قیمت دلار و سکه پس از عاشورا بالا می‌رود؟

قیمت دلار با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب زیاد در نخستین هفته مردادماه، توانست دوباره کانال ۴۹ هزار تومانی را لمس کند.

قیمت دلار و سکه پس از عاشورا بالا می‌رود؟

به گزارش زنهار به نقل از تجارت‌نیوز نوشت: قیمت دلار با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب زیاد در نخستین هفته مردادماه، توانست دوباره کانال ۴۹ هزار تومانی را لمس کند.

فعالان بازار ارز عنوان می‌کنند که این افزایش قیمت که به‌ویژه در دو روز گذشته ملموس بوده، به دلیل انتظار افزایش قیمت دلار پس از ایام سوگواری محرم رخ داده است.

قیمت دلار و سکه پس از عاشورا بالا می‌رود؟

روند قیمت سکه و طلا این روزها با وجود تعطیلی بازار، افزایشی است. کارشناسان دلیل این موضوع را افزایش قیمت دلار و معاملات پشت‌خطی بزرگان بازار می‌دانند. اما پیش‌بینی‌ها چه می‌گویند؟

قیمت دلار با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب زیاد در نخستین هفته مردادماه، توانست دوباره کانال ۴۹ هزار تومانی را لمس کند. فعالان بازار ارز عنوان می‌کنند که این افزایش قیمت که به‌ویژه در دو روز گذشته ملموس بوده، به دلیل انتظار افزایش قیمت دلار پس از ایام سوگواری محرم رخ داده است.

قیمت دلار در ابتدای معاملات روز گذشته موفق شد دوباره در کانال ۴۹ هزار تومانی قرار گیرد. قیمت دلار در این روز نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت و تلاش کرد خود را به نیمه این کانال نزدیک کند اما در نهایت روی قیمت ۴۹ هزار و ۵۰ تومان بسته شد.

در حالی قیمت دلار توانست در روز چهارشنبه کانال ۴۹ هزار تومانی را لمس کند که روزهای قبل در آستانه سقوط به کانال ۴۷ هزار تومانی قرار گرفته بود. با این وجود اما به دلیل انتظار رشد قیمت پس از ایام سوگواری محرم، قیمت دلار دوباره بالا رفت تا در نهایت وارد کانال جدید شود.

در همین راستا علی طباطبایی کارشناس اقتصادی به تجارت‌نیوز گفت: «قیمت دلار با اخبار مثبت می‌تواند به کانال‌های پایین‌تر ورود کند؛ کما اینکه در یک ماه گذشته نیز به همین واسطه اندکی کاهش داشته است. اگر چنین خبری اتفاق نیفتد قیمت این اسکناس دوباره در مسیر افزایشی قرار می‌گیرد.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «شوک‌های بازدارنده قیمتی در کوتاه‌مدت بر بازار ارز تاثیر می‌گذارد؛ اما تمام این موضوعات مقطعی است و باید انتظار آغاز صعود قیمت دلار را داشته باشیم.»

وی به موضوع تورم و افزایش تقاضا برای واردات در نیمه دوم سال جاری اشاره کرد و گفت: «ممکن است در صورت توافق، قیمت دلار زمان بیشتری رِنج باشد. اما در صورت توافق یا عدم توافق، می‌توان تا پایان سال دلار ۷۰ هزار تومانی پیش‌بینی کرد.»

وی خاطرنشان کرد: «کف قیمت دلار محدوده ۴۹ هزار تومانی است و در میان‌مدت و محدوده زمانی ۶ ماهه سقف این اسکناس کانال‌های بالاتر است.»

طباطبایی با اشاره به تلاش‌ها و سیگنال‌های سیاستگذار برای روند کاهشی در بازار ارز اظهار کرد: «با تمام تلاش‌های بازارساز دلار باز هم مسیر صعودی خود را خواهد رفت. به این دلیل که صنایع بالادستی کشور، خودشان را با دلارهای قیمت بالاتر وفق می‌دهند بعید می‌دانم کاهش دستوری قیمت دلار جواب دهد.»

کاهش پلکانی قیمت دلار

برزو حق‌شناس دیگر کارشناس اقتصادی هم با اشاره به قیمت ۵۳ و ۵۴ هزار تومانی به عنوان ارزش ذاتی قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «فعلا تمایل سیاستگذار بر سرکوب قیمت دلار و بردن به زیر ارزش ذاتی است. بنابراین اجازه برگشتن قیمت به کریدور ۵۰ هزار تومانی را نمی‌دهد. تلاش سیاستگذار کاهش پلکانی قیمت دلار در کریدور ۴۰ هزار تومانی است.»

وی با اشاره به اینکه فعلا دست سیاستگذار برای مهار رشد قیمت دلار باز است، خاطرنشان کرد: «شاید در هفته جاری قیمت به کانال ۴۷ هزار تومانی نیز ورود کند. اما هر چه به اواسط تابستان نزدیکتر شویم فشردگی فنر قیمت دلار بیشتر می‌شود و حفظ فاصله بین قیمت و ارزش ذاتی سخت‌تر خواهد شد.»

دلار ۵۰ هزار تومان می‌شود؟

این کارشناس اقتصادی افزود: «باید انتظار حرکت قیمت دلار به سمت کانال ۵۰ هزار تومانی را داشته باشیم. زیرا دست سیاستگذار به اندازه‌ای باز نیست که بتواند این سیاست را ادامه دهد.» وی ابراز کرد: «حفظ فاصله قیمت دلار با ارزش ذاتی آن، تداوم ندارد و منجر به جمع شدن فنر دلار خواهد شد.»

حق‌شناس افزود: «هر چه فنر قیمت دلار فشرده‌تر شود با نزدیک شدن به روزهای پایانی تابستان جامپ قیمتی این اسکناس بیشتر می‌شود و شاید بالای ارزش ذاتی خود نیز برود و حباب مثبت بگیرد.»

کامبیز افسری دیگر کارشناس اقتصادی و فعال بازار ارز با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید دلار به تجارت‌نیوز گفت: «با وجود اینکه انتظار برخی کاهشی‌های بازار ارز، شکل‌گیری روند نزولی قیمت دلار همزمان با تعطیلی بازار تهران بود اما به نظر می‌رسد این موضوع روند تقاضا را تشدید کرده است.»

وی با اشاره به افزایش مناسبات و مراودات سیاسی با کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: «بازار امیدی به گشایش اقتصادی و کاهش شارپی قیمت در پی این اقدامات ندارد.»

وی درباره روند عرضه و تقاضا در بازار آزاد ارز اظهار داشت: «تقاضا این روزها بیشتر از عرضه است و این موضوع قیمت دلار را افزایشی کرده است. این در حالی است که عرضه دلار در بازار محدود است و هر روز نیز محدودتر می‌شود بنابراین معامله‌گران، چشم‌انتظار سطح عرضه بانکی دلار در هفته آینده هستند.»

در این میان تقاضا برای دریافت دلار توافقی در بازار ارز بسیار کم شده است؛ افسری در این باره گفت: «شرایط دریافت دلار توافقی خیلی سخت است و توجیه اقتصادی برای مردم ندارد. کارمزد نزدیک به ۱۰۰ دلاری و طولانی بودن پروسه دریافت آن باعث شده دیگر صفی برای خرید دلار توافقی وجود نداشته باشد.»

کاهش انتظارات تورمی با گزارش‌های خارجی

حمیدرضا جیهانی کارشناس اقتصادی با اشاره به روند کاهشی قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «به دلیل یک‌سری از مباحث اقتصاد رفتاری که توسط بخشی از رسانه‌ها در پی تحولات سیاسی رخ داد و به افزایش انتظارات تورمی انجامید، شاهد حباب اسکناس دلار بودیم و به تبع آن در سکه و طلا هم حبابی بیشتر از ارزش ذاتی داشتیم.»

وی با تاکید بر اقدامات سیاست‌گذار طی ماه‌های اخیر خاطرنشان کرد: «اطلاعات و گزارش‌های خارجی و به‌طور خاص گزارش خزانه‌داری آمریکا در خصوص فروش نفت ایران و درآمد ارزی کشور باعث شد بخش زیادی از انتظارات تورمی در بازارهای داخلی کاهش پیدا کند و مردم در فضای باثبات‌تری تصمیم‌گیری ‌کنند.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «طی ماه‌های اخیر دلار در کانال ۴۹ و ۵۰ هزار تومان بازی کرده و برخی اوقات قیمت تا ۴۷ هزار تومان هم پایین آمده است.» وی اظهار کرد: «الان در وضعیت ایستایی قرار گرفته‌ایم.»

وی با تاکید بر اینکه بر بازار ارز و طلا مولفه‌های سیاسی اثرگذار است، گفت: «بازارهای مذکور این قابلیت را دارند که با خبرهای مساعد سیاسی که در پیش است کاهشی شوند و مثلا دلار حتی تا کانال ۴۴ هزار تومان نیز کاهش پیدا کند.»

وی خاطرنشان کرد: «به لحاظ تکنیکالی هم در محاسبات و هم در علم تکنیکال اقتصاد این انتظار وجود دارد که دلار کانال قیمتی ۴۴ هزار تومان را نیز لمس کند.»

اما چرا قیمت دلار در روزهایی که بازار تهران تعطیل است افزایش محدودی داشته است؟ جیهانی در پاسخ به این پرسش گفت: «بازار نقدی اسکناس دلار معمولا تحت تاثیر رفتارهای خرده معاملات کف بازار در چهار راه استانبول و بازار تهران است و قاعدتا زمانی که تعطیلات و آخر هفته‌ است به دلیل تقاضای خیلی کمی که وارد این بازار می‌شود، فروشنده‌ها کمی قیمت را بالا می‌برند.»وی درباره پیش‌بینی قیمت دلار در هفته آینده و پس از بازگشایی بازارها گفت: «پیش‌بینی می‌شود هفته آینده شاهد معاملات دلار در کف کانال ۴۸ هزار تومان و حتی در محدوده ۴۷ هزار تومانی نیز باشیم.»روند قیمت طلا و سکه این روزها با وجود تعطیلی بازار، افزایشی است. کارشناسان دلیل این موضوع را افزایش قیمت دلار و معاملات پشت‌خطی بزرگان بازار می‌دانند. اما پیش‌بینی‌ها چه می‌گویند؟

قیمت طلا و قیمت سکه در روزهای اخیر و با وجود تعطیلی بازار، روندی تا حدودی نوسانی و در مجموع افزایشی داشتند. در این روزها معاملات پشت‌خطی در بازار طلا و سکه و روند صعودی قیمت دلار روی بازار طلا و سکه هم اثر گذاشته است. قیمت انس هم البته روندی افزایشی دارد و در ۳۰ روز اخیر ۲.۶ درصد رشد قیمت را تجربه کرده است.

کشتی‌آرای: قیمت‌ها در بازار ثبات دارد

محمد کشتی‌آرای فعال بازار طلا ضمن اشاره به ثبات قیمت دلار، روند قیمت طلا و سکه را نیز با ثبات نسبی پیش‌بینی کرد و به تجارت‌نیوز گفت: «قیمت طلا و سکه با توجه به شرایط موجود در این محدوده حداقل تا ۱۰ روز آینده باقی بماند و در روزهای آینده نوسانی نخواهد داشت.»

وی با اشاره به کاهش حباب سکه نداشتن حباب قیمتی در طلای آب شده خاطرنشان کرد: «در حال حاضر قیمت طلا و سکه در کف قیمتی خود قرار دارد.»

این فعال بازار طلا و جواهر تاکید کرد: «بازار طلا و ارز با آرامش همراه است؛ عرضه و تقاضا درتعادل قرار دارد و نوسانات قیمتی در بازار طبیعی است.»

وی همچنین درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در روزهای آینده گفت: «پیش بینی می‌شود قیمت‌ها در روزهای آینده نیز در همین سطح باقی بماند و تا اخبار جدیدی در خصوص مذاکرات برجام، نوسانات بازار طلا و ارزبه مانند روزهای گذشته است.»

بذرافشان: خبری از رشد تقاضا نیست

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به کاهش قیمت طلا و سکه در چهارماهه سال‌جاری به تجارت‌نیوز گفت: «انتشار اخبار سیاسی، ثبت‌نام خودرو، کاهش قدرت خرید مردم و نبود تقاضا، نوسانات و کاهش نرخ ارز، هر کدام طی هفته‌های متوالی سبب نزولی شدن قیمت‌ها در بازار طلا و سکه شده است و این مقدار افزایش دور از انتظار بود.»

وی با اشاره به اینکه تمایل به نزول قیمت‌ها بیشتر از صعود است، خاطرنشان کرد: «باوجودی که روند قیمت در بازار طلا ازنیمه‌های اردیبهشت‌ماه نزولی شد ولی خبری از رشد تقاضا در این بازار نیست.»

بذرافشان با اشاره به تشدید شرایط رکودی قیمت طلا و سکه در ماه‌ محرم یادآور شد: «به شکل مرسوم کاهش تقاضا در بازار طلا و سکه در ماه محرم به حداقل خود می‌رسد. این احتمال وجود دارد قیمت طلا و سکه در ماه محرم به دلیل نوسانات نرخ ارز، بهای جهانی طلا، رکود بازار و کاهش تقاضا، نوسان یک تا سه درصدی داشته باشد.»

دیبا: انتظارات تورمی بزرگ نیست

مجتبی دیبا کارشناس اقتصادی با اشاره به محدوده حمایتی ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی قیمت سکه به تجارت‌نیوز گفت: «در صورت کاهش قیمت دلار منطقه حمایتی بعدی محدوده ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی است و با رکود بازار و کاهش قیمت شکست محدوده حمایتی برای سکه قابل انتظار است.»

وی گفت: « اگر سکه پایین‌تر از محدوده‌های حمایتی تثبیت شود می‌توان به عنوان منطقه شیرین خرید از آن یاد کرد.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد آینده چشم‌انداز تورمی فعلا خیلی بزرگ دیده نمی‌شود خاطر نشان کرد: «با توجه به اینکه بین ایران و عربستان توافقاتی حاصل شد، آرامش نسبی که در بازارها از این زاویه به وجود آمد؛ کم کم خود را نشان می‌دهد. این موضوع می‌تواند به رفتار دلار شکل دهد و روی طلا نیز تاثیر می‌گذارد.»

دیبا با اشاره به کاهش قیمت انس اظهار کرد: «در مورد طلای جهانی مقداری موضوع نرخ بهره آمریکا و تورمی که دست از سر اقتصادهای بزرگ دنیا بر نمی‌دارد،‌ مطرح است. فعلا نگاه اصلی اقتصاد اول دنیا روی برطرف کردن موضوع بدهی‌های دولتیش است. اگر بتوانند به سلامت از این مرحله عبور کنند موضوع بعدی افزایش نرخ بهره بانکی خواهد بود.»

اشرفی: کاهش تقاضا عامل عدم توازن است

سهراب اشرفی کارشناس اقتصادی و فعال بازار طلا در پاسخ به این سوال که روند نامتوازن قیمت طلا و سکه در روزهای گذشته به چه دلیل است به تجارت‌نیوز گفت: «در چند روز گذشته قیمت طلا تقریبا ثابت بوده، هر گرم طلای ۱۸ عیار با قیمت تقریبی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در حال معامله است. دوم اینکه طلای سکه نیز در حدود ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و ارزش طلای سکه روی این رقم ثابت است.»

وی ادامه داد: «بقیه قیمت سکه که حدود ۲۷ میلیون و ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است در چند روز گذشته به جهت تغییر قیمت حباب نوسان داشته است. با توجه به آغاز محرم تقاضا در بازار مقداری کمتر شده و باعث شده تقاضای سکه در بازار کمتر شود، در نتیجه حباب سکه کاهش داشته است.»

وی با تاکید بر اینکه حباب قیمتی به خاطر تقاضاست، خاطرنشان کرد: «وقتی تقاضا زیاد باشد حباب افزایش می‌یابد و برعکس. ممکن است حتی طلا افزایش قیمت داشته باشد اما به خاطر برخی شرایط مانند شروع محرم تقاضا پایین بیاید؛ در نتیجه عدم توازن در قیمت‌ها ایجاد می‌شود.»

زمان خروج از بازار نیست

این فعال اقتصادی به افزایش ۱۵۰ دلاری قیمت جهانی طلا طی پنج ماه گذشته اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر انس جهانی طلا با قیمت ۱۹۶۲ دلار در حال معامله است. با توجه به افزایش قیمت انس از اسفند تا کنون، اما قیمت‌ طلا در بازار داخلی به دلیل نوسانات کاهشی دلار، ۲۵ درصد افت داشته است.»

وی با تاکید بر اینکه با شروع محرم تقاضا در بازار کم شده خاطرنشان کرد: «به صورت موسمی تیر و مرداد همیشه کف قیمت سال بوده مگر اینکه اتفاق خاصی در بازار بیفتد. در نیمه دوم سال معمولا قیمت طلا افزایشی است و بازارها رونق می‌یابند.»

اشرفی با اشاره به همزمانی تیر و مرداد با شروع محرم افزود: «بازار طلا تا ۱۰ روز ابتدایی ماه صفر رکودی است اما بعد از آن تولیدکننده‌ها اقدام به خرید می‌کنند تا اول ربیع الأول اجناسشان را به بازار تحویل دهند.»

آیا الان زمان مناسبی برای خرید طلاست؟ وی در پاسخ به این سوال گفت: « الان زمان خروج از بازار نیست و موقع خرید طلا است. فکر می‌کنم الان قیمت‌ها خیلی خوب است.»

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار