مقصر اصلی کیفیت پایین محصولات ایران خودرو شناسایی شد!

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت ۵، ۶ درصد سهام ایران‌خودرو را دارد اما اندازه ۶۰۰ درصد در صنعت خودرو دخالت می‌کند.

مقصر اصلی کیفیت پایین محصولات ایران خودرو شناسایی شد!

به گزارش زنهار، عزت‌اله اکبری تالارپشتی ، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌‎وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی شبکه خبری تهران نیوز اظهار داشت: دولت نباید در صنعت خودروسازی دخالت کند و به همین جهت بهتر است که هم واردات خودرو آزاد شود و صنعت خودروسازی آزاد شود. دو خودروساز مطرح کشور همیشه حیاط‌خلوت دولت‌ها بوده‌اند.

وی افزود: ما به دولت بارها گفته‌ایم تکلیف خود را با صنعت خودرو روشن کند. نمی‌شود دولت ۵، ۶ درصد سهام ایران‌خودرو را داشته باشد اما ۶۰۰ درصد دخالت کند. اگر قرار است در صنعت خودروسازی دخالت کنید خب تمام سهام خودروسازان را خریداری کن و مردم بدانند که دولت همه‌کاره است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته دولت سیزدهم با این درخواست ما موافق است و قبول دارد که دولت باید تکلیف صنعت خودرو را مشخص کند. دولت باید صنعت خودروسازی را رها کند تا یک رقابتی در صنعت خودروسازی آغاز شود که این رقابت می‌تواند موجب پیشرفت و رونق در تولیدات خودروهای سنگین، دیزلی و سواری شود.

اکبری تالارپشتی درباره آزادسازی واردات خودرو گفت: من هم موافق آزادسازی واردات خودرو هستم اما باید اول مشخص شود که قرار است چه خودرویی وارد شود؟ ، این‌که تاجر و شخص هر خودرویی را بخواهد وارد کند اصلاً مطلوب ما نیست. در ماده چهار اصلاحاتی انجام شده و در این ماده گفته‌ایم خودروساز و قطعه‌ساز اگر توانستند خودرو یا قطعه صادر کنند، آن وقت می‌‎توانند خودرو وارد کنند. در نگاه اول ما به صادرات توجه کرده‌ایم و واردات خودرو مشوق صادرات خودروسازان و قطعه‌سازان است و فرقی هم نمی‌کند خودروی سنگین وارد شود یا سواری و این را دولت و وزارت صمت تعیین می‌کند.

وی درباره اظهارنظرهای غیرکارشناسانه در حوزه صنعت خودرو گفت: متأُسفانه برخی برخلاف روال قانون‌گذاری اظهارنظر می‎‌کنند و خوشبختانه رهبر معظم انقلاب نظر ما نمایندگان را تأیید کردند. ایشان حرف مردم را مطرح کردند و به مردم حق دادند. واردات خودرو یکی از ابزارهای کنترل بازار و بهبود کیفیت صنعت خودروسازی است اما در این بین برخی که خودشان وارداتچی هستند مانع واردات خودرو می‌شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اگر تصمیم دولت این است که برای تأمین نیاز بازار یک مقدار مشخصی خودرو وارد کند و در قانون هم دست دولت را باز گذاشته‌ایم، بهتر است با شرکت سازنده خودرو قراردادهایی را منعقد کند که خط تولید آن خودروی خارجی در داخل کشور مستقر شود تا امتیازاتی برای کشور داشته باشد نه اینکه خودرو را آماده وارد کنیم. واردات صرف توسط تاجر چه امتیازی برای کشور دارد و فقط در اینجا یک نفر سود می‌برد و کشور از این سود بی‌بهره است.

به گفته اکبری تالارپشتی‌، بخش خصوصی از انگیزه بسیار بالایی برخوردار است و اگر دولت تصدی‌گری نداشته باشد این بخش می‌تواند دستاوردهایی را برای صنعت خودروسازی به ارمغان بیاورد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار