متقاضیانی که قصد خرید مسکن دارند برنامه ریزی کنند

یک کارشناس بازار مسکن گفت: ابتدای سال جاری با تفکر انتظارات تورمی در بازار، قیمت مسکن افزایش یافته بود اما از ابتدای خرداد امسال به بعد با توجه به ثبات اقتصادی این انتظارات سرکوب شده و شاهد تخفیفات در برخی فایل‌های ارایه شده هستیم.

متقاضیانی که قصد خرید مسکن دارند برنامه ریزی کنند

به گزارش زنهار به نقل از ایسنا : دبیر کانون انبوه‌سازان با توصیه به متقاضیان مصرفی برای خرید مسکن در شرایط رکودی فعلی گفت: هزینه تولید مسکن با نوساناتی مواجه شده و ممکن است در آینده بر روی واحدهای نوساز و کلیدنخورده تاثیر بگذارد. بنابراین در حال حاضر با توجه به ثباتی که در بازار ایجاد شده اگر متقاضیان برنامه‌ریزی برای خرید مسکن دارند می‌توانند ورود کنند.

فرشید پورحاجت اظهار کرد: طبق برآوردهای تقریبی که از کف بازار مسکن داریم در دو ماه اخیر معاملات در بازار مسکن بالغ بر ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی افزود: بخشی از ساخت و سازها در سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی شده و واحدهای مسکونی سال ۱۴۰۲ وارد بازار شده است. بخشی از این املاک که در ماه‌های اخیر به بازار آمده با هزینه کمتری نسبت به الان ساخته شده است. قیمت این واحدها در ابتدای سال جاری با تفکر انتظارات تورمی برای سازندگان وجود داشته اعلام شده است. این انتظارات از ابتدای خردادماه به بعد با توجه به رکود، سرکوب شده است. بنابراین شاهد تخفیفاتی در برخی فایل‌های ارایه شده هستیم.

دبیر کانون انبوه‌سازان با توصیه به متقاضیان مصرفی برای خرید مسکن در شرایط رکودی فعلی گفت: هزینه تولید مسکن با نوساناتی مواجه شده و ممکن است در آینده بر روی واحدهای نوساز و کلیدنخورده تاثیر بگذارد. بنابراین در حال حاضر با توجه به ثباتی که در بازار ایجاد شده اگر متقاضیان برنامه‌ریزی برای خرید مسکن دارند می‌توانند ورود کنند.

پورحاجت تصریح کرد: بازار مسکن بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور را در بر می‌گیرد. بنابراین زمانی که ثبات اقتصادی ایجاد می‌شود بخش مسکن به آرامش می‌رسد. در شرایط فعلی باید سیاست‌هایی در پیش بگیریم که منتج به رکود نشود. دولت با حمایت‌های خود برای این موضوع برنامه‌ریزی کند که ساخت و ساز در کشور رونق بگیرد.

وی چالش کنونی بخش مسکن را کمبود شش میلیون واحد مسکونی ناشی از کاهش ساخت و ساز در دوره‌های گذشته دانست و گفت: ما با یک تقاضای انباشته شده مواجهیم که می‌تواند بازیگر اصلی بازار مسکن در آینده باشد.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: چالش دیگر عملکرد سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات بخش مسکن است. برای بنگاه‌های تولید مسکن و کسانی که می‌خواهند از تسهیلات بانکی استفاده کنند منابع به نحو مطلوبی توزیع نمی‌شود. نه سازندگان بخش خصوصی و نه پیمانکارانی که در طرح نهضت ملی مسکن قرارداد بسته‌اند نمی‌توانند به تسهیلات دسترسی داشته باشند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار