علت عقب ماندن گروه بانکی از بازار سهام

در ماه‌های اخیر همواره بحث عقب‌ماندگی ارزش دلاری بازار سرمایه نسبت به سال 1399 مطرح بوده است. اما اگر ارزش کل بازار به صورت ریالی بررسی شود، این عدد از سقف سال 99 عبور خواهد کرد. در گروه بانکی این موضوع متفاوت است چرا که ارزش ریالی کنونی گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری حتی به قله سال 1399 نیز نرسیده و از این حیث یکی از گروه‌های عقب‌مانده بورسی تلقی می‌شود. فردین آقابزرگی تحلیلگر ارشد بورس معتقد است امیدواری سرمایه‌گذاران نسبت به گروه بانکی کاهش یافته است.

علت عقب ماندن  گروه بانکی از بازار سهام

به گزارش زنهار، فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز به بررسی وضعیت گروه بانکی بازار سهام پرداخته است که در این گزارش، بخش نخست آن را می‌خوانید. به گفته او مبنای اصلی نگاه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بورس، آینده‌نگری و پیش‌بینی عملکرد صنایع در آینده است و بر همین اساس اگر یک صنعت، رو به رشد دیده شود، طبیعتا استقبال بیشتری از آن صورت خواهد گرفت و p/e آن افزایش خواهد یافت.

کاهش امید به سرمایه‌گذاری در گروه بانکی

آقابزرگی عنوان می‌کند که با این حال در صنایعی مانند صنعت بانکداری که بعد از این میزان تجدید ارزیابی دارایی، کماکان در مدار زیان‌دهی و افزایش زیان انباشته هستند، این نگاه باعث می‌شود ضریب و میزان ارزش‌گذاری که سرمایه‌گذاران برای این صنعت قائل هستند، کمتر شود.

وی در این باره تاکید می‌کند: بنابراین برای مثال اگر در سال‌های گذشته کل صنایع به طور میانگین 40 درصد رشد کرد‌ه‌اند، این عدد برای بانک‌ها 20 الی 25 درصد بوده است. چرا که سرمایه‌گذاران نرخ رشد را برای این گروه پایین‌تر می‌بینند و سبب افت p/e صنعت خواهد شد.

آقابزرگی در ادامه اضافه می‌کند: لذا در حال حاضر به جرات می‌توان گفت متوسط p/e گروه بانکی از بانک‌های زیان‌ده و کم‌سودده گرفته تا آن‌ها که نسبتا سود خوبی شناسایی می‌کنند، حدود چهار است. در صورتی که متوسط p/ettm بازار حدود 7 الی 7.5 است. این موضوع امیدواری سرمایه‌گذاران را نسبت به گروه بانکی کاسته است.

حرکت چراغ‌خاموش بانک‌ها در بحبوحه فشار ارزی

اگرچه بانکی‌ها معامله‌گران بازار سهام را ناامید کرده‌اند اما بررسی بنیادین گروه بانکی حاکی از آن است که این گروه در سال گذشته نسبت به کل بازار عملکرد بهتری از خود بر جای گذاشته است. به‌عنوان مثال، گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری رشد سود ناخالص و حاشیه سود ناخالص بیشتری را در مقایسه با کلیت بازار به ثبت رسانده‌اند.

آقابزرگی در این باره می‌گوید: اگر کل درآمد و سود شرکت‌ها و صنایع بورسی با سود مجموع شرکت‌های بورسی مقایسه شود، از هزار همت سود شناسایی‌شده شرکت‌های بورسی حدود 114 همت مختص پالایشی‌ها و 100 همت مربوط به پتروشیمی‌ها بوده است و 46 همت به بانک‌ها اختصاص دارد.

وی در این باره می‌افزاید: تحرکات دلار که در سال 99 و 1400 و تا انتهای 1401 رخ داد مهمترین مولفه افزایش سودآوری شرکت‌های کامودیتی یا صادارت محور بورس بوده است. اما از آنجا که دولت نرخ ارز را در بازار آزاد نمی‌پذیرد، گروه ارزمحور با مقاومت‌هایی برای سودآوری روبه‌رو شده است.

این تحلیلگر ارشد بازار سرمایه اظهار می‌کند: گروه بانک از این سرکوبی که در بازار ارز صورت گرفته، به شکل مطلوبی استفاده کرده و همین امر سبب شد تا این گروه نسبت به گروه‌های ارزمحور، رهاشده تلقی شوند و واقعیت سودآوری را نشان دهند. اما اگر به جای مقایسه یک سال با یک سال دیگر، بازه زمانی بلندمدت چهار الی پنج ساله در نظر گرفته شود، اوضاع کمی متفاوت است. چرا که در این بازه، روند رشد سودآوری بانک‌ها حتی به نرخ تورم و شاخص‌های بورسی نیز نمی‌رسد!

اما در رابطه با بازه زمانی یک ساله باید گفت، از آنجا که اصل تمرکز دولت برای مهار آثار افزایش نرخ ارز در صنایع و محصولات بوده است، همین امر سبب شد تا گروه بانک کار خود را انجام دهد و سودآوری خود را نسبت به سایر صنایع افزایش دهد.

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار