مقدار وامی که بانک ها به شرکت های خود دادند؟

طبق گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده، بانک‌ها تا پایان خرداد ماه 215 همت به شرکت‌های زیرمجموعه خود وام داده‌اند که بیش از نصف این مبلغ مربوط به بانک آینده است.

مقدار وامی که بانک ها به شرکت های خود دادند؟

به گزارش زنهار، پس از آنکه در بند ح تبصره 16 قانون بودجه سال 1402 مقرر شد که بانک مرکزی گزارش مجموع مبالغ وام‌های پرداخت شده به کارمندان هر بانک و شرکت‌های زیرمجموعه آنها را منتشر کند، اخیرا این نهاد با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، به ارائه آمار و ارقام تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به شرکت‌های زیرمجموعه خود پرداخت.

گزارشی که بر اساس آن، شبکه بانکی ایران تا پایان خرداد ماه سال 1402 به شرکت‌های زیر مجموعه خود، بیش از 215 هزار میلیارد تومان وام داده‌اند که 12 هزار و 633 میلیارد تومان معادل حدود 6 درصد از کل وام‌ها مربوط به بانک‌های دولتی است و 202 هزار و 643 میلیارد تومان معادل 94 درصد تسهیلات نیز توسط بانک‌های غیردولتی پرداخت شده‌اند.

در این میان بانک آینده به تنهایی بیش از 123 هزار میلیارد تومان به شرکت‌های زیرمجموعه خود وام داده‌ و حدود 58 درصد از کل تسهیلاتی پرداختی شبکه بانکی ایران به زیرمجموعه‌ها را به خود اختصاص داده است.

 

وام‌های پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به شرکت‌های زیرمجموعه 

وام‌های پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری به شرکت‌های زیرمجموعه (آمار بانک آینده به دلیل اختلاف زیاد با دیگر بانک‌ها حذف شده است.)

وضعیت بانک‌های دولتی در پرداخت وام به زیرمجموعه‌ها

بر اساس گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده است، ۲ بانک ملی و سپه به ترتیب 286 میلیارد تومان و 11 هزار و 700 میلیارد تومان به شرکت‌های زیرمجموعه خود وام داده‌اند. با این حال پست بانک به زیرمجموعه‌های خود وامی نداده است تا تسهیلات پرداختی بانک‌های تجاری دولتی در مجموع به حدود 12 هزار میلیارد تومان برسد.

از سوی دیگر بانک‌های تخصصی دولتی نیز در مجموع 642 میلیارد تومان تسهیلات به زیرمجموعه‌های خود پرداخت کرده‌اند. بخش عمده این وام‌ها نیز توسط بانک کشاورزی با مبلغ 430 میلیارد تومانی پرداخت شده است.

بانک ملت؛ بدون وام به شرکت‌های زیرمجموعه

از میان بانک‌های دولتی خصوصی شده نیز بانک تجارت 14.1 هزار میلیارد تومان، بانک صادرات 1.1 هزار میلیارد تومان و بانک رفاه کارگران 300 میلیارد تومان به شرکت‌های زیرمجموعه خود وام داده‌اند. این مبلغ برای بانک ملت اما صفر است.

به این ترتیب بانک‌های خصوصی‌شده در مجموع 15 هزار و 623 میلیارد تومان به زیرمجموعه‌های خود تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

وضعیت قرمز در بانک آینده

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در میان بانک‌های خصوصی، بانک آینده با ثبت رقم 123 هزار میلیارد تومانی، بیشترین میزان وام را به شرکت‌های زیرمجموعه خود پرداخت کرده است. به نظر می‌رسد که بخش عمده این وام‌ها نیز به شرکت توسعه بین‌الملل ایران‌مال و این پروژه پرحاشیه تعلق یافته است.

بانک‌های پاسارگاد با 24 هزار میلیارد تومان و موسسه اعتباری ملل با 18 میلیارد تومان نیز، دیگر وام‌های خصوصی با بیشترین وام‌های پرداختی به شرکت‌های زیرمجموعه هستند.

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار