سهام گروه بانکی را بخریم یا نه؟

نگاهی به شاخص گروه بانکی بورس حاکی از آن است که میانگین سهم‌های این گروه، همواره ارقام بازدهی کمتری را نسبت به شاخص کل ثبت کرده است. همچنین ارزش کل بازار این گروه نیز هنوز به سقف سال 99 نرسیده است. با این تفاسیر آیا خرید سهم‌های گروه بانکی مقرون به صرفه است؟

سهام گروه بانکی را بخریم یا نه؟

به گزارش زنهار، سهم‌های گروه بانکی به‌عنوان سهام ریالی بازار همواره مقصد مهمی برای سرمایه‌گذاری در زمان ریزش دلار بوده‌اند. اما اگر چارت دلار و شاخص‌های بورسی مورد بررسی قرار گیرند، مشخص می‌شود که از اسفند سال گذشته تا کنون که دلار روند نزولی داشته، شاخص هم‌وزن 28 درصد و شاخص گروه بانکی حدود 26 درصد رشد داشته‌اند.

فردین آقابزرگی تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در ادامه بررسی وضعیت سهام گروه بانکی، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز به این سوال پاسخ داده است که آیا خرید سهام گروه بانکی، با توجه به شرایط فعلی این سهم‌ها؛ به صرفه است؟

اهمیت سطح ریسک‌پذیری در خرید سهام بانکی

به گفته آقابزرگی، موضوع اولی که باید در این رابطه بررسی شود، سطح ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار یا ترکیب دارایی، پس‌انداز و پرتفوی آن است. این تحلیلگر بازار سرمایه در این باره توضیح داد: «از نظر من برای هیچ صنعتی نه تنها بانکی‌ها، نمی‌توان یک مجموعه خاص تعیین کرد. اما ضریب نقدشوندگی بالا و تاثیرپذیری کمتر نسبت به حوزه‌های مدیریت شده از قبیل نرخ ارز و کالاهای اساسی نقاط مثبت این گروه است. در مقابل اگر دولت، مستقیما در بانک مرکزی پول چاپ نکند باید از بانک‌ها استقراض کند که سه بانک دولتی نامبرده نیز به همین دلیل به زیان نشستند.»

این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: «اختصارا نظر خرید خاصی در گروه بانکی ندارم اما اگر شخصی ریسک‌گریز است می‌تواند سهام بانک‌های بزرگ اعم از ملت و تجارت همچنین بانک‌های خصوصی از قبیل سامان و خاورمیانه قابلیت اتکای بیشتری برای سرمایه‌گذاری دارند را خریداری کند.»

مطالعه بیشتر:تحلیل تکنیکال سهام شپاکسا شهریور 1402 / بال‌های باز شپاکسا برای موج بعدی صعود

نقش بانک مرکزی در تعیین مسیر بانک‌ها

آقابزرگی در ادامه به نقش بانک مرکزی در تعیین وضعیت بانک‌های بازار سرمایه اشاره و اظهار کرد: «در نهایت همان نکته‌ای که برخی از روسای بانک مرکزی پیش از این به آن پرداختند و موفقیت‌آمیز نبود، موضوع استقلال بانک مرکزی است. اگر بانک مرکزی به طور واقعی استقلال کامل داشته باشد به سهولت می‌تواند طوری نظارت کند که نظام بانکی از آسیب‌هایی که بخشی از آن در بازار سرمایه نمود پیدا کرده است مصون خواهد شد.»

وی افزود: «اما مصلحتی نگاه کردن به بانک‌ها شرایط کنونی را رقم می‌زند. به طوری که رشد سودآوری آنها مقطعی خواهد بود. اما در نهایت به قول آقای رئیسی از آنجا که بانک‌ها به‌عنوان قلک برای دولت دیده می‌شوند، همچنین با وضعیت فعلی نظارت بانک مرکزی، چشم‌انداز مثبتی برای بانک‌ها دیده نمی‌شود.»

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار