اعلام قیمت دلار امروز 28 آذرماه 1401

امروز قیمت دلار در آستانه سفر نماینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران روند باثباتی داشت. دلار با نوسان کاهشی محدود با همان قیمت روز گذشته به کار خود ادامه داد.

اعلام قیمت دلار امروز 28 آذرماه 1401

به گزارش زنهار، امروز قیمت دلار در آستانه سفر نماینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران روند باثباتی داشت. دلار با نوسان کاهشی محدود با همان قیمت روز گذشته به کار خود ادامه داد.

این روند فعلی قیمت دلار که در بالاترین نرخ‌های تاریخی خود قرار دارد از سوی تحلیلگران بازار از ابتدای سال پیش بینی شده بود. اکنون قیمت ۴۰ هزار تومانی به عنوان محدوده مقاومتی این اسکناس آمریکایی از سوی فعالان بازار در نظر گرفته شده است.

تجربه روند افزایشی قیمت در بیش از ۲ هفته گذشته نشان داده، قیمت دلار فعلا به اقدامات بازارساز واکنش چندانی نشان نمی‌دهد و فارغ از تلاش‌های مضائف نهاد پولی کشور راه خود را می‌رود.

به نظر می‌رسد فعلا عامل تورم و تبدیل سرمایه‌های مردم به دارایی امن مهمترین دلیل افزایش قیمت دلار در بازار معاملات تهران است. عاملی که رئیس کل بانک مرکزی در نشستی که جمعه شب در صداوسیما داشت در روند افزایش قیمت دلار به آن نپرداخت.

صالح‌آبادی معتقد است بخشی از دلایل نوسانات اخیر نرخ ارز در بازار غیررسمی مربوط به تقویت شاخص دلار است؛ چرا که ارزش دلار به‌دلیل افزایش نرخ بهره فدرال‌ رزرو از 5/ 0 به ۴ درصد طی چند مرحله تقویت شد.

 دلیل افزایش قیمت دلار نوسانات فصلی است

صالح‌آبادی دلیل دیگر این افزایش قیمت دلار را  به فضا و حوادثی که در یکی دو ماه اخیر در کشور اتفاق افتاده، وجود محدودیت‌ها و پدیده قاچاق مرتبط دانست.

از سوی دیگر او بخشی از این افزایش قیمت دلار را نیز مربوط به‌ نوسانات فصلی دانست که همواره در یکی دو ماه پایانی سال میلادی با افزایش نرخ ارز با آن مواجه می‌شویم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این که نرخ تورم ماهانه از ابتدای دولت یعنی آبان سال گذشته 4/ 2 درصد بوده و در پایان اسفندماه به میزان 5/ 0 درصد رسیده است، بیان کرد: «این نسبت از ابتدای سال تا خردادماه روند افزایشی داشته است و از 1/  2درصد به 1/ 5 درصد و در نهایت 6/ 10 درصد می‌رسد. از تیرماه اما روند کاهشی داشته و به ترتیب طی تیر تا آبان به 3/ 4 درصد، 4/ 2 درصد، 6/ 2 درصد، 9/ 2 درصد و به 2/ 2 درصد رسیده است. او برای سال آینده قول تورمی با روند آرام را داد.»

همچنین صالح‌آبادی برای سال آینده قول تورمی با روند آرام را داد./ تجارت نیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار