پوتین به گاز ایران هم حسادت کرد/ سنگ‌اندازی روسیه بر سر راه فروش گاز ایران

برخی از تحلیل‌گران می‌گویند احتمالا اروپا بخواهد بحران سوخت خود را با کمک گاز ایران رفع کند. این در حالی است که مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا و برخی منابع اعلام کرده‌اند که روسیه اجازه صادرات گاز به ایران نمی‌دهد. اما روس‌ها چگونه مانع فروش گاز ایران می‌شوند؟

پوتین به گاز ایران هم حسادت کرد/ سنگ‌اندازی روسیه بر سر راه فروش گاز ایران

به گزارش زنهار، جنگ روسیه با اوکراین حالا در اوج خود قرار دارد. روس‌ها حتی از بمباران تاسیسات هسته‌ای هم ابایی ندارند. کشورهای غربی هم گویا چاره‌ای جز تحریم این کشور اروپایی ندارند. برخی از کارشناسان داخلی می‌گویند مذاکره‌کنندگان وین نزدیک به توافق‌اند و ایران می‌تواند سوخت‌رسانی به اروپا را تسهیل کند، اما این گزاره تا چه حد صحیح است؟

روسیه در سومین روز جنگ با اوکراین، رسما اعلام کرد دیگر به اروپا سوخت نمی‌رساند. در همین زمان هم تحلیل‌گران اعلام کردند توافق هم سبب می‌شود ایران از کسری بودجه نجات پیدا کند و هم اروپا را از بحران سوخت نجات دهد.

این گزاره در حالی مطرح شد بعید است روسیه به همین راحتی‌ها برگ برنده خود را در اختیار ایران بگذارد. از سوی دیگر، طرف‌های مذاکره‌کننده غربی یک گمانه جدید درباره ایران مطرح کردند. آن‌ها این گمانه را مطرح می‌سازند که ایران چند سال پیش، تعمدا از بازار گاز اروپا خارج شد تا در زمان جنگ، راه روسیه را در اعمال فشار بر اروپا در زمینه انرژی هموار کند.

این گمانه، درست در زمانی مطرح شد که گروه مذاکره‌کننده ایرانی تلاش زیادی برای دستیابی به توافق در وین داشت. از طرفی ایران دومین دارنده ذخایر ثابت گاز طبیعی در جهان است که مشکلات اقتصادی زیادی دارد و نمی‌تواند سهم گاز خود را استخراج کند و به فروش برساند.

بنا بر گفته مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا، اروپا پیش از این و در سال ۲۰۱۶، قصد داشت در پروژه‌های گاز ایران سرمایه‌گذاری کند تا از این کشور گاز بخرد و وابستگی خود به روسیه را کاهش دهد. آمریکا هم پذیرفته بود این عمل به نفع اروپاست و مجوزهای لازم برای خرید گاز از ایران را صادر کرده بود اما به یک‌باره، شرایط به گونه‌ای پیش رفت که طرف غربی اعلام کرد ایران مایل به انجام این همکاری نیست و دنباله‌روی سیاست‌های روسیه در زمینه انرژی است.

روسیه مانع جدید فروش گاز ایران است؟

سایت خبری تحلیلی اویل پرایس قبلا ادعا کرد که بنا بر قرارداد ۲۰ساله ایران و روسیه این کشور می‌تواند بر فروش گاز ایران کنترل داشته باشد. یعنی طبق یکی از مفاد قرارداد ۲۰ساله با روسیه، ایران پذیرفته که روسیه بر بازار گازش احاطه داشته باشد و بگوید ایران با چه قیمت و به کدام کشورها گاز بفروشد.

طبق گزارش اویل پرایس، ایران قبول کرد سهمش از دریای خزر را کاهش دهد و در عوض روسیه تضمین داد که ایران می‌تواند به اروپا گاز صادر کند.

این ماجرا زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بدانیم اویل پرایس در مقاله‌ای توضیح داد که ایران با کشف میدان گازی جدید، توان تامین ۲۰ درصد از گاز اروپا را دارد. میدا گازی چالوس، می‌تواند تهدیدی جدی و ژئوپلیتیک برای نقش مسلط روسیه در بازار گاز اروپا باشد.

به عبارتی دیگر می‌توان گفت که روسیه همواره تلاش کرده که گاز ایران به اروپا سرازیر نشود. روسیه تحت هیچ شرایطی تمایلی ندارد ایران وارد بازار انرژی اروپا شود. زیرا اگر ایران وارد بازار انرژی اروپا شود، اقتدار روسیه در اروپا، خدشه‌دار می‌شود.

حالا شش روز از جنگ میان روسیه و اوکراین می‌گذرد و روسیه از دو روز پیش اعلام کرد که قرار نیست به اروپا سوخت صادر کند. در همین زمان چندین نفر از مذاکره‌کنندگان و برخی منابع ثانویه اعلام کردند که به توافق نزدیک‌اند و باید دید آیا اروپا می‌تواند مشکل بخحران سوخت را با کمک ایران رفع کند؟

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار