایشی یا کاهشی محسوسی در قیمت طلا و سکه نداشته باشیم.»

وی افزود: «تغییرات قیمتی در روزهای باقیمانده از پایان تابستان در بازار فلز زرد، در نهایت قیمت‌های فعلی با نوسان یک تا سه درصدی است.»

بذرافشان با اشاره به نوسانات انس جهانی طلا، بازار ارز و عرضه و تقاضا خاطرنشان کرد: «باید دید در نیمه دوم سال و ماه ربیع‌الاول، آیا رونق به صنعت طلا بازمی‌گردد و شرایط رکودی فعلی تغییر می‌کند یا خیر.»

وی به پیش‌بینی تحلیلگران اقتصادی مبنی بر افزایش قیمت انس جهانی طلا اشاره کرد و افزود: «تحلیلگران فنی معتقدند تا سال میلادی جدید و ژانویه، انس جهانی طلا به دو هزار و ۵۰۰ دلار خواهد رسید. اگر این اتفاق بیفتد، به طور قطع بازارهای داخلی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و افزایش قیمت خواهیم داشت.»

کشتی‌آرا: افزایش قیمت طلا و سکه موقتی است

همچنین محمد کشتی‌آرا فعال بازار طلا و جواهر درباره وضعیت بازار فلز زرد به تجارت‌نیوز گفت: «روند بازار طلا خنثی است و افزایش‌ و کاهش‌ها نیز در این بازار ناچیز است.»

وی افزود: «در حال نزدیک شدن به روزهای پایانی شهریور هستیم و این فصل، اوج سفرهای خارجی است، بنابراین افزایش قیمت طلا و سکه متاثر از تقاضای دلاری است که در بازار ارز ورود کرده است.»

این مقام صنفی سابق در ادامه خاطرنشان کرد: «در روزهای اخیر نوسانات بازار ارز اثر خود را بر بازار طلا گذاشت، اما تأثیر آن بر بازار سکه زیاد نبود و قیمت‌ها رشد چندانی نداشت، در واقع این موضوع نشان‌دهنده این است که تقاضایی در بازار وجود ندارد که باعث افزایش قیمت‌ها شود.»

این فعال بازار طلا به شرایط باثبات بازار فلز زرد اشاره کرد و گفت: «تغییرات روزانه قیمت طلا همواره وجود داشته و در یکی دو هفته اخیر نیز این تغییرات جزئی و روزانه بوده است‌. این نوسانات با دامنه محدود باعث نمی‌شود قیمت‌ها در بازار روند صعودی به خود بگیرد، بلکه موقتی است.»

کشتی‌آرا با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد بازار تا پایان شهریور همچنان آرام و باثبات باشد خاطرنشان کرد: با پشت سر گذاشتن ماه صفر، انتظار می‌رود در اوایل فصل پاییز بازار سکه و طلا رونق بگیرد. در همین راستا پیش‌بینی می‌شود در مهر و آبان رونق به بازار سکه و طلا بازگردد.»

دیبا: سکه زیر قیمت تعادلی است

مجتبی دیبا کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به آرامش نسبی حاکم بر بازار طلا طی ماه‌های اخیر به تجارت‌نیوز گفت: «سکه امامی منطقه ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی که محدوده محافظت‌شده‌ای برای سکه است را شکست. بنابراین سقف مقاومتی بعدی برای این قطعه محدوده ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی را می‌توان در نظر گرفت.»

وی با اشاره به اینکه فعلا با زاویه دید بازار ساید و خنثی در مورد طلا و سکه می‌توان صحبت کرد، ادامه داد: «محدوده حال حاضر، ارزندگی بسیار زیادی ندارد اما منطقه‌ای است که به عنوان ناحیه تصمیم‌گیری می‌توان از آن یاد کرد. با توجه به مفروضات فعلی یعنی قیمت دلار و انس جهانی طلا، فعلا در زیر میانگین تعادلی یا منطقه ارزشی سکه هستیم.»

دیبا با تاکید بر اینکه اگر قیمت سکه تا محدوده ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز برسد کماکان خاصیت رنج بازار فراهم است، اظهار کرد: «منطقه فعلی محدوده مناسبی برای خرید است و خریدهای پله‌ای به معامله‌گران توصیه می‌شود.»

وی افزود: «با توجه به فضای رکود تورمی در تمامی بازارها، در این شرایط معامله‌گران خرید‌های پله‌ای انجام دهند. در زمانی که بازارها از رکود خارج می‌شوند به دلیل میانگین خریدی که معامله‌گران انجام داده‌اند از میانگین بازدهی بازار هم بالاتر خواهند بود. زیرا شرایط ورود در مناطق ارزنده‌ای صورت گرفته است.»

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار