پیش بینی جدید از قیمت مسکن در تهران

با کاهش قیمت ارز، تقریباً در تمامی بازارهای سرمایه‌ای شاهد کاهش قیمت بوده‌ایم. یکی از بازار‌های تأثیر‌گذار بازار مسکن است.

پیش بینی جدید از قیمت مسکن در تهران

به گزارش زنهار به نقل از گسترش نیوز: با کاهش قیمت ارز، تقریباً در تمامی بازارهای سرمایه‌ای شاهد کاهش قیمت بوده‌ایم. یکی از بازار‌های تأثیر‌گذار بازار مسکن است. در برخی از مناطق تا ۲ میلیارد قیمت مسکن کاهش پیدا کرده است. اما هنوز کاهش قیمت مسکن به طوری محسوس نشده است که بر قیمت اجاره تأثیر خود را بگذارد.

مجلس و دولت راهکارهایی را برای ساماندهی بازار مجلس ایجاد کرده‌اند که به نظر می‌رسد تأثیر آن در آینده به چشم بخورد. گسترش نیوز پیرامون وضعیت بازار مسکن با کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص مصوبه مجلس مبنی بر ساماندهی بازار اجاره مسکن گفت: مشاورین املاک سابقه ۱۰۰ ساله دارند. از سال ۱۳۸۷ اتحادیه مشاوران املاک کشور سامانه‌ای را با نام سامانه املاک و مستغلات طراحی کردند؛ یعنی همان سامانه‌ای که در حال حاضر با آن کد رهگیری دریافت می‌شود. در همان زمان مشاورین املاک به تمام نهادهای حوزه مسکن اعلام کردند برای شفافیت و ساماندهی بهتر و قانون‌مداری بیشتر خواهان آن هستیم تا ارگانی برای نظارت بر این واحدها شکل گیرد. با تمام پیگیری‌ها اما متأسفانه این اتفاق شکل نگرفت.

وی ادامه داد: از طرفی دولت‌های گذشته نسبت به ساخت مسکن همکاری نکردند و بار آن بر دوش دولت سیزدهم افتاد. هجمه‌ای که بر مسکن وارد شده، نگاه‌ها را به سمت مشاوران املاک کشانده است در حالی که واقعیت این موضوع نیست. هر تغییری در حوزه مسکن شکل می‌گیرد باعث رکود کار مشاوران املاک می‌شود و درآمد آن‌ها را با مشکل روبرو می‌کند. بنابراین مشاوران املاک خواهان این هستند تا قیمت‌ها همیشه ثابت بماند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در رابطه با قیمت مسکن خاطرنشان کرد: دولت تمام تلاش خود را برای تنظیم‌گری بازار انجام می‌دهد. با کاهش قیمت دلار و طلا که اخیراً شاهد آن بودیم به نظر می‌رسد قیمت مسکن هم دستخوش تغییر شود و روند کاهشی به خود گیرد. در مناطق شمالی بیشتر و در مناطق جنوبی کمتر تغییر قیمت خواهیم داشت. در بحث اجاره مسکن هنوز مشکل وجود دارد و قیمت‌ها مستأجران را اذیت کرده است.

گودرزی پیرامون تأثیر پلتفرم‌ها بر بازار مسکن اظهار کرد: دولت به پلتفرم‌ها نگاه مثبتی ندارد و تصور دارد با وجود این پلتفرم‌ها قیمت مسکن تغییر می‌کند اما باید توجه داشت قیمت مسکن تأثیری از این پلتفرم‌ها و مشاوران املاک نمی‌گیرد. آنچه باعث افزایش قیمت مسکن شده تورم است که هرساله افزایش پیدا می کند و باعث بالا رفتن هزینه سبد زندگی مردم شده است. مالک‌ها قیمت آپارتمان‌ها را در پلتفرم‌ها مشاهده می‌کنند و خودشان قیمت‌گذاری می‌کنند و به املاکی‌ها اعلام می‌کنند.

وی ضمن ارائه پیش بینی بازار مسکن، تصریح کرد: زمانی که عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی ندارد این اتفاق رخ می دهد. ساخت مسکن پروژه طولانی مدت است که نیاز به زیرساخت‌های مشخص دارد که باید آماده شود تا ساخت مسکن روند مداوم داشته باشد. معاملات مسکن بر حسب نیاز است که باید به آن توجه شود. تصور بنده این است با مشوق هایی که دولت برای مستأجران و موجران ایجاد کرده است و ساماندهی صورت گرفته شاهد ثبات بازار خواهیم بود.

گودرزی در پایان گفت: نگاه مردم باید تغییر کند و مسکن از نگاه سرمایه‌ای باید خارج شود. مردم باید نگاهشان همدلی و کمک به یکدیگر باشد تا در کنار تلاش‌های دولت برای تسهیل اجاره مسکن این اتفاق هم صورت بگیرد. زمانی مشاوران املاک ۱ درصد کمیسیون برای فروش مسکن می‌گرفتند در حال حاضر ۲۵ صدم درصد کمیسیون دریافت می‌کنند.

اگر موضوع گرانی مسکن توسط مشاوران املاک صحت داشته باشد باید آن زمان قیمت مسکن افزایش پیدا می‌کرد نه اکنون که ۱ چهارم آن زمان است؛ پس این ذهنیت کاملاً بدون منطق و دور از ذهن است. مشاورین املاک هرچقدر قیمت مسکن ثابت باشد یا پایین بیاید به نفعشان است. برای اینکه با ثبات بازار مردم تمایل بیشتری برای خرید و فروش دارند و این به درآمد مشاورین کمک می کند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار