خبر خوش برای بازنشستگان/ مبلغ دقیق معوقات پنج ماه اعلام شد

بازنشستگان سایر سطوح کارگری منتظر پرداخت معوقات پنج ماه اول سال خود هستند.

خبر خوش برای بازنشستگان/ مبلغ دقیق معوقات پنج ماه اعلام شد

به گزارش زنهار؛ طبق احکام صادر شده، حقوق بازنشستگانتامین‌اجتماعی از ۲۰ تا ۳۱ شهریور ماه (بر اساس حروف الفبا) حقوق و مزایای خود را با اعمال ۳۸ درصد افزایش به علاوه ۵۵۰ هزار تومان دریافت ‌می‌کنند.حقوق بازنشستگان همانند حقوق سایر افراد هر ساله مقداری افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان باید به گونه ای باشد که بازنشسته بتواند با حقوق خود امور اقتصادی خانواده اش را سامان دهد.حقوق بازنشستگان داری شرایط خاصی است، به طور مثال سن و سابقه کاری وی بر مبلغ حقوق بازنشستگان تاثیر گذار است. جدیدترین اخبار در رابطه با حقوق بازنشستگان را از سایت خبر آزاد پیگیری نمایید.

بازنشستگان سایر سطوح کارگری منتظر پرداخت معوقات پنج ماه اول سال خود هستند.

اعضای کانون عالی بازنشستگان در این رابطه می‌گویند: حتماً مطالبات بازنشستگان قبل از پایان سال پرداخت می‌شود.

به نقل از حادثه24؛ با این حال، هنوز زمان دقیق پرداخت مشخص نشده؛ اعضای هیات مدیره کانون بازنشستگان می‌گویند: به‌زودی جلسه‌ای با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی برگزار خواهد شد؛ در این جلسه قطعاً به نحوه پرداخت معوقات پنج ماهه بازنشستگان پرداخته خواهد شد و در ادامه این موضوع به بازنشستگان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

حقوق شهریور ماه بازنشستگان تامین اجتماعی طبق جدول اعلامی این سازمان و براساس احکام معتبر در حال پرداخت است. در روزهای اخیر وقفه‌ای دو روزه در پرداخت مستمری‌ها به وجود آمده بود اما در حال حاضر این مطالبات بر اساس افزایش حقوق جدید در حال پرداخت شدن است.

طبق جدول اعلامی سازمان تامین اجتماعی، پرداخت مستمری بازنشستگان این سازمان از بیستم هر ماه آغاز و تا آخرین روز همان ماه به حساب مستمری بگیران واریز می‌شود. برای ماه شهریور این پرداخت در خصوص بازنشستگان غیرحداقل بگیر به دلیل تغییر مصوبه هیات دولت افزایش یافت.

در جریان تعطیلی دو روز گذشته (جمعه بیست و پنجم و بیست و شنبه ششم شهریور ماه) پرداخت تمامی مستمری‌ها به تعویق افتاد اما با خاتمه تعطیلات این مطالبات معوقه همراه با دیگر گروه‌ها پرداخت شد. نام خانوادگی بازنشستگانی که در تعطیلات اخیر موفق به دریافت حقوق خود نشده بودند با یکی از حروف «چ»، «ج»، «ژ» و «ص»، «ض»، «ز» و «ف» آغاز می‌ شود.

این مطلبی بود که فعالان بازنشستگان تامین اجتماعی، صحت آنرا در گفتگو با تجارت نیوز تایید کردند. هرچند دلیل این توقف دو روزه پرداخت مستمری‌ها هنوز مشخص نیست اما برخی منابع اینطور احتمال دادند: از آنجا که سالهاست بخش عمده مستمری‌ها از محل حق بیمه واریزی تامین می‌شود، ممکن است به دلیل توقف این واریزی‌ها در جریان تعطیلات اخیر، پرداخت مستمری‌ها نیز به صورت موقت متوقف شده باشد.

مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

هرچند مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تنها به ۱٫۶ میلیون بازنشسته سایر سطوح اختصاص دارد و در خصوص مستمری بگیران حداقلی بگیر خبری از صدور احکام جدید نیست. با این حال خبرگزاری فارس در خبری نادرست مدعی شد که حقوق شهریور ماه جمعیت ۳٫۶ میلیون نفری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بدون اعمال افزایش‌های جدید در حال پرداخت شدن است.

در همین رابطه سازمان تامین اجتماعی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلان کرد: حقوق شهریور ماه بازنشستگان تأمین‌اجتماعی با اعمال افزایش مصوبه شورای عالی کار در حال پرداخت است. این سازمان در اطلاعیه خود با رد شایعات مربوط به عدم اعمال افزایش مستمری بازنشستگان سایر سطوح، اعلام کرد:

طبق وعده مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، مستمری شهریور ماه بازنشستگان سایر سطوح با اعمال افزایش موضوع مصوبه شورای عالی کار محاسبه شده و در حال پرداخت است.

در پی خبر اشتباه یک خبرگزاری که در کانال تلگرامی خود مدعی شده  حقوق شهریور ماه بازنشستگان تأمین‌اجتماعی بدون اعمال افزایش پرداخت شده است، از بعدازظهر  امروز (دوشنبه ۲۸ شهریور ماه) برخی سایت‌های خبری و کانال‌های فعال در فضای مجازی نیز بدون راستی‌آزمایی این خبر کذب را بازنشر کردند.

قابل توجه آنکه حتی در همان کانال تلگرامی نیز بسیاری از مخاطبان با رد این ادعا، اعلام کرده‌اند حقوق شهریور ماه آنان با افزایش وعده داده شده و مطابق مصوبه شورای عالی کار پرداخت شده است.

گفتنی است پرداخت حقوق شهریورماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی با اعمال افزایش موضوع مصوبه شورای عالی کار در مورد حقوق بازنشستگان سایر سطوح از بیستم شهریور آغاز شده و ادامه دارد.

برخی از بازنشستگانی که سال قبل بازنشست شده‌اند، هنوز پاداش پایان خدمت خود را نگرفته‌اند؛ از ماه‌های ابتدایی سال، مقامات صندوق کشوری و مدیران سازمان برنامه و بودجه وعده دادند که معوقات بازنشستگان «قبل از پایان شهریور» واریز می‌شود.

به نظر می‌رسد پرداخت پاداش پایان خدمت برخی بازنشستگان به مهر موکول شده است.

پاداش پایان خدمت در حقوق بازنشستگان

برخی از بازنشستگانی که سال قبل بازنشست شده‌اند، هنوز پاداش پایان خدمت خود را نگرفته‌اند؛ از ماه‌های ابتدایی سال، مقامات صندوق کشوری و مدیران سازمان برنامه و بودجه وعده دادند که معوقات بازنشستگان «قبل از پایان شهریور» واریز می‌شود اما حالا به نظر می‌رسد تامین اعتبار برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان صورت نگرفته و این امر بازهم به تعویق افتاده است.

محمدی (بازنشسته‌ی کشوری) با بیان اینکه در شش ماه اول سال، ارزش پول و نقدینگی به شدت کاهش یافت؛ می‌گوید: اگر قرار است پاداش پایان خدمت ما را در این شرایط تورمی با شش ماه تاخیر بپردازند، بهتر است ارزش آن را به روز حساب کنند و مابه‌التفاوت تاخیر طولانی را به حساب بازنشستگان واریز نمایند.

به گفته‌ی وی، تنها امید یک بازنشسته بعد از سی سال خدمت، مبلغی‌ست که به عنوان پاداش پایان خدمت دریافت می‌کند؛ وقتی این پول را به موقع نمی‌دهند، مشکلات بسیار برای خانواده‌های بازنشسته به وجود می‌آید.

محمدی تاکید می‌کند: تامین اعتبار برای پرداخت معوقات بازنشستگان باید از اولویت‌های اصلی مدیران اقتصادی کشور باشد؛ هیچ امری از این مهم‌تر نیست.

این انتظار در شرایطی به درازا کشیده که طبق اعلام رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان، در سال گذشته ۲۶۲ نفر در ۲۲ دستگاه اجرایی بازنشسته شده‌اند که رقم پاداش پایان خدمات آنها ۵۱ میلیارد تومان است که بخشی از آن تخصیص داده شده و مابقی آن طی یک ماه آینده نیز پرداخت خواهد شد و انتظار داریم که مدیران براساس زمان بازنشستگی این پاداش ها را پرداخت کنند.

 با این حساب، ممکن است پرداخت پاداش پایان خدمت برخی بازنشستگان به مهرماه بکشد؛ بیش از شش ماه انتظار برای دریافت مطالبات قانونی.

دبیرکل خانه کارگر گفت: بازنشستگان همچنان منتظر پرداخت ۲۵ درصد معوقه متناسب‌سازی خود از سال ۱۴۰۰ هستند و امیدواریم با درایت و مدیریت سازمان این خواسته به حق بازنشستگان محقق شود.

صادقی با تشریح مساله متناسب‌سازی عنوان کرد: بازنشستگان همچنان منتظر پرداخت ۲۵ درصد معوقه متناسب‌سازی خود از سال ۱۴۰۰ هستند و امیدواریم با درایت و مدیریت سازمان این خواسته‌ی به حقِ بازنشستگان محقق شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در بخش دیگری از سخنان خود به مباحث مهم سازمان پرداخت. وی با یادآوری این موضوع که ضریب پشتیبانی رو به کاهش است و این مسئله باعث کسری بودجه سازمان می‌شود، عنوان کرد: ادامه این روند قطعا به نفع سازمان نیست و باید تدابیر درستی در این خصوص اندیشیده شود.

صادقی در ادامه با پرداختن به مساله درمان، گفت: یکی از مشکلات جدی بازنشستگان همین بیمه‌های تکمیلی درمان است. گاهی بیمه‌گر به تعهدات خود عمل نمی‌کند و پیامدهای منفی آن متوجه بازنشستگان می‌شود.

وی بیان کرد: ما از ابتدا هم با این نوع بیمه مشکل داشتیم و معتقد بودیم که قانون الزام به درستی باید اجرا شود. به عبارت دیگر سازمان تأمین اجتماعی باید به گونه‌ای عمل کند که بازنشستگان دیگر نیازی به بیمه مکمل نداشته باشند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اتحادیه همواره و در همه دولت‌ها به دنبال مطالبات بازنشستگان و بیمه شدگان بوده و برای این اتحادیه فرقی نمی‌کند چه کسی بر مسند مدیریت سازمان باشد. در هر برهه‌ای که مدیریت تأمین اجتماعی به خواسته‌ی به حقِ بازنشستگان توجه کرده است، ما با او همسو شدیم و اگر اینگونه نبوده، ما مقابلش ایستادیم.

در این جلسه همچنین میرهاشم موسوی ضمن تشکر از پیگیری‌های جدی و به حق اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در خصوص مطالبات بازنشستگان به بیان مسائل و مشکلات سازمان تأمین اجتماعی پرداخت.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: سال قبل که این مسئولیت را قبول کردم در جواب خبرنگاری که پرسید مهمترین اولویت شما چیست، پاسخ دادم که اولویت اول من پرداختنِ به موقع به حقوق بازنشستگان و اولویت دوم توجه به درمان بیمه شدگان است.

وی متذکر شد: تقریبا تلاش کردم در این مدت به تعهدات خود عمل کنم. اولین اقداماتی که در سازمان صورت گرفت قطع وابستگی به سیستم بانکی و استقراض از بانک برای پرداخت هزینه‌ها بود که به لطف خدا حداکثر توان خود را معطوف به این موضوع داشتیم.

فیش حقوق بازنشستگان

بازنشستگان تامین اجتماعی با مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی می‌توانند فیش حقوقی خودشان را به‌صورت اینترنتی مشاهده و دریافت کنند.

طبق قانون سه قشر بازنشسته در کشور وجود دارد: بازنشسته تامین اجتماعی، بازنشسته کشوری و بازنشسته لشکری.

بازنشسته تامین اجتماعی،‌ فردی است که بیمه شده سازمان تامین اجتماعی بوده و به مدت ۳۰ سال حق بیمه خود را به این سازمان پرداخت کرده است.

بازنشسته کشوری، فردی است که استخدام رسمی دولت بوده است. بازنشسته لشکری، فردی است که در نیروهای مسلح کار کرده است.

بر اساس همین دسته‌بندی،‌ روش های مشاهده فیش حقوقی بازنشستگان به صورت اینترنتی متفاوت است.

در این متن نحوه دریافت فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی توضیح داده شده است.

بازنشستگانِ (مستمری‌بگیران) تامین اجتماعی، از طریق سامانه تامین اجتماعی و با استفاده از کدملی می‌توانند فیش حقوقی خودشان را دریافت کنند.

برای مشاهده فیش حقوقی، داشتن نام کاربری و گذر واژه فعال در سامانه تامین اجتماعی الزامی است. پس ابتدا حساب کاربری خود را بسازید و سپس مراحل زیر را انجام دهید.

ارائه خدمات درمانی به بازنشستگان ۶۵ سال به بالا رایگان شد.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی خبر داد که هزینه خدمات درمانی بازنشستگان بالای ۶۵ سال تامین اجتماعی به صفر رسیده است.

شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: هزینه بستری بیمه‌شدگان ۶۵ سال به بالای سازمان تامین اجتماعی در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی صفر شد. پ‍یش از این فقط در بیمارستان‌های ملکی سازمان تامین اجتماعی چنین خدماتی ارائه می‌شد.

غفاری افزود: همچنین در شهرهایی که تامین اجتماعی بیمارستان ملکی نداشته است این امکان فراهم شده است که بیمه‌شدگان می‌توانند با مراجعه به مراکز دولتی و دانشگاهی خدمات بستری را کاملا رایگان و بدون پرداخت فرانشیز ۱۰درصد دریافت کنند.

بازنشستگان تامین اجتماعی برای دریافت فیش حقوقی خود باید مراحل زیر را انجام دهند:

۱: برای این کار ابتدا وارد سایت تامین اجتماعی به آدرس www.tamin.ir شوید.

پس از ورود به سایت تامین اجتماعی، از قسمت میز خدمت که در پایین صفحه قرار دارد گزینه فیش حقوقی مستمری بگیران را انتخاب کنید.

۲: با کلیک بر روی گزینه فیش حقوقی مستمری بگیران، وارد صفحه «خدمات غیرحضوری مرتبط با مستمری بگیران» شوید.

در این صفحه با کلیک بر روی بخش فیش حقوقی مستمری بگیران، «مشاهده فیش حقوقی مستمری بگیران» را انتخاب کنید.

۳: با انتخاب مشاهده فیش حقوقی، وارد صفحه‌ای می‌شوید که این پیغام برایتان می‌آید: نام کاربری و گذر واژه خود را وارد نمایید.

گزینه تایید را انتخاب کنید تا وارد صفحه ورود به سامانه شوید.

۴:  در این صفحه نام کاربری (کد ملی) و گذرواژه ، خودتان را وارد کنید.

۵: در صورتی که نام کاربری و رمز عبور صحیح باشد وارد صفحه زیر می‌شوید. در این صفحه اطلاعات شناسنامه‌ای شما ثبت شده است.

در ادامه از بخش جستجو، فیلدهای مربوط به «سال، ماه و نوع پرداخت» را باید مشخص کنید.

دقت داشته باشید که فیلد مربوط به شماره مستمری به صورت خودکار در این بخش درج خواهد شد.

فیلد مربوط به نوع پرداخت را نیز، «پرداخت ماهانه» قرار دهید.

۶: با انتخاب گزینه جستجو، فیش حقوقی‌تان نمایش داده می‌شود.

حاجی اسماعیلی نماینده اسبق کارگران در شورای عالی کار همچنین با اشاره به اینکه دولت در شش ماه دوم سال معوقات بازنشستگان را پرداخت خواهد کرد، ادامه داد: با توجه به اینکه در شش ماه اول سال به نوعی افزایش ۳۸ درصدی و به اضافه ۵۱۶ هزار تومان بازنشستگان پرداخت نشد، مقرر شده در ماه‌های آینده این مابه‌التفاوت به حساب بازنشستگان واریز شود، به طوریکه در نیمه دوم سال و در پایان هر ماه این کار انجام خواهد گرفت و تا پایان سال دولت بدهی خود به بازنشستگان در نیمه اول سال را پرداخت خواهد کرد که این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است.

دیدگاه شما
پربازدیدترین اخبار