پیش بینی بورس امروز دوشنبه 13 شهریور 1402

روز گذشته باز هم ارزش معاملات بورس افت کرد و شاهد تداوم خروج پول حقیقی بودیم. به نظر می‌رسد مشکل بازار همچنان حجم پایین معاملات و خروج سرمایه است که می‌توان آن را رکود مزمن نامید.

پیش بینی بورس امروز دوشنبه 13 شهریور 1402

به گزارش زنهار، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز یکشنبه شاخص‌های‌ بازار سهام صعود کردند. برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه 13 شهریور- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز یکشنبه شاخص کل 6 هزار و 220 واحد صعود کرد و شاخص کل هم‌وزن هزار و 986 واحد رشد کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  0.21 واحد بالا آمد و شاخص هم وزن فرابورس ریزش 21 واحدی داشت. 

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت سرمایه گذاری بهمن (وبهمن)، شرکت صنایع شیمیایی سینا (شسینا) و شرکت دارویی برکت (برکت) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار (کمرجان)، شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه (ثباغ) و شرکت سیمان لار سبزوار (سبزوا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای چفیبر (شرکت فیبر ایران)، ثفارس (شرکت عمران و توسعه فارس) و ثمسکن (شرکت سرمایه گذاری مسکن) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سرمایه گذاری مسکن پردیس (ثپردیس)، شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت (زکشت) و شرکت مبین وان کیش (اوان) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، 75 نماد صف خرید داشتند و 66 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 14 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 303 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 12 درصدی به 337 میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس امروز 

معاملات دیروز بورس تهران با روند نزولی شاخص کل آغاز شد و شاخص کل در دقایق ابتدایی هزار واحد پایین رفت. اما این روند تنها 20 دقیقه تداوم داشت و پس از آن شاخص شروع به صعود کرد. 

نمادهای تاپیکو، شپنا، شبندر و شتران بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. اما دیروز تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دومین روز متوالی منفی شد و 163 میلیارد تومان از بازار خارج شد. نمادهای وبملت، شستا، گلدیرا، خودرو، کگل، خساپا، شپدیس، فملی، وسالت و کپشیر بیشترین خروج سرمایه را داشتند.

در مجموع 2 روز اخیر، 680 میلیارد تومان سرمایه از بورس خارج شده است. همچنین دیروز برای دومین روز متوالی ارزش معاملات خرد سهام ریزش کرد. ارزش معاملات خرد با کاهش 12 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 5 هزار و 156 میلیارد تومان رسید. 

 بنابراین به نظر می‌رسد مشکل بازار همچنان حجم پایین معاملات و خروج سرمایه است که می‌توان آن را رکود مزمن نامید. گروهی از ناظران معتقدند رکود در بازار به ثبات قیمتی در بازار ارز مربوط است و گروهی نیز معتقدند ریسک‌های سیستماتیک بازار موجب احتیاط و خروج سرمایه از بازار شده است و از این رهگذر بازار به اعتماد ساززی و سیاست گذاری شفاف نیازمند است. با این تفاصیل، به نظر می‌رسد امروز نیز معاملات بورس با نوسان کم شاخص‌ها دنبال شود. 

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار