افزایش ۷۰۰ درصدی اجاره‌بها!

بر اساس داده‌های منتشرشده توسط معاون دبیر کل شهرداری استانبول، در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ میزان متوسط اجاره‌بها در کل ترکیه ۵۸۳ درصد افزایش داشته است. این میزان افزایش در کلان‌شهرها به ۶۹۷ درصد رسیده است.

 افزایش ۷۰۰ درصدی اجاره‌بها!

به گزارش زنهار: بر اساس داده‌های منتشرشده توسط معاون دبیر کل شهرداری استانبول، در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ میزان متوسط اجاره‌بها در کل ترکیه ۵۸۳ درصد افزایش داشته است. این میزان افزایش در کلان‌شهرها به ۶۹۷ درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری بی‌بی‌سی ترکی، بیشترین افزایش اجاره‌بها با ۱۱۰۹ درصد در شهر آنتالیا تجربه شده است. شهرهای مرسین با ۹۶۲ درصد، موغلا با ۹۳۵ درصد، آنکارا با ۸۳۳ درصد و استانبول با ۷۱۳ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

علی تایلان، رئیس اتحادیه املاک و مستغلات ترکیه می‌گوید: «برای اولین بار در تاریخ املاک است که با چنین افزایش قیمتی رو‌به‌رو می‌شویم. این افزایش حتی سه، چهار برابر بیش از میزان بالارفتن دلار است. بحران بخش مسکن بیشترین ضربه را به شهروندان کم‌درآمد وارد می‌کند».

تایلان در این باره اضافه می‌کند فروش ملک به خارجی‌ها تاثیر زیادی در افزایش قیمت‌ها داشته است. او می‌گوید اگر در خیابانی ۱۰۰ ملک برای فروش وجود داشته باشد و اولین خانه‌ توسط یک فرد خارجی به دلار خریداری شود، قیمت ۹۹ ملک دیگر نیز بر همین اساس تعیین می‌شود. ما به این امر مطلوبیت فروش می‌گوییم.

به گفته تایلان، زمین‌لرزه ۶ فوریه نیز تاثیر زیادی در افزایش نرخ اجاره‌بها دارد. زیرا پس از این واقعه تقاضا برای پیداکردن «مسکن امن» به ویژه در منطقه مرمره و استانبول افزایش یافت. در چند ماه گذشته افزایش شدید اجاره‌بها در آنکارا، مرسین، آدانا، کایسری و آنتالیا نیز مشاهده شده که از جمله شهرهایی هستند که پس از زلزله مهاجران زیادی پذیرفته‌اند.

اخبار افزایش قیمت‌ها در حالی منتشر می‌شود که داده‌های تورمی سازمان آمار ترکیه در ماه می، حکایت از آن دارد که قیمت گروه مسکن به میزان ۱۳.۷۹ درصد کاهش یافته است

منبع: عصرترکیه

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار