تداوم کاهش ارزش روبل و تحریم روسیه/ فرصتی تاریخی برای ایران؟

جنگ روسیه و اوکراین، تحریم‌های گسترده‌ای را برای کشور مهاجم در پی داشته و ارزش روبل، پول ملی روسیه را به شدت کاهش داده است. تداوم تحریم روسیه چه تاثیری بر اقتصاد این کشور و بازارهای جهانی و چه پیامی برای ایران دارد؟

تداوم کاهش ارزش روبل و تحریم روسیه/ فرصتی تاریخی برای ایران؟

به گزارش زنهار، حمله روسیه به اوکراین، با واکنش منفی برخی کشورها مواجه شده و تحریم‌های گسترده‌ای را برای اقتصاد این کشور در پی داشته. بر اساس برخی گزارش‌ها، روبل، در نتیجه تحریم روسیه، طی سه هفته گذشته ۴۲ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

این شرایط تا چه زمانی ادامه می‌یابد؟ تحریم‌های روسیه چه تاثیری بر اقتصاد این کشور و بازارهای جهانی و چه پیامی برای ایران دارد؟

علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: ارزش پول ملی هر کشور تحت تاثیر تراز تجاری، تورم، نقدینگی، رشد اقتصادی و نرخ بهره است. برآوردهای موجود از شاخص‌های اقتصادی روسیه نشان می‌دهد که رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۲ منفی و تورم صعودی می‌شود.

او می‌افزاید: تراز تجاری روسیه در سه هفته اخیر به شدت نزولی بوده است. وجود اینگونه متغیرهای بنیادی، فعلا اقتصاد این کشور را به سمت کاهش بیشتر ارزش پول ملی سوق می‌دهد.

این کارشناس بازارهای مالی پیش‌بینی می‌کند: برای یک دوره میان‌مدت ۳ یا حتی ۶ ماهه، ارزش روبل نه تنها در شرایط رشد قرار نمی‌گیرد که احتمالا افول بیشتری را نیز تجربه می‌کند.

تحریم روسیه ادامه می‌یابد؟

اما امروز دور چهارم مذاکرات روسیه و اوکراین آغاز شده است. آنگونه که وندی شرمن، قائم مقام وزیر خارجه آمریکا گفته، نشانه‌هایی از تمایل دو کشور برای مذاکرات جدی و واقعی وجود دارد (فارس). اگر چنین مذاکرانی به توقف جنگ منجر شود، آیا امکان لغو تحریم‌ها، بازگشت روسیه به بازارهای جهانی و تغییر شرایط اقتصادی این کشور وجود دارد؟

صادقین معتقد است: حتی در صورت اتمام جنگ، به دلیل تداوم احتمالی تحریم‌ها این روند ادمه می‌یابد. برداشتن تحریم‌ها و بازگشت روسیه به بازار، غیر از بخش انرژی، در آینده نزدیک بسیار بعید است.

او توضیح می‌دهد: تنها در بخش انرژی به ویژه نفت و گاز، ممکن است غرب به بازگشت روسیه به بازار علاقه‌مند باشد. اما در حوزه مواد اولیه و اساسی از جمله انواع فلزات، مواد کانی و محصولات پتروشیمی بعید است چنین تمایلی وجود داشته باشد.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه می‌دهد: روسیه کشوری قدرتمند در عرصه اقتصادی دنیا است اما غرب احتمالا تلاش می‌کند این کشور را برای حمله به اوکراین به توعی تنبیه کند. در چنین شرایطی، رشد اقتصادی منفی روسیه می‌تواند به عددی دو رقمی برسد.

احتمال اصلاح اونس و افزایش قیمت کامودیتی‌ها

اما توقف احتمالی جنگ و تداوم تحریم‌های روسیه، چه تاثیری بر بازارهای جهانی دارد؟

صادقین می‌گوید: طلا بیشتر تحت تاثیر اخبار خود جنگ قرار دارد و هر زمان که عملیات نظامی روسیه در اوکراین به پایان برسد، قیمت اونس احتمالا اصلاح می‌شود.

او می‌افزاید: در واقع طلای جهانی، تاثیر چندانی از تحریم‌های روسیه نمی‌پذیرد. ضمن اینکه احتمال افزایش نرخ بهره دلار نیز وجود دارد که می‌تواند باعث کاهش قیمت اونس شود.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: اما قیمت‌ها در بازار فلزات و پتروشیمی می‌‌تواند تحت تاثیر تداوم تحریم‌های روسیه افزایشی شود. این روند حداقل برای سه تا شش ماه آینده ادامه می‌یابد. اما غرب احتمالا این هزینه را برای تنبیه روسیه می‌پذیرد.

پیام تداوم تحریم روسیه برای ایران

در این شرایط، تحریم روسیه چه پیامی برای ایران دارد؟ صادقین مهم‌ترین سیگنال این شرایط را برای ایران، ضرورت به سرانجام رساندن مذاکرات وین می‌داند.

او می‌گوید: اکنون بهترین شرایط برای توافق در وین و احیای برجام است. شاید در ۲ دهه گذشته چنین فرصتی در اختیار ایران قرار نداشت و کشور باید با تلاش برای رفع تحریم‌ها از آن استفاده کند.

فرصت تاریخی در بازار انرژی و کامودیتی‌ها

صادقین می‌افزاید: در حوزه‌هایی که ایران صادرکننده است از جمله بازار انرژی به ویژه نفت و همچنین بازار کامودیتی‌ها به ویژه حوزه فلزات و پتروشیمی، فرصتی تاریخی در اختیار کشور قرار دارد.

او تاکید می‌کند: در این شرایط، ایران باید با کسب نتیجه در مذاکرات وین، راه را برای ورود محصولات خود به بازارهای جهانی با قیمت‌های بالاتر و هزینه‌های پایین‌تر، هموار کند.

این کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: در این صورت کشور می‌تواند در حوزه صادرات غیرنفتی به رکوردی قابل توجه دست یابد که رشد اقتصادی را به همراه می‌آورد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مذاکرات وین اکنون برای تصمیم‌گیری طرفین در مورد برخی مسائل مهم و همچنین تحت تاثیر بعضی عوامل خارجی متوقف شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجی امروز گفت: الان در نقطه اعلام توافق قرار نداریم چون برخی مسائل کلیدی و مفتوح باقی مانده که باید در واشنگتن تصمیمات اتخاذ شود و به محض اتخاذ تصمیمات، در نقطه‌ای هستیم که برگردیم به وین و توافق نهایی را صورت دهیم (تسنیم).

وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز یکشنبه به وقت محلی در گفتگو با فاکس نیوز گفت: فکر می کنم به یک توافق در مذاکرات وین نزدیک هستیم و می‌خواهیم همه طرف‌ها از جمله روسیه از خود جدیت نشان دهند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار