بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بورس در مردادماه کدامند؟

پنجمین ماه از سال 1402 نیز به پایان رسید و پرتفوی اهالی سرمایه دستخوش تغییرات بسیاری شد. در حالی که طی یک ماه اخیر، سهامداران شاهد آب رفتن ارزش سبد سهامی خود بودند، شاخص کل تنها 2.2 درصد ریخت.

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بورس در مردادماه کدامند؟

به گزارش زنهار، نگاهی به بازدهی گروه‌های مختلف بورسی نشان می‌دهد، نماگر اصلی بورس آنچنان که باید و شاید وضعیت وخیم سهم‌های بورسی را نشان نمی‌دهد. خوب است نگاهی به چارت شاخص کل انداخته شود؛ این چارت به خوبی نشان می‌دهد که شاخص کل از یک میلیون و 983 هزار واحد در ابتدای مرداد با کاهش 2.26 درصدی به یک میلیون و 938 هزار واحد در پایان ماه رسید.

این در حالیست که اگر گروه‌‌های متفاوت بورسی بررسی شود، مشخص می‌شود که شاخص صنایع بیشتر از این‌ مقدار کاهش داشته‌اند. برای مثال شاخص خودرویی در یک ماه اخیر بیشتر از 14 درصد، داروسازی بیشتر از هشت درصد، غذایی بیشتر از هفت درصد، زراعت بیشتر از 6.4 درصد، محصولات فلزی 5.84 درصد، بانکی بیشتر از 4.5 درصد و فلزات اساسی بیشتر از 3.4 درصد کاهش داشته‌اند.

وسدید؛ پرچمدار صف فروش

در سمت دیگر، سهم‌هایی نیز همواره یا در صف فروش یا در آستانه آن بودند. برای مثال سهام شرکت گروه صنعتی سدید که در هفته گذشته برای پنجمین بار گرفتار دعوای حقوقی با شرکت سرمایه‌گذاری آب و برق صبا  شد، تنها در یک روز حدود 33 درصد کاهش قیمت داشت. همین امر سبب شد قیمت وسدید در یک ماه گذشته حدود 44.2 درصد کاهش یابد و به 344 تومان برسد. به این صورت این سهم پرخبر لقب بیشترین کاهش را در مردادماه به خود اختصاص داد.

وضعیت گروه‌های بورس

در گروه‌های متفاوت نیز سهم‌هایی بودند که موجب از دست رفتن سرمایه بسیاری از سهامداران خرد شدند. برای مثال فلوله از گروه فلزات اساسی، بیشتر از 40 درصد کاهش قیمت داشت و به 349 تومان رسید. در مقابل اما فنورد با رشد 17 درصدی پربازده‌ترین سهام این گروه بود.

وشهر نیز کم‌بازده ترین سهم گروه بانکی بود؛ به طوری که با کاهش 33 درصدی طی یک ماه به هزار و 84 تومان رسید. وسینا نیز با رشد 4.47 درصد بیشترین بازدهی را در گروه بانکی ثبت کرده است.

در گروه خودرویی نیز سهم‌هایی که همواره در آستانه صف فروش باشند کم نبودند. به طوری که خزامیا در این گروه بیشتر از 29 درصد کاهش قیمت داشته است. جالب است که سهم ناما با کاهش 4.45 درصدی بهترین وضعیت را میان نمادهای این گروه داشته است.

داروسازان نیز در مرداد وضعیت خوبی نداشتند و سهام دتوزیع با افت 38.8 درصدی کم‌بازده‌ترین و شتهران با رشد 21 درصدی پربازده‌ترین سهام این گروه بودند.

اما در گروه سرمایه‌گذاری وضعیت کمی متفاوت بود. فارغ از وسدید، افت شاخص این گروه حتی از عدد دروغین شاخص کل نیز کمتر بود. همچنین نماد وثخوز در مردادماه با رشد حدود 49 درصدی پربازده‌ترین سهام این گروه ثبت شده است.

شاخص‌سازی در اوج

در روزهای گذشته، سهامداران از ناترازی ارقام شاخص کل در مقابل ریزش پرتفوی خود گله داشتند. بررسی بازدهی گروه‌های ذکر شده نیز این موضوع را تایید می‌کند. بدیهی است سهم‌هایی که بیشترین تاثیر را بر شاخص کل داشته، گلچین شده‌اند.

به این ترتیب شاید بتوان گفت شاخص کل بورس تهران، دیگر نماگری نیست که به معنای واقعی وضعیت بازار را نشان دهد و صرفا تبدیل به دماسنجی شده است که ارقام بیش از یک میلیون و 900 هزار واحد را نشان می‌دهد و بر همین اساس شاخصی دستوری تلقی می‌شود. شاخصی که اکنون بیشتر از هر زمان دیگری عشقی و بدون حساب و کتاب رفتار می‌کند و ارقامی را که مدیران می‌خواهند به نمایش می‌گذارد.

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار