خاندوزی هم از قطار پیاده می شود

با انتصاب داود منظور به ریاست سازمان برنامه و بودجه و بررسی برخی سخنان وی از جمله اینکه شورای اقتصاد با همکاری و هماهنگی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ۲۰ دستور برای مهار تورم ارائه کرده است، به نظر می‌رسد نبرد برای به دست گرفتن فرمانده اقتصادی در میان سه نهاد اصلی تشدید خواهد شد.

خاندوزی هم از قطار پیاده می شود

به گزارش زنهار به نقل از ساعت 24 - این تشدید نبرد را می‌توان در سخنان صریح رییس بانک مرکزی در همایش پولی و بانکی نیز دید که با صراحت گفته است نهادهای اقتصادی باید زیر پرچم سیاست تثبیت ارائه‌شده از سوی او بیایند. در همین حال وزیر اقتصاد با بیان اینکه شاید تورم کوتاه‌مدت از تغییرات نرخ ارز سرچشمه بگیرد اما تورم بلندمدت از متغیرهای دیگر تبعیت ‌کند و سکوت او درباره قبول حرف رییس بانک مرکزی به این منجر شد که یک خبرگزاری حکومتی وی را زیر ضرب ببرد.

این خبرگزاری حکومتی با انتقاد از اینکه چرا وزیر اقتصاد در سخنانش و در برنامه‌ریزی‌اش از سیاست تثبیت چیزی نگفته و یا به عبارت دیگر حمایت نکرده است و نیز با حمایت قاطع از سیاست‌های بانک مرکزی به نظر می‌رسد آژیر خطر برای خاندوزی را به صدا در آورده است. به این ترتیب وزیر اقتصاد از این پس باید با صراحت اعلام کند دنباله‌روی سیاست تثبیت است و برنامه‌های وزارت اقتصاد را با توجه به این سیاست تغییر خواهد داد یا اینکه باید بایستد و از سیاست‌های اعلامی و یا پنهان وزارت اقتصاد در بستر سیاستگذاری مالی دفاع کند. در صورتی که خاندوزی راه نخست را در پیش گیرد به نظر می‌رسد به لحاظ اجرایی زیر سایه بانک مرکزی قرار می‌گیرد و در صورت اصرار برای برنامه‌های خود باید زیر ضرب بودن را قبول کند.

واقعیت نشان می‌دهد از روزی که رییس کل بانک مرکزی و نیز رییس سازمان برنامه‌وبودجه در دولت سیزدهم ناگزیر شدند از قطار دولت پیاده شوند به مرور کار بر خاندوزی سخت و سخت‌تر ‌شد و دولت سیزدهم در کل به سیاست‌های بانک مرکزی تمایل بیشتری دارد. البته وزیر اقتصاد در این دو سال نشان داده است برنامه راهبردی و قابل اجرا برای اقتصاد ندارد و توانایی فرماندهی کل تیم اقتصادی دولت را هم ندارد. برآیند مجادله فرماندهان اقتصاد این‌گونه به نظر می‌رسد که به سود رییس بانک مرکزی است و خاندوزی به مرور و به هر شکل حذف می‌شود. در چنین وضعیتی برای فعالان اقتصادی روزهای سختگیرانه‌تری از سوی رییس کل بانک مرکزی تدارک دیده شده است .

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار