نان با قیمت دو سال قبل به دست مردم می رسد!

یک کارشناس گفت: نانوایان با نرخ سال ۱۴۰۰ به شهروندان نان می فروشند و همین باعث شده چرخ این بنگاه های اقتصادی نچرخد و بعضا قیمت ها را افزایش دهند. بنابراین نیاز است برای جلوگیری از افزایش قیمت خودسرانه یا گرانفروشی در اسرع وقت نرخ کارشناسی شده و عادلانه تعیین شود.

نان با  قیمت دو سال قبل به دست مردم می رسد!

به گزارش زنهار به نقل از ایسنا : پابرجا با بیان اینکه نانوایان آرد دولتی دریافت می‌کنند ولی این آرد ۱۰ تا ۱۵ درصد در قیمت نان تاثیر دارد گفت: مابقی مواد اولیه از جمله مایه خمیر و... به صورت آزاد خریداری می شود. همچنین اجاره مغازه، دستمزد کارگر و هزینه های آب و برق و گاز نیز در کنار سایر هزینه ها قرار می گیرد.

پابرجا - کارشناس حوزه آرد و نان اظهار کرد: نانوایان از سال ۱۴۰۰ تاکنون تغییر نرخی نداشته اند. در نرخنامه‌ای که سال ۱۴۰۰ دریافت کردیم نوشته شده بود که نرخنامه فقط برای یک سال معتبر است. الان دو سال از آن می‌گذرد و ما هنوز با نرخ ۱۴۰۰ به شهروندان نان می‌فروشیم.

وی ادامه داد: با افزایش هزینه‌ها و تورم سالیانه نانوایان نمی‌توانند هزینه های خود را پوشش دهند و مجبورند به نحوی خودشان را تامین کنند که در نتیجه بحث گرانفروشی پیش می آید.

پابرجا با بیان اینکه نانوایان آرد دولتی دریافت می‌کنند ولی این آرد ۱۰ تا ۱۵ درصد در قیمت نان تاثیر دارد گفت: مابقی مواد اولیه از جمله مایه خمیر و... به صورت آزاد خریداری می شود. همچنین اجاره مغازه، دستمزد کارگر و هزینه های آب و برق و گاز نیز در کنار سایر هزینه ها قرار می گیرد.

این کارشناس با بیان اینکه نان سنتی یک فرصت است، افزود: نانوایان نمی‌توانند با سرکوب قیمت و نرخ دستوری ادامه دهند. وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد در پاسخ به اینکه چرا برخی از نانوایی‌ها اقدام به افزایش قیمت نان کرده‌اند، گفت: آنها مجبور هستند زیرا باید ادامه کار دهند تا نان مردم را تامین کنند. از طرفی کارگر دستمزد می خواهد و با این قیمتها نمی توان دستمزد پرداخت کرد. برای مثال اگر یک نانوایی ۱۰۰۰ نان در روز پخت کند با قیمت ۳۰۰۰ تومان، ۳میلیون تومان درآمد دارد که باید دو میلیون و ۵۰۰ هزارتومان آن را به عنوان دستمزد به کارگر دهد.

به گفته وی هزینه‌های تولید نان افزایش یافته ولی قیمت نان همچنان ثابت است. پابرجا در ادامه گفت: اگر دولت قیمت را به موقع اعلام نکند مشکلاتی پیش می‌آید که از جمله این مشکلات می توان به گرانفروشی، کم فروشی، خروج کارفرما از چرخه تولید، تغییر کاربری نانوایی‌ها ،کاهش کیفیت، افزایش نان خشک و افزایش مصرف آرد اشاره کرد که می‌توان از تمام این موارد با تعیین قیمت عادلانه و کارشناسی شده جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه باید یک بار هزینه‌های نانوایی‌ها دیده شود، گفت: باید حداقل قیمت به نانوایان داده شود و آن زمان خودشان قیمتها را کنترل می‌کنند. ولی اگر نرخ اعلام نشود یا نرخ عادلانه نباشد، نانوا نانش را چندین برابر قیمت می فروشد چون راهی ندارد. 

این کارشناس حوزه آرد و نان در پاسخ به اینکه اگر قیمتی برای نان تعیین شود، آیا این افزایش خودسرانه و کم فروشی کاهش می‌یابد، تاکید کرد: صد در صد کاهش گرانفروشی خواهیم داشت.

وی در پایان صحبت هایش گفت: نانوایی باید یک بنگاه سوددهی باشد که در حال حاضر چرخ آن نمی‌چرخد. باید در اسرع وقت نرخ کارشناسی شده نان اعلام شود تا آشفتگی بازار از بین رود.

در ادامه محمد سلیمانی - رییس اتحادیه نانوایان سنگکی در پاسخ به افزایش خودسرانه قیمت نان در نانوایی ها گفت: تا زمانی که نرخ جدیدی ارائه نشود، این بی نظمی وجود دارد. یعنی ممکن است درصدی از نانوایان نان خود را گران بفروشند یا اقدام به کم فروشی کنند.

 وی ادامه داد: وقتی دولت ۵۷ درصد دستمزد کارگران را بالا برد و از آن طرف هزینه‌های جانبی نیز افزایش پیدا کرد چگونه می‌توان از نانوا توقع داشت که نان را با نرخ ۱۴۰۰ بفروشد؟

سلیمانی در پاسخ به اینکه چرا برای جلوگیری از کم فروشی و گرانفروشی فروش کیلویی نان در دستور کار قرار نمی گیرد، گفت: فروش کیلویی کیفیت نان را پایین می آورد، خصوصا در نان سنگک که یک نان دستوری است. یعنی میزان پخت و اندازه آن براساس سلیقه مشتری است. اگر قرار باشد وزن شود، دیگر براساس سلیقه مصرف کننده نخواهد بود. البته در سایر نان ها نیز شاید بتوان نسبت به فروش کیلویی نان اقدام کرد.

سلیمانی در پاسخ به اینکه آیا تعیین قیمت جدید برای نان می‌تواند از کم فروشی و گرانفروشی بکاهد،گفت: قطعاً اینطور خواهد بود اما قیمت‌ها نباید دستوری باشد. نرخ باید واقعی باشد.

به گفته وی نانوایان از بدنه همین ملت هستند. علت اینکه برخی نانوایان را متهم به گرانفروشی و کم فروشی می‌کنند برای این است دو سال نرخ جدید اعلام نشده و باید بر اساس نرخ دو سال قبل اقدام به فروش کنند ولی ۹۰ درصد هزینه‌ها از بازار آزاد است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار