سقوط دوباره ارزش پول ملی ونزوئلا

ابرتورم اقتصادی در ونزوئلا همچنان ادامه داشته و پول ملی این کشور در برابر دلار آمریکا به شدت کاهش یافته است.

سقوط دوباره ارزش پول ملی ونزوئلا

به گزارش زنهار، در پی بروز ابرتورم در ونزوئلا، ارزش بولیوار (پول ملی ونزوئلا) در برابر دلار آمریکا در حال کم شدن است.

ونزوئلا به‌رغم دارا بودن بیشترین مخازن نفتی جهان از سال 2000 تاکنون عملا هیچ طرح توسعه‌ای در حوزه صنعت نفت به اجرا درنیاورده تا جایی‌که این کشور در چند سال اخیر مجبور به واردات بنزین از ایران شده است.

از طرفی دیگر، تحریم‌های بین‌المللی سبب منزوی شدن هر چه بیشتر ونزوئلا شده است. در یک کلام نفت‌خیزترین کشور جهان بالاترین تورم جهان را دارد.

به نقل از رویترز، بانک مرکزی ونزوئلا روز پنج‌شنبه گزارش داد که ارزش پول ملی این کشور به میزان 30 واحد در ازای هر دلار آمریکا سقوط کرده است.

اقتصاد ونزوئلا سال‌هاست که تحت فشار شدیدترین تحریم‌ها قرار داشته و این کشور بالاترین نرخ تورم در جهان را دارد. مطابق با تحلیل‌های کارشناسان رویترز، در طول هفت ماه گذشته این سومین بار است که پول ملی ونزوئلا در قیاس با دلار سقوط می‌کند.

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، بر کشوری نفت‌خیز ریاست می‌کند که مدت طولانی با بحران اقتصادی روبه‌روست، در حالی‌که این کشور زمانی ثروتمندترین کشور آمریکای لاتین بود.

بانک مرکزی ونزوئلا افزایش سالانه شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه ژوئن را 404 درصد اعلام کرد، همانگونه که کارشناسان چنین رقم تصاعدی را برای این کشور پیش‌بینی کرده بودند.

سوسیالیست‌های حاکم بر ونزوئلا از سال 2021 با کاهش هزینه‌های عمومی، اعمال محدودیت‌های اعتباری و افزایش مالیات به دنبال کنترل افزایش خزنده قیمت‌ها هستند.

از طرفی دیگر، دولتمردان ونزوئلایی سعی کرده‌اند تا ارز خارجی را به راحتی در اختیار بانک‌های داخلی قرار دهند، اما این امر هم نتوانست جلوی تورم سرسام‌آور این کشور را بگیرد.

مطالعه بیشتر:اقتصاد ترکیه همچنان در تلاطم/ تیم جدید اردوغان چگونه سرمایه خارجی جذب می‌کند؟

بانک مرکزی ونزوئلا از ابتدای سال جاری میلادی یک میلیارد دلار اعتبار در اختیار بانک‌های داخلی این کشور قرار داده است. با وجود راکد ماندن حقوق کارگران، دولت با پرداخت پاداش سعی داشته که حقوق پایین را جبران کند. رئیس‌جمهور مادورو برای تثبیت استراتژی اقتصادی خود به جای آنکه اجازه دهد نرخ ارز شناور شود بر نرخ ارز ثابت تاکید دارد.

مادورو و ادعاهای خلاف واقع

ایستادن ونزوئلا بر بام تورمی جهان در حالی اتفاق افتاده که رئیس‌جمهور نیکولاس مادورو در ماه‌های اخیر مدعی رشد 15 درصدی تولید ناخالص داخلی ونزوئلا بوده است. ابتدای سال جاری میلادی مادورو ادعا کرد که تولید ناخالص کشورش در سال 2022 بیش از 15 درصد بزرگتر شده است.

ابرتوروم در ونزوئلا

بسیاری افراد در سراسر دنیا از ابرتورم اقتصادی در ونزوئلا سخن می‌گویند. در ونزوئلا فاجعه اقتصادی با کنترل قیمت‌های دولتی و کاهش شدید قیمت نفت آغاز و سبب ورشکستگی شرکت‌های نفتی دولتی شد. برای مقابله با این موضوع، دولت اقدام به چاپ پول جدید کرد. بنابراین قیمت‌ها به سرعت افزایش یافت، نرخ بیکاری تصاعدی شد و تولید ناخالص داخلی سقوط کرد.

امروزه بسیاری از مردم ونزوئلا برای یافتن کار در دیگر نقاط دنیا مهاجرت می‌کنند، بنابراین رشد جمعیت به پایین‌ترین حد خود در دهه گذشته رسیده است.

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار