بورس قله را فتح می کند؟

بازار سهام سومین روز مثبت متوالی خود را پشت سر گذاشت. عملکرد مثبت در متغیرهایی مانند حجم معاملات، ارزش معاملات خرد و برآیند ورود و خروج پول حقیقی‌ها در روزهای اخیر باعث شده است تا همگان در کلیت بازار سهام به تداوم روند صعودی در بطن بازار سهام امیدوار بمانند.

بورس قله را فتح می کند؟

به گزارش زنهار؛  افزون بر این هم در رابطه با موضوع نرخ خوراک و هم در زمینه سبقت گرفتن میانگین متحرک‌ کوتاه‌مدت ۵روزه ارزش معاملات از میانگین ۲۰روزه اتفاقات خوشایندی رخ داده است که می‌توان از آنها به‌عنوان محرک‌های آتی بازار یاد کرد.

بازار در پنجمین روز شهریورماه درحالی گام به میدان نبرد معاملاتی گذاشت که تراوش کورسوی امیدواری در دل سرمایه‌گذاران به شکل‌گیری جوانه‌های سرسبز در تابلوی معاملاتی این روزهای بازار منجر شده‌است. بازاری که ماه‌ها از رونق همیشگی افتاده و در تاریکی خسته‌کننده‌ای فرو رفته بود، به پایان شب سیه نزدیک‌تر می‌شود.

هفته نخست شهریور هفته دل‌چسبی برای سهامداران بورس بوده‌است، به‌طوری‌که قطار قیمت‌ها در دو روز گذشته به ایستگاه‌های جدیدی رسیده و مسیر درخشانی را برای خود رسم کرده‌است.

در این بین نرخ ارز نیز در روزهای اخیر تحرک خاصی را از خود نشان نداده و همچنان در کانال 48، 49‌هزار‌تومانی نوسان‌های اندکی دارد.

از طرفی انتشار اخبار عضویت ایران در سازمان بریکس می‌تواند جذابیت بازار سرمایه را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بیش از گذشته

نمایان کند، با این‌وجود به‌نظر می‌رسد بازار از روند خسته‌کننده‌ای که درپیش گرفته بود روی نهاده و عزمی برای فتح قله‌های جدید دارد.

 آمار معاملاتی زیر ذره‌بین

در جریان معاملات دومین روز از نخستین هفته معاملاتی شهریورماه، 77  درصد تابلوی بازار سبزپوش بود، به‌طوری‌که شاخص‌کل بورس تهران با رشد 93/ 2‌ درصدی موفق به فتح ابرکانال 2‌میلیون‌واحدی شد و در پایان ساعت معاملاتی روز گذشته در قله 2‌ میلیون و 51‌ هزار‌واحدی ایستاد.

رشد 58‌ هزار‌واحدی نماگر اصلی بازار سهام درحالی میسر شد که بازار تنها در دو روز اخیر حدود 105‌هزار واحد افزایش ارتفاع را تجربه کرده‌است. در این میان نماگر هموزن نیز که سنجه قابل‌اتکایی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سرمایه است، محو تماشای صعود شاخص‌کل، روز جذابی را پشت‌سر گذاشت و با رشد قابل‌ملاحظه 27/ 2‌درصدی تلاش موفقی در بازپس‌گیری کانال 700‌هزار‌واحدی از خود نشان‌داد و در سطح 700‌هزار و 450‌واحدی قرارگرفت.

در این بین شاخص‌کل فرابورس نیز که سنجه مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود 17/ 2‌درصد سبزپوش شد و در ارتفاع 26‌هزار و 96‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. همچنین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق‌تقدم بازار است مقدار 4‌هزار و 109‌میلیارد ‌تومانی را به‌ثبت رساند. این رقم بیشترین میزان از 21تیر سال‌جاری بوده‌است.

روز یکشنبه ارزش معاملات فرابورس نیز به 2‌هزار و 201‌میلیارد‌تومان رسید. به‌علاوه در دو روز گذشته نقدینگی فعال پرتحرک 430‌میلیارد‌ تومانی به بازار سرازیر شد. روز گذشته سه نماد «فملی»، «فولاد» و «شستا» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل بورس تهران و نمادهای «آریا»، «وسپهر» و «صبا» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل فرابورس داشتند.

همچنین «شستا»، «خگستر» و «خودرو» سه نماد پرتراکنش روز یکشنبه بازار بودند.

 روندها در آینه بررسی

 پس از اینکه زنگ صعود بازار سرمایه در اسفند سال‌گذشته در سراسر فضای بازار طنین‌انداز شد، بازار روزهای شادابی را تا نیمه‌های اردیبهشت سال‌جاری به خود دید، به‌طوری‌که بازار سرمایه تا اواسط اردیبهشت سال‌جاری بازدهی 9/ 23‌درصدی را پیشکش سهامداران کرد و موفق به فتح قله 2‌میلیون و 535‌هزار‌واحدی شد.

 بااین‌حال روزهای پرفروغ بازار سرمایه ادامه‌دار نبود و روز 17 اردیبهشت، روز قرمزپوشی و وداع تلخ سرمایه‌گذاران با کانال 2‌میلیون و 500‌هزار‌واحدی بود. این‌چنین بود که بازار با دلخوری تمام فصل بهار را به پایان رساند و به استقبال تابستانی داغ و کم افت و خیز رفت.

در این میان بازار در روزهای کم‌رمق خود نتوانست کانال مهم 2‌میلیون‌واحدی را حفظ کند و در آخرین روز مرداد ماه با سقوط به ارتفاع یک‌میلیون و 938‌هزار‌واحدی، بیشترین میزان افت را با 55/ 23‌درصد سقوط از قله تاریخی به‌ثبت رساند، با این‌وجود شهریور، ماه متفاوتی برای بازار بود و در پنج روز ابتدایی این ماه بازدهی شاخص‌کل به 84/ 5‌درصد رسید.

 لزوم رشد، آری یا خیر

بازارهای مالی چند ماهی است که در ورطه رکود عجیب و غریبی دست و پا می‌زنند. بازار سهام نیز چندین ماه است که روی‌خوشی به خود ندیده و دوره اصلاح زمانی و قیمتی خود را پشت‌سر می‌گذارد، با این‌وجود می‌توان اظهار کرد که حال خوش این روزهای بازار تحت‌تاثیر اخبار خوش این چند روز اخیر می‌تواند باشد. در ماه‌های اخیر با وجودی که گزارش‌های امیدوارکننده‌ای از شرکت‌های مختلف بورسی منتشر شده اما انتشار اخبار ضد‌ونقیض مختلف از جمله ابهام درتعیین نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی اثرگذاری این گزارش‌ها را بر وضعیت بازار به حداقل رساند. در شرایط کنونی نیز به‌نظر می‌رسد سهام مختلف بازار اصلاح زمانی و قیمتی خود را تکمیل کردند و شرایط خوبی از لحاظ ارزندگی دارند.

 نمایی از دورخیز بازار

در این بین نکته حائزاهمیت ترسیم روند پیش‌روی بازار سرمایه است. بازار سهام همواره همبستگی زیادی با متغیرهای گوناگون اقتصادی به‌ویژه نرخ ارز داشته‌است. با وجودی که در دو روز گذشته اسکناس آمریکایی فراز و نشیب خاصی را به خود ندیده، اما بورس رشد مطلوبی را به سمع و نظر سرمایه‌گذاران رسانده است. با توجه به اینکه شاخص‌کل بورس تهران توانست روز گذشته از روبان قرمز مقاومت 2‌میلیون و 50‌هزار‌واحدی با موفقیت عبور کند، می‌توان چشم‌انداز مثبتی را برای آینده بازار متصور بود، با این‌وجود بازار در شرایط کنونی بیشتر از هر زمان دیگری تحت‌تاثیر اخبار بین‌المللی و سیاستگذاری تصمیم‌گیرندگان قرار دارد، به‌طوری‌که روز گذشته اخبار مثبتی درخصوص قیمت‌گذاری خوراک شرکت‌های پتروشیمی فضای خوش بازار را خوشایندتر کرد، بنابراین می‌توان گفت که برای تثبیت روند صعودی فعلی باید متغیر‌های دیگر از جمله نرخ ارز نیز تصمیم خود را برای سفر طولانی صعود بازار بگیرند و رشد ارزش معاملات در روزهای آینده تداوم پیدا کند.

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار