ابراز نگرانی رئیس اتاق بازرگانی از مذاکرات برجامی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: با وعده‌های دولت و بسته جدیدی که معاون اقتصادی رییس‌جمهور از آن خبر داده جای امیدواری است که با سیاست‌های ارزی و تجاری دولت به سمت و سوی رونق و پویایی صادرات حرکت کنیم.

ابراز نگرانی رئیس اتاق بازرگانی از مذاکرات برجامی

به گزارش زنهار، غلامرضا شافعی روز سه‌شنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه چهارمحال و بختیاری که در محل اتاق بازرگانی این استان برگزار شد، اظهار داشت: نشانه‌هایی که در حال حاضر در کشور وجود ما را به شکوفایی بخش خصوصی و رونق تولید و صادرات امیدوار کرده است.

وی ادامه داد: اما در کنار امیدواری‌ها، این نگرانی هم وجود دارد که با انجام مذاکرات برجام اتکای دولت بر اقتصاد نفتی معطوف شود و توسعه صادرات غیرنفتی به حاشیه رانده شود از همین رو انتظار می‌رود با به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام بخش خصوصی نیز مورد توجه قرار گیرد و تولیدات غیرنفتی حمایت شود.

شافعی تصریح کرد: اگر قرار باشد درآمدهای نفتی همچون گذشته هزینه شود آینده خوبی نخواهیم داشت از همین رو با بهره‌گیری از تجربه سال‌های گذشته، می‌توان مسیر مناسبی را برای صادرات و بخش غیرنفتی کشور ترسیم کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی پیوستن ایران به "اجلاس شانگهای"(پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای) و ورود به اوراسیا را فرصت برای رونق بخش صادرات کشور دانست و گفت:این همکاری، دامنه ما را در صادرات افزایش می‌دهد و اگر درست سیاستگذاری کنیم می‌توانیم عقب‌ماندگی‌های شکل گرفته در اقتصاد و صادرات را جبران کنیم چراکه طبق هدفگذاری‌ها تا سال ۱۴۰۴ باید به اقتصاد اول منطقه دست یابیم.

شافعی یادآور شد: هفته آینده ریاست و دبیرخانه سازمان همکاریهای اقتصادی اکو که متشکل از ۱۰ کشور است به کشور منتقل می‌شود که این موضوع نیز فرصتی برا برای اقتصاد و بخش صادرات کشور فراهم می‌کند.

وی از تشکیل یک بلوک اقتصادی جدید با حضور اتاق‌های بازرگانی حوزه دریای خزر در آینده نزدیک نیز خبر داد و افزود: اگر این مهم نیز محقق شود به موقعیت مناسبی در منطقه دست می‌یابیم و به سمت شرایط پایدار حرکت کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه تولید و صادرات مکمل یکدیگر هستند، اظهار داشت: نمی‌توان صادرات موفقی داشته باشیم بدون اینکه از پشتوانه تولید مناسبی برخوردار نباشیم.

شافعی به چالش‌ها و مشکلات فراروی بخش اقتصاد و صادرات کشور نیز اشاره کرد و گفت: بسیاری از مشکلات کنونی از سالهای گذشته تاکنون تکرار می‌شوند و هنوز برای رفع آن راه حل مناسبی تدبیر نشده است که یکی از این چالش‌ها قوانین و مقررات دست و پاگیر است.

وی، ایجاد زیرساخت‌های گمرکی و حمل و نقل مرزی را از ضروریات بخش صادرات کشور عنوان کرد و اظهار داشت: باید برنامه‌ریزان با توجه به تحولات منطقه‌ای زیرساخت‌های گمرکی کشور را توسعه دهند تا بتوان از موفقیت‌های آینده بهره‌مند شویم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه برقراری توازن بین اتاق‌های بازرگانی را از برنامه‌های این نهاد برشمرد و گفت: در دستور کار است تا اتاق‌هایی که در استان‌های کمتربرخوردار فعال است حمایت شوند.

شافعی خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های چهارمحال و بختیاری و پیشنهاداتی که وجود دارد بسته‌ای برای رونق تولید و صادرات این استان نیز تدوین می‌شود.

وی در پایان افزود: یک مرکز تجاری در سوریه ایجاد شده که بخشی از امور را می‌توان به اتاق بارزگانی چهارمحال و بختیاری واگذار کنیم تا فعالیت صادراتی داشته باشد.

در این برنامه از یک صادرکننده نمونه ملی و ۱۰ صادرکننده نمونه استانی تجلیل شد.

شرکت برفاب به عنوان واحد صادراتی نمونه کشور معرفی شد و ۱۰ شرکت دیگر از جمله ظریف‌مصور، سیمان شهرکرد، بابک متال، شیرخشک نوزاد پگاه، شرکت سناد بازرگان سپهر زاگرس، خوراک دام، طیور و آبزیان فرادانه، همایون گاز، ابتکار هاشمی، آریاگستر بن، آقاجان گستر بن و شرکت بازرگانی علیخانی به عنوان واحدهای صادرات‌محور برتر استانی انتخاب شدند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار