جزئیات دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی با سهام عدالت

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار گفت: افراد می‌توانند با توثیق سهام عدالت از بانک‌ها وام بگیرند.

جزئیات دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی با سهام عدالت

به گزارش زنهار، مرداد ماه سال گذشته سامانه توثیق الکترونیک (هوشمند ستاره) راه‌اندازی شد و قرار بر این شد که سهامداران بتوانند با ارزش سهام خود تسهیلات دریافت کنند و در واقع سهام آنها، وثیقه وام بانکی شود و حتی فراتر از آن، امکان صدور قرار وثیقه سهام برای دستگاه‌های قضایی فراهم شود اما با گذشت یک سال از راه‌اندازی این سامانه اما همچنان بانک‌ها تمایلی برای توثیق سهام ندارند در حالی که قرار بود سهام عدالت هم نقش وثیقه را داشته باشند تا دارندگان آن از وام بانکی استفاده کنند.       

«محمد باغستانی» مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره همکاری بانک‌ها با سامانه ستاره برای وثیقه قرار دادن سهام و پرداخت تسهیلات با این وثیقه اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها در حال مذاکره برای استفاده از این سامانه هستند و برخی از بانک‌ها هم از این توثیق استفاده می‌کنند.  

وی با بیان اینکه حتی بانک‌های خصوصی هم برای به کارگیری سامانه ستاره و استفاده از این امکان در حال مذاکره هستند، گفت: برخی از بانک‌ها در حال پیاده سازی این سرویس در سامانه‌های خود هستند. اما اینکه از لحاظ کسب و کار این امکان چقدر ارزنده و جذاب است و بانک‌ها با چه مدلی این سرویس و خدمات را پیاده سازی کنند، به سیاست‌های خود آن بانک مربوطه برمی‌گردد.

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ادامه داد: در حال حاضر جمعیت قابل توجهی از مشتریان حقیقی و حقوقی البته به ویژه حقوقی‌ها خواستار استفاده از این سرویس هستند و این می‌تواند ابزار خوبی برای بانک‌ها محسوب شود.

باغستانی در پاسخ به این سوال که برای وثیه گذاشتن سهام، ارزش این سهام باید چقدر باشد و کف ارزشی چقدر در نظر گرفته شده، تاکید کرد: برای ارزش سهام در سامانه توثیق کفی در نظر گرفته نشده و حداقل ارزش با توجه به استراتژی بانک‌ها تعیین می‌شود که بر اساس آن برای رقم مشخصی از تسهیلات چه میزان سهام برای وثیقه در نظر بگیرد و قاعدتا رقم برای هر ۳۰ بانک متفاوت از یکدیگرخواهد بود و هر بانک برای هر وامی، عددی خاصی از ارزش سهام در نظر می‌گیرد.  وی افزود: افراد می‌توانند از سهام خود برای دریافت وام خرد اقدام کنند.

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی همچنین درباره امکان استقاده از توثیق سهام عدالت هرچند که ارزش آن عدد قابل توجهی نیست، گفت: سهام عدالت به عنوان توثیق استفاده می‌شود و در حال حاضر افراد با توثیق سهام عدالت از بانک‌ها وام می‌گیرند. دو  بانک ملی و تجارت با توثیق سهام عدالت تسهیلات ارائه می‌دهند که البته از منظر سیاست‌های اقتصادی که وزارت اقتصاد تکلیف می‌کند، وام‌های تکلیفی با توثیق سهام عدالت به دارندگان این سهام از سوی این دو بانک داده می‌شود./ ایلنا

شرایط لازم برای دریافت وام سهام عدالت

اولین شرط دریافت وام سهام عدالت آن است که برگه سهام عدالت و مدارک مربوط به آن را داشته باشید و توسط آن‌ها برای ثبت نام اقدام کنید.

برای دریافت وام حتما کارت ملی به همراه داشته باشید. همچنین، اطلاعات مربوط به هویت شما ممکن است مفید باشد.

داشتن یک سیم کارت به نام خود سهام‌دار ضروری است

همچنین، به‌عنوان شرط آخر برای دریافت وام سهام عدالت باید بگوییم که سهام شما نباید توقیف شده باشد. قبل از مراجعه به بانک‌های مذکور باید پرتفوی سهام خود را فعال کنید. درصورتی‌که می‌خواهید این فرآیند در سریع‌ترین حالت ممکن پیش برود، می‌توانید از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر برای ثبت نام اقدام کنید.

آیا وام سهام عدالت نیازمند ضامن است؟

یکی از مهم‌ترین مزایای وام سهام عدالت آن است که به هیچ ضامنی نیاز ندارد. درواقع در این وام ضامن اصلی سهام عدالت خود شما است که بانک براساس آن مبلغ وام را پرداخت می‌کند. درصورتی‌که درمورد پرداخت وام مشکلی به‌وجود بیاید، بانک می‌تواند سهام شما را بفروشد تا مبلغ وام را جبران کند. وام سهام عدالت بازپرداخت سه ساله دارد و با سود ۱۸ درصد ارائه می‌شود. البته، یک طرح تشویقی برای افرادی که در ۳۰ روز اول وام را تسویه می‌کنند وجود دارد، به این صورت که از این افراد هیچ‌گونه سودی دریافت نمی‌شود.

نکات مهم برای دریافت وام سهام عدالت

باتوجه به دردسترس بودن، دریافت وام سهام عدالت از بانک فقط ۶۰ درصد از سهم شرکت‌های استانی را پوشش می‌دهد، دریافت تسهیلات با ۱۰۰ درصد سهام فعلا در دسترس نیست. اولین بانک‌هایی که برای اعطای این تسهیلات پیش‌قدم شده‌اند، بانک‌های تجارت و ملی هستند که مبالغی به اندازه ۷ تا ۱۳ میلیون تومان ارائه می‌دهند.

پس از اتمام فرآیند ثبت نام، تولید کارت نشان اعتباری یا همان دریافت تسهیلات به اندازه ۷۲ ساعت طول می‌کشد. برای بازپرداخت این تسهیلات، شخص باید به منوی کارت اعتباری که در قسمت نشان بانک وجود دارد، مراجعه کند. همچنین، توجه داشته باشید اعتباری که به وام گیرنده‌ها تعلق می‌گیرد تنها در برخی از فروشگاه‌ها قابل استفاده است. برای مثال، وام سهام عدالت گرفته شده از بانک ملی فقط در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، وین مارکت و فروشگاه‌های دارای دستگاه پوز سداد با QR code قابل استفاده است.

درصورت تمایل برای دریافت وام سهام عدالت، شما می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری، به‌صورت غیرحضوری و با استفاده از نرم‌افزار مربوطه، فرآیند لازم را پیش ببرید و درخواست خود را ثبت کنید. پس از طی کردن فرآیند، دریافت وام بین ۳ تا ۵ روز طول خواهد کشید. اقساط در بلندمدت و به‌صورت ۳۶ ماهه برنامه‌ریزی خواهند شد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار