بهار پر افت و خیز بورس به ایستگاه پایانی رسید

بررسی معاملات آخرین هفته بهار ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، بازار سرمایه همچنان درگیر بلاتکلیفی معامله‌گران است؛ چرا که نه خریداران و نه فروشندگان توان غلبه بر یکدیگر را ندارند.

بهار پر افت و خیز بورس به ایستگاه پایانی رسید

به گزارش زنهار به نقل از تجارت نیوز: بررسی معاملات آخرین هفته بهار ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، بازار سرمایه همچنان درگیر بلاتکلیفی معامله‌گران است؛ چرا که نه خریداران و نه فروشندگان توان غلبه بر یکدیگر را ندارند.

نگاهی به چارت شاخص کل حاکی از آن است که نماگر اصلی بازار سرمایه طی این هفته بازار از ارتفاع دو میلیون و ۱۸۲ هزار واحد با افت ۰.۳۸ درصدی در پایان روز چهارشنبه به دو میلیون و ۱۷۳ هزار واحد رسید.

اما این اتفاق در شرکت‌های کوچک بازار رخ نداد و میانگین سهام آن‌ها هرچند کم اما تا حدی افزایش داشتند. به طوری که شاخص هم‌وزن طی این هفته بازار با رشدی ۰.۳۳ درصدی از ۷۴۳ هزار و ۶۶۱ واحد به ۷۴۶ هزار و ۱۳۴ افزایش ارتفاع داد.

حجم و ارزش معاملات خرد

بررسی معاملات این هفته بازار نشان می‌دهد، بازار سرمایه در هفته آخر خردادماه به طور میانگین روزانه ۱۰ میلیارد و ۵۸۰ میلیون برگه سهم حجم خورد. همچنین ارزش معاملات طی هفته جاری به طور میانگین، روزانه عدد ۶ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان را ثبت کرد.

به این ترتیب در روز شنبه با دست به دست شدن ۱۱ میلیارد برگه سهم، ارزش معاملات هفت هزار و ۲۰۲ میلیارد تومانی رقم خورد. همین اتفاق در روز یکشنبه با معامله ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون برگه سهم ارزش هفت هزار و ۵۹۷ میلیارد تومانی ساخت.

گفتنی است بورس در روز دوشنبه ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون برگه سهم حجم خورد. همین امر سبب شد تا ارزش معاملات به هفت هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان برسد.

همچنین در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، بازار سهام به ترتیب شاهد دست به دست شدن هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون و ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون برگه سهم بود. ارزش معاملات خرد نیز در این دو روز به ترتیب پنج هزار و ۵۴۱ و ۶ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان ثبت شده است.

ورود و خروج پول

جابه‌جایی مالکیت حقیقی‌ و حقوقی‌ها نیز در آخرین هفته بهار جالب توجه بود. چرا که در مجموع در هفته آخر خردادماه هزار و ۳۵ میلیارد تومان (نزدیک به یک همت) از بورس خارج شد که عملکرد بدی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود. چرا که تنها در روز شنبه بازار سهام شاهد ورود حقیقی‌ها به بازار بود و همزمان با کاهش شاخص کل، ۱۲۴ میلیارد تومان ورود پول به بورس صورت گرفت.

در یکشنبه و دوشنبه اما به ترتیب مالکیت سهام ۵۰۰ و ۴۸۴ میلیارد تومان از حقیقی به حقوقی تغییر کرد. همچنین در دو روز پایانی هفته، در حالی که شاخص رشد حداقلی داشت، به ترتیب ۸۹ و ۸۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار