درآمد دندانپزشکان ترکیه چقدر است؟

ترکیه برای بسیاری به مقصدی برای تحصیل در رشته دندانپزشکی تبدیل شده است. در این مقاله به بررسی درامد دندانپزشکان و پزشکان ترکیه می پردازیم.

درآمد دندانپزشکان ترکیه چقدر است؟

به گزارش زنهار: درآمد دندانپزشکان در ترکیه می‌تواند متغیر باشد و بستگی به عوامل مختلفی از جمله تخصص، سابقه کار، محل کار و نوع مطب یا بیمارستانی که در آن فعالیت می‌کنند، داشته باشد. با این حال مطابق با آمار و اطلاعاتی که وب سایت Salary Explorer در اختیار کاربران قرار داده است؛ درامد دندانپزشک در ترکیه از حدود 10 هزار لیر الی 30 هزار لیر محاسبه می‌شود. بنابراین متوسط درامد دندانپزشکان در این کشور حدود 18 هزار لیر خواهد بود.

به طور کلی برخی از تخصص‌های دندانپزشکی مانند ارتودنسی، جراحی فک و صورت، زیبایی دندان و زیبایی لبخند، می‌توانند درآمد بالاتری نسبت به تخصص‌های دیگر داشته باشند. البته باید در نظر داشت که هزینه‌ها و مخارج مربوط به تجهیزات پزشکی، اجاره مطب، پرسنل و سایر هزینه‌های مرتبط با تأسیس و راه‌اندازی یک مطب دندانپزشکی نیز در محاسبه درآمد دندانپزشکان مؤثر هستند.

 توجه داشته باشید که این میزان درآمد متوسط در ترکیه ممکن است در شهرهای مختلف از جمله آنکارا، استانبول و ازمیر متفاوت باشد. به عنوان مثال، شهر آنکارا شرایط کاری بهتری دارد و به نسبت درآمد در آن نیز بیشتر خواهد بود. متوسط درآمد ماهانه پزشکان در این شهر حدوداً 20 هزار لیر است، به این معنی که بیشترین بخشی از پزشکان در آنکارا درآمد ماهیانه حدوداً 20 هزار لیر یا بیشتر را دریافت می‌کنند. از طرف دیگر، شهر آنتالیا نیز یکی از شهرهای مهم ترکیه بوده که متوسط حقوق در این شهر نیز حدوداً 18 هزار لیر است.

در کشور ترکیه، تحصیل در رشته دندانپزشکی یک مسیر حرفه‌ای مرتبط با درمان و بهداشت دهان و دندان است. این رشته به صورت کامل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی معتبر در سراسر کشور تدریس می‌شود. برنامه تحصیلی در دندانپزشکی در ترکیه شامل دروس عمومی و تخصصی مرتبط با علوم پایه و بالینی مرتبط با دندانپزشکی است.

دانشجویان در طول تحصیل خود به طور عملی و تئوری به موضوعاتی مانند آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی، میکروبیولوژی، بیومکانیک، طراحی لبخند، جراحی دهان و فک، پروتزهای دندانی، پیوند استخوانی و درمان‌های ریشه دندان و غیره می‌پردازند. همچنین پس از اتمام دوره تحصیلی، فارغ‌التحصیلان راه‌های مختلف شغلی در دندانپزشکی در ترکیه پیش رو دارند.

آنها می‌توانند به عنوان دندانپزشکان عمومی در بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، کلینیک‌ها و مطب‌ها کار کنند. همچنین، می‌توانند به عنوان تخصصی در زمینه‌های مختلفی از جمله ارتودنسی، زیبایی دندان، جراحی دهان و فک، پروتزهای دندانی و ایمپلنتولوژی فعالیت کنند. همچنین در طول تحصیل در دندانپزشکی در ترکیه، دانشجویان باید با مقررات و استانداردهای مربوط به این حرفه آشنا شوند و نکات اخلاقی و حرفه‌ای را که در ارتباط با بیماران و روش‌های درمانی استفاده می‌شود، رعایت کنند.

یکی از سوالات علاقه‌مندان به این رشته بخصوص در کشور ترکیه این است که آیا می‌توان در رشته دندانپزشکی بدون کنکور از دانشگاه پذیرش دریافت کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله امکان پذیر است. باتوجه به اینکه دانشگاه‌های دولتی ترکیه همانند ایران بدون کنکور دانشجوی دندانپزشکی نمی‌پذیرند، اما دانشگاه‌های خصوصی در ترکیه وجود دارند که بدون نیاز به آزمون ورودی تنها از طریق سوابق تحصیلی می‌توانید در رشته دندانپزشکی به تحصیل بپردازید.

دانشگاه‌هایی مانند مدیپل، بیرونی، یدی تپه و بیلمنت از جمله دانشگاه‌هایی هستند که در رشته دندانپزشکی بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند و چه بسا سطح علمی و امکانات بیشتری نسبت به سایر دانشگاه‌های دولتی دارند. این دانشگاه‌ها به خوبی شناخته شده‌اند و کیفیت آموزش و تحقیقات در آن‌ها بسیار بالاست و پس از فارغ‌التحصیلی نیز می‌توانید در کشورهای دیگر در این حوزه مشغول به کار شوید. تنها نکته‌ای که باید آن را در نظر بگیرید هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون است. همانطور که گفته شد این دانشگاه‌ها خصوصی بوده و هزینه بیشتری نسبت به دانشگاه‌های دولتی برای تحصیل باید بپردازید.

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار