بورس همه را غافل گیر کرد

تحلیلگران بورس دو گروه پالایشگاهی و خودرویی را لیدر سنتی بازار می دانند که در شرایط کنونی رشد همزمان این دو گروه می تواند امیدواری به بازگشت شاخص کل را در میان اهالی بازار سرمایه تقویت کند.

بورس همه را غافل گیر کرد
به گزارش زنهار؛ بازار ارز از گذشته فکر می کرد:تحریم ها موجب ایجاد محدودیت برای کشور می شود و به همین دلیل قیمت دلار در واکنش به این محدودیت ها غالبا واکنش صعودی داشته است این روزها بازار ارز با احتمال وضع تحریم های جدید تهدید می شود علاوه بر تحریم های هسته ای، آلمان به دنبال لابی گسترده برای وضع تحریم های حقوق بشری علیه ایران است، برخی فعالان بازار تصور می کنند اقدامی که اگر عملی شود احتمالا اثر خود را در دماسنج بازار ارز نشان می دهد.

برخی معامله گران بازار ارز ولی انتظار روند صعودی برای بازار ارز را در کوتاه مدت ندارند آن ها می گویند کانال ۳۲ و ۳۳ هزار تومانی خط قرمز بازارساز است که بازارساز به راحتی اجازه پیشروی در این محدوده را نخواهد داد و با اقدامات انتظامی و افزایش عرضه ارز در بازار مانع از پیشروی دلار در محدوده مقاومتی پیش رو خواهد شد.

اکوایران در دیدبان هر روز صبح به مرور رویدادهای بازارهای معاملاتی می پردازد، عملکرد گذشته بازار سرمایه و معاملات بازار سکه و ارز را بررسی می کند. در دیده بان اخبار موثر بر بازارها مدنظر قرار می گیرد و هدف توصیف عوامل اثر گذار بر سمت و سوی بازارها است.

 

بازار ارز هنوز هم در مناطق حساس تحت تأثیر اخبار برجامی می چرخد و اخبار مربوط به مذاکرات کماکان مسیر کلی بازار ارز را مشخص می کند.

بازار ارز تحت تأثیر افزایش بدبینی ها نسبت به حصول توافق در هفته گذشته رشد یک درصدی را ثبت کرد.در پایان هفته قبل آمریکا تحریم های جدیدی را با هدف محدودیت صادرات انرژی ایران وضع کرد که منجر به افزایش قیمت دلار در معاملات پشت خطی و پیشروی دلار در کانال ۳۲ هزار تومانی شد.

برخی معامله گران بازار ارز ولی انتظار روند صعودی برای بازار ارز را در کوتاه مدت ندارند آن ها می گویند کانال ۳۲ و ۳۳ هزار تومانی خط قرمز بازارساز است که بازارساز به راحتی اجازه پیشروی در این محدوده را نخواهد داد و با اقدامات انتظامی و افزایش عرضه ارز در بازار مانع از پیشروی دلار در محدوده مقاومتی پیش رو خواهد شد.

چه چیزی مانع خریداران سکه است؟

 اونس طلا همچنان تحت تأثیر سیاست های انقباضی فدرال رزرو و افزایش بازدهی اوراق خزانه تحت فشار است و در کانال هزار ۶۰۰ دلاری معامله می شود تنها عاملی که در برهه کنونی می تواند امیدها را به اونس طلا برگرداند افزایش تنش ها میان روسیه و غرب است در غیر اینصورت سکه و طلا همچنان تحت فشار از جانب اونس طلا قرارمی گیرد.

قیمت سکه امامی در هفته گذشته از حمایت محدوده ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی بازگشت و در پایان هفته در نیمه کانال ۱۴ میلیون تومانی معامله شد. مهم ترین مقاومت پیش روی سکه امامی محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که سکه امامی در دو هفته قبل در شکست این محدوده مقاومتی ناموفق بوده است.

حباب سکه امامی در پایان هفته قبل در محدوده ۱۴ درصدی قرار گرفته است، افزایش حباب سکه تا محدوده ۱۷ درصدی در هفته قبل نشان دهنده مقاومت معامله گران در برابر کاهش قیمت است ولی میزان بالای حباب سکه خودش مانعی در برابر خریداران سکه تلقی می شود.

مقاومت درهم در برابر افزایش

دلار تهران در هفته گذشته روند صعودی داشته است زیرا نرخ دلار در پایان هفته بالاتر از نرخ ابتدای هفته بوده است.

IMG_20220930_095739_981

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد. معامله گران درهم در هفته قبل نوسان قیمتی خاصی را بر بازار تحمیل نکردند و قیمت دلاری درهم در ابتدا و انتهای هفته بدون تغییر باقی ماند.

دلار تهران در معاملات پشت خطی روز جمعه تا پله دوم کانال ۳۲ هزار تومانی پیشروی کرد و حباب دلاری درهم به کمترین میزان از ابتدای مردادماه رسید. در صورتی که معامله گران درهم نسبت به افزایش قیمت مقاومت کنند کار دلار تهران برای پیشروی در کانال ۳۲ هزار تومانی سخت تر خواهد شد.

بازگشت غافلگیر کننده بازار سرمایه

یک‌ اصطلاحی در میان اهالی بازار سرمایه رایج است که بیان می کند بازار از آنجایی که فکرش را نمی کنید باز می گردد و بازگشت بازار غالبا غافلگیر کننده است هفته گذشته هم در حالی که با شرایط موجود تقریبا بیشتر کارشناسان بازار سرمایه از بازگشت شاخص کل ناامید شده بودند در هفته نیمه تعطیل بازار شاخص کل با نزدیکی به خط حمایتی محدوده یک میلیون و ۳۲۵ هزار واحدی به بالا برگشت و برای چندمین بار اهالی بازار را غافلگیر کرد.

البته کارشناسان گوشزد می کنند که برای آنکه بازگشت شاخص کل و بازار سرمایه تایید شود باید ارزش معاملات خرد روند صعودی به خود بگیرد و رشد ارزش معاملات خرد ادامه دار باشد.

تحلیلگران دو گروه پالایشگاهی و خودرویی را لیدر سنتی بازار می دانند که در شرایط کنونی رشد همزمان این دو گروه می تواند امیدواری به بازگشت شاخص کل را در میان اهالی بازار سرمایه تقویت کند.

در اقتصاد نفتی کشور ما رشد شاخص کل غالبا با رشد گروه پالایشی همبستگی دارد و بازار سرمایه معمولا با همراهی این گروه حرکت رو به بالا را تجربه می‌کند. گروه خودرویی نیز به عنوان لیدر سهام خرد برای بازگشت شاخص کل امیدواری نسبت به بازار سرمایه را تقویت میکند، به همین دلیل کارشناسان بازگشت رو به بالای این دو گروه را شروط اساسی بازگشت شاخص کل می دانند.

دیدگاه شما
پربازدیدترین اخبار