اقتصاد ایران عقب افتاد؟

بر اساس گزارش‌های موجود برخی از کشورهای عربی در منطقه بیشترین رشد اقتصادی را در سال آینده خواهند داشت.

اقتصاد ایران عقب افتاد؟

به گزارش زنهار، بر اساس گزارش‌های موجود برخی از کشورهای عربی در منطقه بیشترین رشد اقتصادی را در سال آینده خواهند داشت.

گزارش های بین المللی حاکی از آن است که عراق، امارات و قطر در صدر کشورهای منطقه، بهترین رشد اقتصادی در سال 2023 را خواهند داشت.

به نقل از اسپوتنیک و گزارش واحد اطلاعات اقتصادی گروه اکونومیست این خبرگزاری، تحت عنوان «خاورمیانه چشم اندازهای 2023»، کشورهایی نظیر ترکیه، عراق، امارات و قطر بالاترین رشد اقتصادی طی سال آینده را خواهند داشت.

این گزارش همچنین آورده که کشوری همانند اردن جز مناطق مطمئن از لحاظ نرخ تورم در خاورمیانه است.

[yektanet.com]

در این گزارش احتمال داده شده است نرخ تورم در اردن در سال آینده به 3.5 درصد برسد و اقتصاد اردن نیز رشد 2.6 درصدی داشته باشد.

لبنان نیز بالاترین سطح تورم در منطقه را دارد، به گونه‌ای که تورم به 167 درصد رسیده است و عربستان نیز کمترین احتمال تورم در اقتصاد منطقه با نرخ 2.8 درصدی را دارد.

وضعیت اقتصادی کشورهای عربی

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد در سال جاری میلادی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس رشد اقتصادی در خور توجهی را تجربه کنند که در این میان عراق با رشدی بالاتر از 9 درصد در صدر قرار دارد.

بر اساس گزارش‌های موجود درباره رشد اقتصادی کشورهای عربی، کویت در سال جاری در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، در حال رسیدن به بالاترین جهش از نظر رشد اقتصادی است. رشد اقتصادی این کشور در سال جاری به 8.7 درصد و در سال آینده به حدود 2.6 درصد خواهد رسید. احتمالاً قیمت مصرف کننده در کویت هم در سال 2022 میلادی به 4.3 درصد و در سال آینده به 2.4 درصد خواهد رسید.

سایت ساختن رو رایگان امتحان کن - واقعاً راحته

سایت ساختن رو رایگان امتحان کن - واقعاً راحته

پیشنهاد امروز

yektanet-logo-sign

گزارش اخیر صندوق بین المللی پول پیش‌بینی کرد تراز مالی کویت در سال جاری به میزان 29.1 درصد و در سال آینده 23 درصد افزایش یابد. این در حالی است که این رقم در سال 2021 میلادی رقم 16.3 درصد بود.

کدام کشور رشد بیشتری دارد؟

صندوق بین المللی پول همچنین پیش بینی کرد، عربستان در سال 2022 میان کشورهای گروه 20 با رشد 7.6 درصدی بالاترین رشد را خواهد داشت. رشد اقتصادی امارات هم به رقم 5.1 درصد و رشد اقتصادی عمان 4.4 درصد و رشد اقتصادی قطر و بحرین نیز به 3.4 خواهد رسید.

این نهاد مالی بین المللی رشد اقتصادی عراق را نیز 9.3 درصد پیش‌بینی که بالاترین رشد را در منطقه خواهد داشت. رشد اقتصادی مصر هم به 6.1 درصد می‌رسد.

طبق ارزیابی‌های منابع معتبر اقتصادی، اقتصاد کشورهای خاورمیانه و آسیای میان در سال جاری شاهد رشد اقتصادی 5 درصدی و در سال آینده رشد 3.6 درصدی باشد.

با وجود این رشد در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، این کشورها از تورمی که بیشتر بازارهای جهانی شاهد آن هستند، در امان خواهند بود. به طوری که تورم در امارات از سطح 3.6 درصد فراتر نخواهد رفت و تورم در عمان هم به رقم 1.9 درصد خواهد رسید. اما مصر در منطقه بالاترین تورم را خواهد داشت و پیش بینی می شود تورم این کشور تا پایان سال جاری به 12 درصد برسد.

این در حالی است که مصر در ماه مارس گذشته مذاکراتی را با صندوق بین المللی پول برای دریافت کمک مالی انجام داده است. اما تاکنون نتوانسته است از این صندوق وام بگیرد. مسئولان مصری پیش‌بینی می‌کنند که این کشور 3 تا 5 میلیارد دلار وام از این صندوق بگیرد. این در حالی است که بانک‌های جهانی این مبلغ را برای پرکردن شکاف‌های اقتصادی مصر بسیار اندک می‌دانند. کارشناسان این بانک ارزیابی کرده اند که مصر طی سه سال آینده به 15 میلیارد دلار نیاز خواهد داشت.

طبق برآورد صندوق بین المللی پول، تورم جهانی در سال 2022 میلادی به 8.8 درصد خواهد رسید. این رقم در سال 2023 هم به 6.5 درصد و در سال 2024 هم به رقم 4.1 درصد می رسد./تجارت نیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار